Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-10-14, 13:39
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är just därför du skall använda muttis, Är "slät" och innehåller inga bitar..

Aha ok. Jag brukar alltid känna ett visst tvång att hälla i lite socker för att få bort den sura smaken, men det beror lite på vilken sort som erbjuds på Hemköp för tillfället. Är Muttis sur och mycket syrlig i smaken?
Citera
2010-10-14, 13:49
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Aha ok. Jag brukar alltid känna ett visst tvång att hälla i lite socker för att få bort den sura smaken, men det beror lite på vilken sort som erbjuds på Hemköp för tillfället. Är Muttis sur och mycket syrlig i smaken?
Nej, inte alls! Den smakar som om det skulle vara riktiga tomater. Jag brukar inte tillsätta socker i alla fall.
Citera
2010-10-14, 13:50
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej, inte alls! Den smakar som om det skulle vara riktiga tomater. Jag brukar inte tillsätta socker i alla fall.

Tackar för tipset!
Citera
2010-10-14, 14:10
Medlem
Fader Jacks avatar
Prövade Alton Browns pizza recept för några veckor sen som tog typ två dagar att göra. Degen blev nog god, fast ändå för mkt salt och socker i mitt tycke. Om jag gör om den och lägger på ordentligt med pålägg istället för det pyttelilla som receptet krävde blir det nog mkt bättre.

http://www.foodnetwork.com/recipes/alton-brown/pizza-pizzas-recipe/index.html
Citera
2010-10-14, 14:38
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Prövade Alton Browns pizza recept för några veckor sen som tog typ två dagar att göra. Degen blev nog god, fast ändå för mkt salt och socker i mitt tycke. Om jag gör om den och lägger på ordentligt med pålägg istället för det pyttelilla som receptet krävde blir det nog mkt bättre.

http://www.foodnetwork.com/recipes/alton-brown/pizza-pizzas-recipe/index.html

Har skummat igenom länken, men han skriver att : "Tear off a small piece of dough and flatten into a disc. Stretch the dough until thin. Hold it up to the light and look to see if the baker's windowpane, or taut membrane, has formed." vilket enligt många pizzaentusiaster absolut inte är nödvändigt eller ens eftersträvansvärt för att få till en bra deg.
Citera
2010-10-14, 14:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jag har aldrig testat att köra med enbart vatten, men om pizzan blir krispigare av att inte använda olja, så kanske slutresultatet blir lite för kex-aktig? Jag kan iofs bara jämföra med vad jag har lagat hittills.
Man kan inbilla sig att oljan då balanserar detta bra?
Men jag är beredd att testa och experimentera.

Tillägg: din poolish metod, är det inte mer eller mindre en kalljäsning du beskriver?

Hur krispig och kexig pizzan blir beror nog också på ugnen som den gräddas i - den stora vinsten med vattendegen är segheten. Testa - jag kan lova att du kommer att bli nöjd - degen behöver mer mjöl vid utbakningen än en oljedeg, men när man har vant sig är det inget problem.

Skillnaden mot en ren kalljäsning är att poolishen jäser med högre vattenhalt - så det är inte bara en längre jäsning.
Citera
2010-10-14, 15:00
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Hur krispig och kexig pizzan blir beror nog också på ugnen som den gräddas i - den stora vinsten med vattendegen är segheten. Testa - jag kan lova att du kommer att bli nöjd - degen behöver mer mjöl vid utbakningen än en oljedeg, men när man har vant sig är det inget problem.

Skillnaden mot en ren kalljäsning är att poolishen jäser med högre vattenhalt - så det är inte bara en längre jäsning.

Jag ska testa! ^^
Tack för tipsen.
Citera
2010-10-14, 19:36
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Utplattningstips från Tony : http://www.youtube.com/watch?v=SjYqw1CLZsA

Det var inget dumt sätt att knåda ut degen på!

Jag brukar annars göra så här, Vad tror du är bäst?
Citera
2010-10-14, 20:02
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Det var inget dumt sätt att knåda ut degen på!

