2026-09-10, 23:37
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Hur gick det? Om du använde 1.8 kg mjöl till 1 liter vatten så förstår jag om degen blev "hård". Till och med 1.6 kg kan vara lite mycket men det beror på mjölet såklart.
Det blev den bästa pizzan jag gjort dock
Citera
2026-09-11, 09:00
Medlem
Jag tycker att pizzan har blivit dyrt och inte är värt priset.
Citera
2026-09-11, 09:54
Medlem
Citat:
Hur gick det? Om du använde 1.8 kg mjöl till 1 liter vatten så förstår jag om degen blev "hård". Till och med 1.6 kg kan vara lite mycket men det beror på mjölet såklart.

Borde inte degen också bli fruktansvärt salt? 6-10 teskedar (märkligt sätt att uttrycka det för övrigt) på en liter vatten känns som väldigt mycket.
Citera
2026-09-11, 10:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Borde inte degen också bli fruktansvärt salt? 6-10 teskedar (märkligt sätt att uttrycka det för övrigt) på en liter vatten känns som väldigt mycket.
Dessutom att börja med att ha i saltet först. Jag är ingen bakvärlsdsmästare men har fått lära mig att en av de viktiga detaljerna för en bra pizzadeg är att ha i saltet först efter att degen börjat knådas.
Citera
2026-09-11, 11:22
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det blev den bästa pizzan jag gjort dock

Kul! Vad var det som var utmärkande för den?

Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz

Mja, lite i överkant kanske. Max 3% av mjölvikten skulle jag säga är lämpligt. Sedan håller jag med om att ange i volymmått istället för vikt är efterblivet.

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Dessutom att börja med att ha i saltet först. Jag är ingen bakvärlsdsmästare men har fått lära mig att en av de viktiga detaljerna för en bra pizzadeg är att ha i saltet först efter att degen börjat knådas.

Det är egentligen inte så viktigt. En motivering brukar vara att saltet hämmar jästen (eller autolysen om man använder sig av det). Jag skulle säga att skillnaden är försumbar.
Citera
2026-09-11, 18:28
Medlem
Citat:
Mja, lite i överkant kanske. Max 3% av mjölvikten skulle jag säga är lämpligt. Sedan håller jag med om att ange i volymmått istället för vikt är efterblivet.

Framförallt om man använder tsk för så stora mängder. Tio tsk uttrycks lämpligare som en halv dl.
Citera
2026-09-11, 22:59
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Kul! Vad var det som var utmärkande för den?

Perfekt konsistens. En del napolitanska degar kan vara så lösa så att det inte går att jobba med degen. Nyckeln är att ta ut degen ca 3 timmar innan den ska användas, så blev den ta mig fan perfekt.
Citera
2026-09-23, 12:44
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Jag har abstinens! På grund av köksrenovering var det alldeles för länge sedan jag satte en deg. Desperationen är så pass påtaglig att jag köpte Färsk Pizza Margherita från Garant. Bara för att få sätta fyr på gasolungen och snurra lite pizza.

Är det ingen som har några pizzabilder att dela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in