2017-04-29, 07:41
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hoppas det blir bra, återkom gärna med resultat och bild .
Blev superbra, väl godkänt! Din deg tog mycket kortare tid i ugnen än mitt recept. Tog ca 8 minuter medan med mitt 'recept' brukar ta ca 12! Har en inställning på ugnen avsedd för pizza så den är alltid samma.

Gjorde din deg och min tomatsås:
Tomatpuré
Vatten
Olja
Salt, svartpeppar, oregano, chiliflakes, vitlökspulver, lökpulver, vegeta. Blandar det kallt någon dag innan så kryddorna hinner svälla och allt smakar bättre.
Hade på ost, blandning av präst och hushållsost. Pepperoni, jalapeños, hackad paprika, lök.
http://imgur.com/a/IZorb

Gjorde dubbelsats deg så blir nog en jävel idag med fast med annan ost för att testa
Citera
2017-05-03, 07:49
Medlem
Citat:
Jag kör väldigt ofta på:
170 g mjöl
1 krm torrjäst (om man ska kalljäsa, annars 1/2 tsk torrjäst om man vill jäsa 2-3 timmar)
3/4 tsk salt
119 g vatten

Bara att knåda ihop en deg av ingredienserna. Tycker personligen inte att man behöver knåda så länge. Räcker ett par minuter. Sedan låta degen vila ca 30 minuter, därefter rundriva den till en fin degboll som man antingen lägger i en plastburk lätt insmord med olja, på med lock och in i kylen i 2-3 dagar, alternativt låter jäsa 2-3 timmar i rumstemperatur i en lätt mjölad bunke med lock/plast över. Den kalljästa degen tycker jag man ska ta ut från kylen ca 1.5-2 h innan man ska baka pizza av den.

En fråga igen.. hur länge kan man kalljäsa en pizzadeg? Klarar den ~5 dagar?
Citera
2017-05-03, 08:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Blev superbra, väl godkänt! Din deg tog mycket kortare tid i ugnen än mitt recept. Tog ca 8 minuter medan med mitt 'recept' brukar ta ca 12! Har en inställning på ugnen avsedd för pizza så den är alltid samma.

Gjorde din deg och min tomatsås:
Tomatpuré
Vatten
Olja
Salt, svartpeppar, oregano, chiliflakes, vitlökspulver, lökpulver, vegeta. Blandar det kallt någon dag innan så kryddorna hinner svälla och allt smakar bättre.
Hade på ost, blandning av präst och hushållsost. Pepperoni, jalapeños, hackad paprika, lök.
http://imgur.com/a/IZorb

Gjorde dubbelsats deg så blir nog en jävel idag med fast med annan ost för att testa
Ser ju helt ok ut . Rekommenderar även ett bakstål för att få ner tillagningstiden ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
En fråga igen.. hur länge kan man kalljäsa en pizzadeg? Klarar den ~5 dagar?
Jag tycker personligen 3-4 dagar är bäst, efter det tycker jag degen blir väldigt svårjobbad och får alldeles för mycket "spring back". Går knappt sträcka ut till en pizza längre, utan den drar ihop sig till en liten degboll igen typ .
Citera
2017-05-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ser ju helt ok ut . Rekommenderar även ett bakstål för att få ner tillagningstiden ännu mer.

Jag tycker personligen 3-4 dagar är bäst, efter det tycker jag degen blir väldigt svårjobbad och får alldeles för mycket "spring back". Går knappt sträcka ut till en pizza längre, utan den drar ihop sig till en liten degboll igen typ .

Sådär, satte en deg enligt ditt recept igår kväll. Tyckte degen blev lite "kletig" men har som sagt ingen bakningserfarenhet eller degblandare, förhoppningsvis blir det nåt av det... torrjästen gick dock ut i slutet av 2016...
Citera
2017-05-04, 16:02
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Är vulcanpizzan god? ☺

Nu har jag skrivit 100 inlägg! Yeeey! Nu blir det vulcanpizza. Den där pizzan med flera småpizzor i.
Har ni ätit den? Är den God? ☺
Citera
2017-05-04, 16:09
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det är alltså den här det gäller antar jag. Hade lätt provat bara för utseendet, den ser ju smaskens ut. Smaskens till sista slicken! Undrar hur mätt man blir bara.
Citera
2017-05-04, 16:14
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Det är alltså den här det gäller antar jag. Hade lätt provat bara för utseendet, den ser ju smaskens ut. Smaskens till sista slicken! Undrar hur mätt man blir bara.
Yes. Jag ska äta den imorgon. Jag skriver här sen hur den var ☺
Citera
2017-05-04, 17:42
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Yes. Jag ska äta den imorgon. Jag skriver här sen hur den var ☺

Ta bild också, det kanske gör upp för 10% av all dynga du skriver här.
Citera
2017-05-04, 18:07
Medlem
Fy 17vad jag blir sugen!
Tror jag ska försöka tillvera en själv.
Vad kostar den jämfört med en vanlig?
Citera
2017-05-04, 18:11
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Fy 17vad jag blir sugen!
Tror jag ska försöka tillvera en själv.
Vad kostar den jämfört med en vanlig?

Och vad kostar en "vanlig" pizza?
Citera
2017-05-04, 18:11
Medlem
Mums! Önskar att den fanns att välja på pizzan i hålan jag bor i. Man får väl ta sig till huvudstaden för att äta den där.
Citera
2017-05-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Sådär, satte en deg enligt ditt recept igår kväll. Tyckte degen blev lite "kletig" men har som sagt ingen bakningserfarenhet eller degblandare, förhoppningsvis blir det nåt av det... torrjästen gick dock ut i slutet av 2016...

Sådär, dags för en update.
Köpte in Mutti San Marzano tomater på burk, buffelmozzarella, rödlök och lufttorkad skinka. Läste på lite i boken Pizza Napoletana, förberedde ugnen med baksten i 2h och preppade allt. Sköt in pizzan som jag tycker verkade ok på ett bakplåtspapper. Efter ca 2 min skulle jag ta bort bakplåtspapperet och i samband med att jag lyfte pizzan för att dra ut pappret halkade pizzan ner på baksidan av pizzastenen, kletade fast bak i ugnen och allt rann ner i en hög på baksidan och botten av ugnen och brände fast.
Hungrig och förbannad fick jag utbrott och gick till lokala turkpizzerian och köpte en kebabpizza som aldrig smakat så gott.
Som tur är klarade sig flaskan med rödtjut så det får bli kvällens njutning nu efter att ha rengjort ugnen i en timme... Don't try this at home kids...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in