2006-05-08, 18:23
Medlem
Tänkte köpa en gps/navigator till bilen och undrar vad jag ska satsa på. Många nya har bluetooth, men jag har inte riktigt fattat vad man ska ha det till. Vad ska man ha för funktioner i övrigt? Skiljer kartkvaliteten mycket mellan tillverkarna?

Det är en fördel om man kan ta med den ur bilen och använda den vid fjällvandringar och liknande.
Citera
2006-05-08, 19:36
Medlem
Bluetooth:en kan på vissa användas till att koppla ihop GPSen och mobilen, för att använda tex GPRS från mobilen. Eller så använder mobilen GPSen som trådlös handsfree.
Vart det rörigt nu?

Jag köpte mig en Mio A201, det är en handdator med inbyggd GPS antenn. Fungerar bra, fast jag tog och installerade TomTom5 istället för MioMap som följde med för att det var så himla segt.
Citera
2006-05-08, 19:38
Medlem
rebbans avatar
Jag gillar Gamin Nuvi 300, har en sån själv och den är smidig som fan och lätt arbetad.
Kolla så att du kan använda dig av navteq kartor då jag ooch många mer anser att dom är bäst. http://www.navteq.com/
Citera
2006-05-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.Jonsson
Bluetooth:en kan på vissa användas till att koppla ihop GPSen och mobilen, för att använda tex GPRS från mobilen. Eller så använder mobilen GPSen som trådlös handsfree.
Vart det rörigt nu?
Vad är meningen att koppla upp den telefonens gprs då? Kan man få extratjänster den vägen eller vad? Handsfree är ju en bra funktion men inte något som jag inte klarar mig utan. Vad finns det alltså för övriga förtjänster med bluetooth?

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.Jonsson
Jag köpte mig en Mio A201, det är en handdator med inbyggd GPS antenn. Fungerar bra, fast jag tog och installerade TomTom5 istället för MioMap som följde med för att det var så himla segt.
Det går alltså att installera andra program än standard? Vad kostar det att köpa in separat?

Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Kolla så att du kan använda dig av navteq kartor då jag ooch många mer anser att dom är bäst.
Följer det inte med kartor när man köper? Är de inte tillräckligt bra? Vad kostar det att köpa andra kartor?
Citera
2006-05-09, 11:47
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry Lonsdale
Vad är meningen att koppla upp den telefonens gprs då? Kan man få extratjänster den vägen eller vad? Handsfree är ju en bra funktion men inte något som jag inte klarar mig utan. Vad finns det alltså för övriga förtjänster med bluetooth?

Det går alltså att installera andra program än standard? Vad kostar det att köpa in separat?

Följer det inte med kartor när man köper? Är de inte tillräckligt bra? Vad kostar det att köpa andra kartor?

Det följer oftast med nån eller några kartor när man köper och i många fall kan man byta dom eller kompletera dom.
Citera
2006-05-10, 18:58
Medlem
Papa Hets avatar
Citat:
Jag gillar Gamin Nuvi 300, har en sån själv och den är smidig som fan och lätt arbetad.
Kolla så att du kan använda dig av navteq kartor då jag ooch många mer anser att dom är bäst. http://www.navteq.com/

Är inne på att köpa en sådan. Undrar lite bara....

Visar den hastighet?

Vet du om det går att hitta kartmaterial för nedladdning ?

Har den kompass?

Bluetooth? MP3?

Tack på förhand.
Citera
2006-05-10, 21:30
Medlem
groovesnuss avatar
Navteq gör kartorna till många tillverkare, bl a Garmin samt de flesta originalmonterade navi-systemen.
Citera
2006-05-10, 22:04
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Het
Är inne på att köpa en sådan. Undrar lite bara....

Visar den hastighet?

Vet du om det går att hitta kartmaterial för nedladdning ?

Har den kompass?

Bluetooth? MP3?

Tack på förhand.

Den visar hastighet.
Går att ladda ner kartor.
Kompass vet jag inte.
Mp3 har den
Blåtand vet jag inte heller
Citera
2006-05-10, 22:06
Medlem
rebbans avatar
Här hittar du all info om den.
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1155

Har tankar 430 fartkameror i den med och den varnar på ett avstånde innan och kör den för fort så varnar den igen.
Citera
2006-05-10, 22:47
Medlem
Papa Hets avatar
Citat:
Här hittar du all info om den.
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1155

Har tankar 430 fartkameror i den med och den varnar på ett avstånde innan och kör den för fort så varnar den igen.

Tackar
Citera
2006-06-09, 20:14
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Den visar hastighet.
Går att ladda ner kartor.
Kompass vet jag inte.
Mp3 har den
Blåtand vet jag inte heller

Jag ahr en Nuvi300 och skulle vilja ha karta för Tyskland. Går det att ladda ner gratis och hitta nån unlock-code på nätet. Hittar ingen bra torrent och känner mig lite vilsen...
Citera
2006-06-09, 20:47
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Jag ahr en Nuvi300 och skulle vilja ha karta för Tyskland. Går det att ladda ner gratis och hitta nån unlock-code på nätet. Hittar ingen bra torrent och känner mig lite vilsen...

Går att ladda ner var vet jag inte men har vänner som gjort det, kolla i data delen om dom har koll, läst lite om navigering i nån forumsdel där uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in