Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
150 gram vatten

Använder du durumvete, och är det en paket jäst? Här ska det bli pizza
Jag är novis på pizza, verkar nästan som du klarar av att göra detta på känsla
Citera
2007-08-15, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Använder du durumvete, och är det en paket jäst? Här ska det bli pizza
Jag är novis på pizza, verkar nästan som du klarar av att göra detta på känsla
Mina första pizzor finns i tråden, hade ingen erfarnehet innan, fast jag är rätt van att laga mat.. men tack för berömmet

Jag använder helt vanligt vetemjöl, 5kg från willys för 16:-.. jag använder endast torrjäst, 1½tsk till degen ovan beskriven, en tsk salt och ca 20-30 gram smält milda.
Citera
2007-08-15, 13:03
Medlem
Ok, här blir det durumvete, har redan handlat hem sånt. Fungerar det på samma sätt som vanligt vetemjöl så att det fortfarnde ska vara samma förhållande mellan mjöl och vatten?
Citera
2007-08-15, 13:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok, här blir det durumvete, har redan handlat hem sånt. Fungerar det på samma sätt som vanligt vetemjöl så att det fortfarnde ska vara samma förhållande mellan mjöl och vatten?
Om du går tillbaks till sida tre i den här tråden, så finner du ett beprövat recept på pizzadeg.

~Paul~
Citera
2007-08-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du går tillbaks till sida tre i den här tråden, så finner du ett beprövat recept på pizzadeg.

~Paul~

Fast där var inga bilder på en pizza som såg god ut vid det receptet
Men fair enough, jag kör efter det.
Citera
2007-08-15, 14:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Fast där var inga bilder på en pizza som såg god ut vid det receptet
Vad har det med resultatet att göra?

~Paul~
Citera
2007-08-15, 14:23
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stfu!
Ahh då förstår jag. Jag tänkte att vafan, använder den lokale pizzaturken fel mjöl?

Den lokala pizzaturken kan inte ens stava till durumvete. Han kan inte baka pizza, utan ursäktar sig med att kebaben är hans egentliga specialitet. Då jag frågade honom varför han slafsade ihop pizzor då, så svarade han: Sveenskaarna vill ha pizza, så jag goor det foor deras skool.
Citera
2007-08-15, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Den lokala pizzaturken kan inte ens stava till durumvete. Han kan inte baka pizza, utan ursäktar sig med att kebaben är hans egentliga specialitet. Då jag frågade honom varför han slafsade ihop pizzor då, så svarade han: Sveenskaarna vill ha pizza, så jag goor det foor deras skool.
Hm, inte vidare kompetent. Hur är hans kebab?

~Paul~
Citera
2007-08-15, 14:39
Medlem
stfu!s avatar
Citat:
Hahaha, du får köpa kebab istället då
Citera
2007-08-15, 17:32
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, inte vidare kompetent. Hur är hans kebab?

~Paul~

Deras (för det är en flock orientaler) kebab är däremot utmärkt, och den äter jag gärna när jag inte orkar laga egen mat. Sedan föreslog jag att dom skulle hålla sig till kebab och strunta i maträtter som dom inte kunde laga, och åtminstone en av dom höll med mig.
Citera
2007-08-15, 18:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Deras (för det är en flock orientaler) kebab är däremot utmärkt, och den äter jag gärna när jag inte orkar laga egen mat. Sedan föreslog jag att dom skulle hålla sig till kebab och strunta i maträtter som dom inte kunde laga, och åtminstone en av dom höll med mig.
Ja, det verkar vara ett klokt råd

~Paul~
Citera
2007-08-25, 15:27
Medlem
irrblosss avatar
Nu har man satt i sig en hembakad pizza bestående av:
hemgjord deg, hemlagad tomatsås med massa vitlök i, ost, finskivad färsk vitlök, vårlök, svarta oliver, strimlade vitlök/örtmarinerade soltorkade tomater, körsbärstomater samt skivad stekt kycklingfilé med hickoryglaze och cayennepeppar. Ett par drag med svartpepparkvarnen och lite finhackad persilja efter bakningen som pricken över i:et. Just det, jag gjorde dessutom ostinbakade kanter på den. Behöver inte säga att det blev gott va?

Bilder:
http://transylvania.upcore.net/pizza/IMG_3029.jpg
http://transylvania.upcore.net/pizza/IMG_3031.jpg
http://transylvania.upcore.net/pizza/IMG_3032.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här