Citat:
Avanza var ju iofs före med att införa valutakonto för schablonbeskattade konton, men för KF istället för ISK. Sen kan man ju undra varför Avanza valt att bara införa det för bara KF medan Nordnet valt att införa det för bara ISK istället för att de inför det för båda kontotyperna. Men det kanske kommer senare. Tvingas jag välja föredrar jag dock att ha det för KF eftersom jag har en del utländska aktier med utdelning som jag vill slippa källskatteproblematiken för.
Noterar för övrigt att Nordnet verkar kräva godkänt kreditavtal för valutakonto på ISK vilket inte Avanza kräver för deras valutakonto på KF. Antar att det beror på att man kan få negativt saldo i en valuta med Nordnets lösning medan hos Avanza går det inte att handla om man inte har tillräckligt saldo i den aktuella valutan (gäller valutakonto för KF, för deras valutakonto för vanlig depå är det annorlunda). Finns väl för- och nackdelar med det också antar jag.
Ang. förhandeln så har Nordnet inte hela förhandeln utan bara från 13:00. Vill man kunna handla hela förhandeln och även efterhandel får man vända sig till t.ex. Pareto eller någon utländsk mäklare.
Noterar för övrigt att Nordnet verkar kräva godkänt kreditavtal för valutakonto på ISK vilket inte Avanza kräver för deras valutakonto på KF. Antar att det beror på att man kan få negativt saldo i en valuta med Nordnets lösning medan hos Avanza går det inte att handla om man inte har tillräckligt saldo i den aktuella valutan (gäller valutakonto för KF, för deras valutakonto för vanlig depå är det annorlunda). Finns väl för- och nackdelar med det också antar jag.
Ang. förhandeln så har Nordnet inte hela förhandeln utan bara från 13:00. Vill man kunna handla hela förhandeln och även efterhandel får man vända sig till t.ex. Pareto eller någon utländsk mäklare.
Sedärja, jag har ju en KF hos Avanza men har inte ens märkt att dom har valutakonto, är nog inne för lite där.
Dom flesta hade nog gärna sett valutakonto på KF av just den anledning du nämner. Har framförallt nordiska innehav i KF men en del amerikanska i ISK och det är framförallt dollarn jag är intresserad av även om det hade varit fint att slippa växlingsavgift när man återinvesterar utdelningar i KF.