Jag brukar annars göra så här, Vad tror du är bäst?

Han är ju en amatör. (- -) hehe. Verkligen imponerande.
Men jag gissar på att den där pizzan är av silikon. Önskar att Teknikmagasinet, som för övrigt alltid brukar ha en massa onödigt tjafs i sitt sortiment, kunde ta in såna.
Citera
2010-10-16, 19:19
Medlem
Lobengulas avatar
Jag har just njutit av en hemgjord pizza, helt fantastiskt hur mycket godare den är jämfört med pizzahakets varianter.

Kör degen efter Depauls recept och var noga med att behålla fuktigheten, en för torr deg blir inte bra. En bra deg gör en pizza som blir krispig på utsidan men med den sköna segheten inuti.

Men herregud vad gott det blir om man gör rätt. Kvällens salamipizza och en flaska Chianti Riserva 2005 var gudomligt

Så till alla nyanlända i tråden. Ta tiden och testa att göra egen pizza. Jag har mer eller mindre konstaterat att man bör ha en pizzasten i ugnen för bästa resultat, brassa sedan på 300 grd.
Citera
2010-10-17, 11:50
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har just njutit av en hemgjord pizza, helt fantastiskt hur mycket godare den är jämfört med pizzahakets varianter.

Kör degen efter Depauls recept och var noga med att behålla fuktigheten, en för torr deg blir inte bra. En bra deg gör en pizza som blir krispig på utsidan men med den sköna segheten inuti.

Men herregud vad gott det blir om man gör rätt. Kvällens salamipizza och en flaska Chianti Riserva 2005 var gudomligt

Så till alla nyanlända i tråden. Ta tiden och testa att göra egen pizza. Jag har mer eller mindre konstaterat att man bör ha en pizzasten i ugnen för bästa resultat, brassa sedan på 300 grd.

Gjorde och åt pizza igår, med poolishbehandlad deg. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om resultatet, men jag tyckte att det kändes som att äta bröd med små sandkorn i.
Smaken kändes dock lite mognare än en traditionell deg utan poolish.
Vad gäller knaprighet och seghet så blev resultatet ungefär samma som när jag bakar enligt det recept jag använt hittills.

Kort och gott - jag ersatte oljan med vatten (hällde dessutom i några ml extra), tog ca 60 ml av den och blandade det med (vanligt) mjöl och lade i lite jäst. Lät det stå i ca 1 timme och blandade sedan ut det med mjöl och vatten och salt och knådade på i 10 min. Jäsningstid ; ca 1 1/2 i rumstemperatur. I ugnen ville degen inte riktigt bli sådär gyllenbrun, kanske pg a för hög vattenmängd. Nå..Jag kanske bearbetade den felaktigt vid något skede.

Jag tror att poolish är helt rätt i pizza, men jag tror ska testa att ha lite olja i, minus lite vatten nästa gång.
Citera
2010-10-17, 21:54
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Kort och gott - jag ersatte oljan med vatten (hällde dessutom i några ml extra), tog ca 60 ml av den och blandade det med (vanligt) mjöl och lade i lite jäst. Lät det stå i ca 1 timme och blandade sedan ut det med mjöl och vatten och salt och knådade på i 10 min. Jäsningstid ; ca 1 1/2 i rumstemperatur. I ugnen ville degen inte riktigt bli sådär gyllenbrun, kanske pg a för hög vattenmängd. Nå..Jag kanske bearbetade den felaktigt vid något skede.

Jag tror att poolish är helt rätt i pizza, men jag tror ska testa att ha lite olja i, minus lite vatten nästa gång.

Testa och låt poolishen stå längre nästa gång - jag brukar göra den på morgonen om jag ska göra pizza på kvällen. Testa också att höja ugnstemperaturen - om du inte redan kör på max - en blötare deg behöver mer värme - pizza sten är bäst, men annars funkar det bra att kombinera undervärme + varmluft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in