2009-04-19, 12:07
Medlem
GPS köp, tänka på?

Tjenare!

Jag har precis fått körkort och köpt bil och tänkte nu skaffa mig en GPS, för jag har verkligen ett uselt lokalsinne

Men jag känner mig helt vilsen när jag går ut och letar, vet inte alls vad som är bra, vad man måste ha och vad som är onödigt.

Finns där någon som kanske kan rekommendera mig någon bra, men samtidigt relativt billig (Max 1500:-) så vore jag väldigt tacksam!

Gärna länk på modellen.
Citera
2009-04-19, 12:58
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazn
Tjenare!

Jag har precis fått körkort och köpt bil och tänkte nu skaffa mig en GPS, för jag har verkligen ett uselt lokalsinne

Men jag känner mig helt vilsen när jag går ut och letar, vet inte alls vad som är bra, vad man måste ha och vad som är onödigt.

Finns där någon som kanske kan rekommendera mig någon bra, men samtidigt relativt billig (Max 1500:-) så vore jag väldigt tacksam!

Gärna länk på modellen.

Fungerar en begagnad för dig? I så fall har jag testat några "noname" och ett par märkesvaror och då har jag fastnat för tomtom rider. Tämligen enkel men har många bra funktioner och framför allt, jävligt bra kartor. De är så detaljerade att de i många fall ritar ut vägar som inte längre finns. De existerar självklart men de är borttagna ur registret och syns därför inte på eniro etc. Mycket bra.

Minuset skulle i så fall vara täckningen, men den gäller för alla modeller jag testat. Till exempel lite längre tunnlar såsom vid slussen i stockholm, där i tunneln försvinner signalen ett tag men det går att leva med, framför allt om man inte bor där och bor man där så hittar man förmodligen i tunnlarna ändå.

Över huvud taget så är tomtom bra, jag tog bara en billig nu. Den bör du hitta begagnad för högst 1500 och då med tillbehör. Den är ju faktiskt tänkt för motorcyklister egentligen och har således medföljande fästanordning för styre men även för bil.
Citera
2009-04-19, 13:18
Medlem
Det du framför allt bör tänka på är att kartorna ska gå att uppdatera lätt. Det händer mer än vad man tror på bara 2 år och när du köper en GPS (även en ny) så är kartorna oftast några år gamla.
Citera
2009-04-19, 13:33
Medlem
My name is Earls avatar
Köp en ny TomTom One, den får du för 1500:- och då har du nyasta kartorna direkt och gratis uppdateringar i 3 månader.
Citera
2009-04-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Fungerar en begagnad för dig? I så fall har jag testat några "noname" och ett par märkesvaror och då har jag fastnat för tomtom rider. Tämligen enkel men har många bra funktioner och framför allt, jävligt bra kartor. De är så detaljerade att de i många fall ritar ut vägar som inte längre finns. De existerar självklart men de är borttagna ur registret och syns därför inte på eniro etc. Mycket bra.

Minuset skulle i så fall vara täckningen, men den gäller för alla modeller jag testat. Till exempel lite längre tunnlar såsom vid slussen i stockholm, där i tunneln försvinner signalen ett tag men det går att leva med, framför allt om man inte bor där och bor man där så hittar man förmodligen i tunnlarna ändå.

Över huvud taget så är tomtom bra, jag tog bara en billig nu. Den bör du hitta begagnad för högst 1500 och då med tillbehör. Den är ju faktiskt tänkt för motorcyklister egentligen och har således medföljande fästanordning för styre men även för bil.

Begagnat fungerar absolut, men verkar lite segt att få tag på.. kollade tex på blocket och där fanns inte många GPS till salu.. :/ Typ 5 st i hela Sverige. Konstigt.

mickes418 Ska ha detta i åtanke när jag åker och kollar på dem idag.

Hoppas det kmr fler förslag.
Citera
2009-04-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Köp en ny TomTom One, den får du för 1500:- och då har du nyasta kartorna direkt och gratis uppdateringar i 3 månader.

Du säger gratis kartor i 3 månader.. efter det, vad kostar sånt? Är det lätt att ladda ner sånt gratis och lägga in istället?
Citera
2009-04-19, 13:36
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Garmin och Tomtom är lättast att 'hitta' cracks och kartmaterial (alla får ju ifs sitt material från navteq) till på nätet, personligen har jag en Navigon som kostade mig 900 spänn, det är jag väldigt nöjd med. Inte så mkt finesser men den hittar dit jag ska, även om den kan få stora självan när det är mkt vägar kors och tvärs på en gång (som i gbg tex).
Citera
2009-04-19, 13:44
Medlem
Går allt som planerat framöver så kmr jag köra mycket i både Stockholm och Göteborg så det hade varit bra om den har kartor som är bra för dessa städer. Självklart andra också, men huvudsakligen dessa två, samt hela Skåne, där jag bor nu =)
Citera
2009-04-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazn
Går allt som planerat framöver så kmr jag köra mycket i både Stockholm och Göteborg så det hade varit bra om den har kartor som är bra för dessa städer. Självklart andra också, men huvudsakligen dessa två, samt hela Skåne, där jag bor nu =)

Jag slår också ett slag för TomTom, då är man säker på att man får senaste kartuppdateringen när man köper (eftersom en uppdatering ingår). Kan gott och väl varit ett år sedan enheten lämnade fabrik..

Det finns bara ett fåtal kartleverantörer, det handlar inte om GPS-modellen har bra kartor för enskilda städer. Det handlar om att ha en uppdaterad karta.
Citera
2009-04-19, 15:03
Medlem
Jag var faktiskt på PC CITY som har rensning nu och köpte mig en NAVIGON 7210 för 1999 kr. 1000 kr rabatt. Får hoppas att detta var ett bra köp och att jag blir nöjd.

Vad tror ni? Någon som har den och kan säga något om den?
Citera
2009-04-19, 17:34
Medlem
jag har ingen koll på priserna, men jag rekommenderar en garmin dom fungerar väldigt bra.

Tomtom är mycket krångligare enligt mig.
Citera
2009-04-19, 17:55
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
jag har ingen koll på priserna, men jag rekommenderar en garmin dom fungerar väldigt bra.

Tomtom är mycket krångligare enligt mig.
När jag köpte min TomTom gjorde jag det på villkoret att den var lättjobbat, och det är den verkligen. Det är en TomTom One XL, alla uppdateringar sköter den själv så snart man pluggar in den vid datorn med medföljande usb kabel, och att navigera med den är också plättlätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in