Som jag nämnde tidigare skulle jag vilja gå tillbaka till bild 2 i tråden, alltså den berömda Ribe-muren i Stureby. Det jag vill diskutera är dock inte just Ribe utan snarare murens gavel:
http://i180.photobucket.com/albums/x216/Batterikaninen/sturebymur.jpg
Jag vet inte hur gammal INB-målningen på gaveln är. Lika gammal som Ribe eller betydligt nyare? I vilket fall som helst sitter den där och verkar ha suttit där ett tag.
På vilket sätt är nu den här gaveln intressant? Två ganska fantasilöst utformade bokstäver och diverse taggar borde inte vara mycket att yvas över. Jo, det intressanta är att gaveln vetter mot en tomt där det bor folk. Det finns alltså en familj i en villa i Stureby - ett par i övre medelåldern visar det sig om man kollar upp adressen på upplysning.se - som är stolta innehavare av en graffitivägg på tomten. Varje graffares våta dröm, men det här paret är knappast graffare.
http://i180.photobucket.com/albums/x216/Batterikaninen/sturebymur2.jpg (suddig bild taget från tåget)
Paret låter dock väggen förbli obuffad. Och graffitin sitter nöjt där den sitter och verkar inte ha några planer på att gå sin väg självmant.
Par i övre medelåldern brukar sällan vara speciellt förtjusta i graffiti från första början, och jag tror inte att de blir mer positivt inställda av att graffitin sitter så att den syns från deras eget vardagsrumsfönster. Varför får den då vara kvar?
Ägaren av muren är en 89-årig gentleman som gissningsvis bott i sitt hus sedan slutet av andra världskriget. Jag vill inte spekulera alltför vilt, men någonstans anar jag en schism mellan honom och paret i grannkåken: Paret anser att gamlingen ska bekosta saneringen, men gammal och gniden som han är vägrar han stå för kostnaderna och skiter dessutom i vilket eftersom han ändå inte kan se graffitin från sitt hus (som han för övrigt aldrig lämnar). Av principskäl avstår därför paret från att sanera. Varför ska
de behöva betala för att någon skitunge klottrat på en mur som inte ens är deras?
Troligen har paret varit i kontakt med Stockholms stad och försökt få kommunen att stå för saneringen, men ärendet har väl hamnat längst ner i någon hög och legat där sedan dess. Möjligen har paret fått rådet att smälla upp ett buskage vid muren "tills vidare" så att de slipper se eländet, Vilket de givetvis vägrar eftersom de inte vill ha något jävla buskage just där. En annan teori är att de faktiskt fått ekonomiskt stöd från kommunen men inte kunnat sanera eftersom gubben i grannhuset motsatt sig projektet på ren pin kiv.