2025-10-03, 20:18
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Äter ni räkor på pizza?

Alltid. Buss Ola som svenskarna säger är min favorit pizza. Riktig jävla italiensk pizza bakad av en spanjor.

Men till köttbullar föredrar jag mos. Potatismos. Skriver det på grund av din signatur. Gärna "vanlig" kokt potatis som jag mosar i brunsåsen.
Senast redigerad av PingPongZong 2025-10-03 kl. 20:26.
Citera
2025-10-04, 09:45
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jonas verkar nöjd med sin;

https://www.youtube.com/watch?v=_eUfqEOAyxw

https://www.youtube.com/watch?v=JJAA_Ixnrq0

Ja, och Lilla Napoli är också nöjda. Men att proffs lyckas baka i den säger kanske inte så mycket.

Edit: Jonas lyckas ju till och med leverera bra pizzor i sin Raptor.
Citera
2025-10-04, 10:18
Medlem
floraflaps avatar
Smörstekt kantarell & prosciutto
Bas: smörstekt kantarell med vitlök, prosciutto ovanpå, riven parmesan och färsk timjan. En liten skvätt tryffelolja efter gräddning för lyxkänslan. Skogsmagi på pizzadeg!
Citera
2026-01-06, 12:52
Medlem
searchfunctions avatar
Har gjort hemmagjord pizza i flera år och oftast så blir pizzabotten rätt så tunn 2-3mm. Men ibland så blir den riktigt tjock, säg 1cm hög. Gillar verkligen när den är så tjock men jag lyckas inte få den så, det är bara med hjälp av slumpen som det blir sådan. Några tips?

Receptet jag går efter:
25g jäst
1,5 dl vatten
0,5 tsk salt
3msk olja
4,5 dl vetemjöl

Metod:
släng ihop degen, låt jäsa i 30-60 min.
kavla ut på ugnsplåt.
in i ugn 15 min 225 grader C.

Alltid denna metod. ibland tjock botten. Tips?
Citera
2026-01-14, 15:01
Medlem
2n00b4Us avatar
Kan någon rekommendera en bra, gärna billig degblandare för pizzadeg?
Citera
2026-02-06, 13:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Kan någon rekommendera en bra, gärna billig degblandare för pizzadeg?
Händerna?

Annars kolla på blocket, tradera och liknande sidor, de har okey priser på märken också.
Köp inte den där äldre eletrolux, som har en arm och en "slickepott", skulle säga den är rätt dålig, och man måste hålla på med händerna hela tiden och för det ens ska blanda sig bra.(Sen när en deg har bildats så kan de funka utan vara där med händerna hela tiden.)
hade en sådan själv och för jag fick den, sen gick snurrgrejen i byttan sönder i plasten, då köpte jag mig en Kitcheniad istället, och den är jag supernöjd med.
Citera
2026-03-17, 22:57
Medlem
PAN PIZZA finns ett recept här på fb . Undrar varför finns det så sällan på pizzerior???
Citera
2026-03-21, 05:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
PAN PIZZA finns ett recept här på fb . Undrar varför finns det så sällan på pizzerior???

Det är främst ett amerikanskt fenomen som aldrig riktigt fått fäste här i Sverige eller Europa för den delen. Det är väl i stort sett bara Pizza Hut som serverar det i det här landet.

Vilket är bra, jag har väldigt svårt för den tjocka degen på en pan pizza, det förtar helt smakupplevelsen.
Citera
2026-07-16, 21:08
Medlem
ForzaDiffens avatar
Ni som har elektriska pizzaugnar som funkar inomhus eller på balkongen. Vad har ni för modeller och vad är era erfarenheter?

Sabor Ultimate pizzaugn finns på cervera på rea, 2500 just nu.

Annars har jag hört att ooni ska va bra. Volt 2 ligger på 6000 kr.
Citera
2026-08-23, 21:44
Medlem
Rumpkorvens avatar
https://italienskpizza.se/napolitansk-pizzadeg/

Detta provade jag idag. Degen blev väldigt hård. När jag provat göra andra recept tidigare så har degen varit extremt lös. Någon som kan något om napolitansk pizza som kan säga om det känns som ett ok recept?

Degen står nu i kylen och ska stå där i 24 timmar.

Citat:
Ingredienser:
1 liter Vatten
1600 – 1800 g Tipo 00 mjöl Beroende på hur väl mjölet tar upp vätska
1 – 3 g Färsk Jäst Eller 1/3 så mycket torrjäst
6 – 10 teskedar Salt Motsvarar 40 – 60 g salt

Instruktioner:
Värm vattnet till rumstemperatur (ca 25-28 grader) och häll ner i en stor skål
1 liter Vatten
Blanda ner saltet i vattnet
6 – 10 teskedar Salt
Blanda ner mjölet och smula därefter ner jästen
1600 – 1800 g Tipo 00 mjöl,1 – 3 g Färsk Jäst
Rör runt med en sked eller en träslev till det att mjölet absorberat allt vatten
Ta ut degen från skålen och knåda den i 15-20 minuter
Rulla degen till en stor boll och se till att den får en blank och fin yta, sätt därefter ner degen i skålen igen eller lägg den på bakbordet
Låt jäsa i en första omgång, minst 2 timmar i rumstemperatur. Täck degen med en fuktig duk/handduk så att den inte torkar
Dela degen i bollar om 250g (eller 200g för en liten pizza 22-24 cm och 280g för en stor 28-35 cm)
Lägg bollarna i en jäsform och låt jäsa i ytterligare minst 8 och maximalt 24 timmar (gärna kalljäsning – ju kallare temperatur desto längre jäsning)
Citera
2026-09-09, 18:03
Medlem
Denoms avatar
Upplever ni också annorlunda mättnadskänsla efter att ha gjort och ätit en vit pizza jämfört med en pizza som har tomatsås?

Jag föredrar nästan att göra vita pizzor på sistone och min favorit är med crème fraiche jag blandar ner citronzest, svartpeppar och vitlök i sedan riven Västerbottenost över det och in i ugnen. När jag plockat ut den toppar jag med tångkaviar och finhackad rödlök. Då är det vegetariskt om man nu känner för det, senast blev det lite stekt älgskav också jag hade på efter den varit inne i ugnen vilket fungerade bra ihop med allt annat.
Citera
2026-09-10, 20:17
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
https://italienskpizza.se/napolitansk-pizzadeg/

Detta provade jag idag. Degen blev väldigt hård. När jag provat göra andra recept tidigare så har degen varit extremt lös. Någon som kan något om napolitansk pizza som kan säga om det känns som ett ok recept?

Degen står nu i kylen och ska stå där i 24 timmar.

Hur gick det? Om du använde 1.8 kg mjöl till 1 liter vatten så förstår jag om degen blev "hård". Till och med 1.6 kg kan vara lite mycket men det beror på mjölet såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in