Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-21, 23:53
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Du får gärna tipsa om vart man hittar det i STHLM.

Cajsa Warg har det i sortimentet.

Om du verkligen vill göra "riktig" pizza, kan du även få tag i färsk buffelmozzarella influgen från Campania. Alltså inte den som säljs i plastförpackningar på Ica.
Citera
2009-10-22, 00:32
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja. Och ger ett bättre slutresultat eftersom jäsningen är annorlunda. Jag vet att Jan Hedh beskriver det här på någon sida men orkar inte leta .

~Paul~
Vad har han för nick? Jag har letat på hedh och janhedh men det närmaste är en janhedhen som inte verkar ha så mycket med mat att göra
Citera
2009-10-22, 07:59
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Vad har han för nick? Jag har letat på hedh och janhedh men det närmaste är en janhedhen som inte verkar ha så mycket med mat att göra
Jan Hedh har skrivit en hel del böcker.

http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?FAST=Jan%20Hedh&FAST_VALUE=B_GLOBA L&AUTHOR_OPTIONS=exact

Men du skojade kanske. Eller så är det jag som tänker fel, det är lite väl tidigt.
Senast redigerad av quaerty 2009-10-22 kl. 08:01.
Citera
2009-10-22, 14:41
Medlem
Lobengulas avatar
Jag köpte lite godsaker på ICA Maxi:

Märke, produkt:

Parma, Prosciutto di Parma

Montorsi, Salame Tipo Felino

Corte Buona, Salame Milano

Dessutom så fick jag just ett sms att min pizzasten från Bagaren (Gbg) just kommit till mitt lokala postställe Så ikväll blir det pizzabak igen.

Jag tänkte göra en typ Tropicana/Hawaii med skinka, ananas och curry. Jag blev fundersam eftersom det förutom vanlig Curry finns "extra stark" Curry. Vilken kan passa bäst?
Citera
2009-10-22, 21:10
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag köpte lite godsaker på ICA Maxi:

Märke, produkt:

Parma, Prosciutto di Parma

Montorsi, Salame Tipo Felino

Corte Buona, Salame Milano

Dessutom så fick jag just ett sms att min pizzasten från Bagaren (Gbg) just kommit till mitt lokala postställe Så ikväll blir det pizzabak igen.

Jag tänkte göra en typ Tropicana/Hawaii med skinka, ananas och curry. Jag blev fundersam eftersom det förutom vanlig Curry finns "extra stark" Curry. Vilken kan passa bäst?

Extra stark är bara utspädd med lite cayenne...
Citera
2009-10-23, 02:23
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Cajsa Warg har det i sortimentet.

Om du verkligen vill göra "riktig" pizza, kan du även få tag i färsk buffelmozzarella influgen från Campania. Alltså inte den som säljs i plastförpackningar på Ica.

Cajsa Warg är finfint, tack för tipset.
Äkta buffelmozarella, finns det där också eller är det något annat ställe? Tar för givet att du menar CW.
Citera
2009-10-28, 01:48
Medlem
Lobengulas avatar
Ja då kom man hem sent efter en arbetsdag och var jävligt sugen på pizza. men dePauls recept på pizzadeg tar tre timmar. Jag ville ha pizza nu. Sagt och gjort, jag googlade och hittade följande recept (4 port):

2dl vatten
25g jäst
1tsk salt
2msk olja
4.6dl mjöl

Jäs 30-40 min och kör!

Givetvis använde jag durumvete och tänkte att det här blir nog bra. jag blandade ihop allt till en smidig deg som var mycket lättarbetad. Knådade någon kvart och lät den sedan jäsa.

Efter jäsningen så delade jag upp i fyra klumpar och kavlade ut en. Gick mycket bra, degen lättarbetad. På med hemgjord pizzasås, Mozzarella, salami. In i ugnen på pizzastenen.

Efter 10 min så skulle jag njuta av min skapelse. Degen var fruktansvärd. Ok, jag har väl upplevt värre på billiga turkpizzahak men verkligen inte gott. Tuggmotståndet saknades och den kändes "plastig".

Så sensmoralen är:

Lägg ned 2-3 timmar på att göra degen korrekt enligt receptet från de Paul i början av tråden. Det ger en himmelsk upplevelse som slår alla pizzerior. Snabbdegen är snabb men inget mer
Citera
2009-10-29, 21:43
Medlem
kitschlemurs avatar
Hur gör man en perfekt pizza?

Hur kommer det sig att pizzan man köper hos pizzabagaren (alltså din lokala turk) smakar så förbannat mycket bättre än en hemgjord?

Jag har experimenterat med egen deg, färdiga degar man köper i affären (typ pizza kit) provat olika ingredienser, morsans pizzor, kompisars pizzor... men resultaten blir alltid desamma. Lite seg, lite bränd, och knappt någon smak,

Alltså vad är nyckeln till en perfekt pizza?

Det kan inte vara ugnen, alla kör med nya moderna elektriska ugnar.

• Hur gör man en perfekt deg?
  • Kryddar man tomatsåsen?
  • Vilken typ av ost skall man använda?
  • Hur tunn skall botten vara?

osv.

Fram med sanningen nu.
Citera
2009-10-29, 21:47
Medlem
AquaRegias avatar
Mycket fett är svaret
Citera
2009-10-29, 21:50
Bannlyst
Såsen brukar bli rätt nice iaf. brukar koka krossade tomater, finhackad lök, oregano, lite andra kryddor ett tag, kanske 20+ minuter? Kommer inte ihåg allt riktigt, var ett tag sen nu
Citera
2009-10-29, 21:53
Medlem
Dom köper degar och har en ordentlig ugn. Du måste förstå att dom gör detta varje dag, hur ofta gör du pizza?
Citera
2009-10-29, 21:54
Bannlyst
Den perfekta pizzan görs i staden Neapel.
Åk ner dit och fråga istället, här kommer du bara få höra en massa lögner av en massa jävla turkar i vita pizzabagarlinnen med massa hår under armarna.
Nä, fråga en napolitan!

edit: Och som signaturen innan mig sa, det krävs en bra ugn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in