Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-28, 23:25
  #1
Medlem
klistiers avatar
Hej, jag funderar på att skaffa nordnet då en god vän till mig har rekomenderat detta, det vore snällt om ni kunde skriva för och nackdelar med detta.
Vad är haken med kapitalförsäkring o.s.v?
Finns det något man bör tänka på innan man skaffar det?

Har alltid haft mina fonder hos Swedbank, så är ny inom detta området.

Tack.
Citera
2007-07-28, 23:49
  #2
Medlem
eriikhs avatar
Haken med kapitalförsäkring är att du inte kan handla med derivat, eller dra av skatt på förlusterna. Men då betalar du ju ingen vinstskatt heller.

Du betelar ca 1% skatt per år på hela beloppet du har satt in.

Har själv Avanza.
Citera
2007-07-29, 02:23
  #3
Medlem
En fördel är ett enormt utbud jämfört med vad robur erbjuder. Robur har blivit bättre med deras fondtorg men långt ifrån vad Nordnet erbjuder.

Nackdel är ju att det är kortare bryt/stopptider, 13.00 motför roburs 16.30.

Och med en kapitalförsäkring kan du inte ta ut hela kapitalet första året. En viss summa eller procent måste alltid finnas på depån första året. Hör med Nordnet för att få exakt svar.

Läs den här tråden.
Citera
2010-07-13, 16:59
  #4
Medlem
Är det någon som vet vart i Wintrade programmet jag avbeställer det?
Står på nordnetshemsida att man klicka på wintrade den avbeställ men hittar inget?
Citera
2011-01-04, 00:16
  #5
Medlem
Sjuntorparns avatar
jag går i tankar om att byta bank till nordnet. har swedbank nu, med ett bolån och lite fonder och aktier.
har öppnat en aktiedepå på nordnet. (väntar dock på koden för att logga in).
verkar ju inte vara nån nackdel alls som jag ser de att byta från swedbank. bolåneräntan är lägre och inga direkta avgifter på nått.
nått jag bör tänka på innan jag byter?
Citera
2011-01-04, 02:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
nått jag bör tänka på innan jag byter?
Personligen fördrar jag Avanza som sparande-bank (bl.a. för att de har lägre minimicourtage i KF, fonden Avanza Zero och enligt mig en trevligare sida). Jag har dock inget behov av att ha bolån och annat hos dem som de ju inte erbjuder.

Väljer man Nordnet får man också leva med att stödja en PK-bank som tycker det är en bra idé att som kommersiellt företag öppet agera mot ett politiskt parti och stödja Expo och Centrum mot Rasism... http://www.dagensmedia.se/nyheter/ka...cle2474889.ece
Citera
2011-01-04, 10:57
  #7
Medlem
Verbeeks avatar
Du menar att Avanzas Hand i Hand är mindre pk?
Citera
2011-01-04, 13:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Du menar att Avanzas Hand i Hand är mindre pk?
I jämförelse med att stödja Expo och Centrum mot Rasism? Självfallet. Jag bidrar då mycket hellre till att främja entreprenörskap i fattiga länder än att stödja organisationer som ägnar sig åt att anmäla glassreklam som rasistisk i Sverige.
Citera
2011-01-04, 13:18
  #9
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Personligen fördrar jag Avanza som sparande-bank (bl.a. för att de har lägre minimicourtage i KF, fonden Avanza Zero och enligt mig en trevligare sida). Jag har dock inget behov av att ha bolån och annat hos dem som de ju inte erbjuder.

Väljer man Nordnet får man också leva med att stödja en PK-bank som tycker det är en bra idé att som kommersiellt företag öppet agera mot ett politiskt parti och stödja Expo och Centrum mot Rasism... http://www.dagensmedia.se/nyheter/ka...cle2474889.ece

Urrk, och jag som har Nordnet

Någon som har koll på hur svårt det är att byta? Jag har en del aktier från utländska börser, försvårar det bytet? Fan, jag har belånat också, måste ta ett blancolån för att betala av osv. Jävla PK-skit, att de inte kan hålla sig till att förvalta värdepapper
Citera
2011-02-28, 17:51
  #10
Medlem
irrblosss avatar
Jag är helt ny på det här med aktier och har Nordnet. Jag har inte riktigt förstått det här med växling och köp av utländska aktier. Om jag gör ett köp på NASDAQ får jag som jag förstå det betala ränta för att Nordnet lånar ut USD till mig? Hur som helst så trycker jag på "Växla allt" för att växla det jag ligger back i USD. Efter ett tag står det "Klar" som status på växlingen. Ändå verkar det ticka ränta på mitt depåkonto. Borde inte det sluta när statusen blivit "klar"?
Citera
2011-02-28, 22:38
  #11
Medlem
Kurt1s avatar
En annan nackdel med kapitalförsäkring är att du inte kan köpa den egna aktien. Så om du har en kapitalförsäkring hos t.ex. Avanza och har tänkt att köpa Avanza-aktier till den, så går inte det. Jag förmodar att det fungerar på motsvarande sätt hos Nordnet.
Citera
2011-03-02, 22:39
  #12
Medlem
storm79s avatar
på nordnets hemsida står det att man kan handla på sju börser. Vilka börser det är specifieras inte vad jag kan se men jag kan tänka mig de nordiska och kanske Tysklan/England/USA eller nåt?
Någon som vet? Finns det några begränsningar på dessa börser ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback