2009-04-19, 18:32
Medlem
Jean Claudes avatar
Jag får lov att hålla med, tomtom är mycket lätta att hantera.

Däremot är garmin också ett erkänt mycket bra märke. Skulle väl kunna säga att garmin och tomtom är de ledande så det blir en fråga om tycke och smak.

Den där navigon har jag inte provat och kan inte uttala mig om, lycka till med den dock.
Citera
2009-05-28, 20:31
Medlem
CommonKnowledges avatar
Suttit och bläddrat lite snabbt i tråden och sett att många är nöjda med Tomtom XL. Jag har ingen koll alls när det gäller GPS och alla dess funktioner.
Helt enkelt vad som är viktigt och mindre viktigt.

Planerar att köra ner till södra europa(balkan) i sommar. Får man lika bra info om alla ställen därnere som tillexempel här hemma i Sverige?

Sökte lite och fick fram några. Vilken av dessa skulle ni valt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=174582,304692,223592,428590,313187

Undrar också om det finns något annat alternativ än att sätta fast den på rutan? Någon annan fästanordning man kan köpa till?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av CommonKnowledge 2009-05-28 kl. 20:36.
Citera
2009-05-29, 19:42
Medlem
Om man köper en gps med TMC, måste man då inte betala nåt slags abonnemang för att kunna använda den funktionen?

Förövrigt vill ja ha tips om en gps med mp3 spelar funktion och fm-sändare.
Citera
2009-05-30, 21:58
Medlem
Belsebs avatar
Köpte en Garmin Nüvi 250w idag på mediamarkt för 1490, mycket nöjd än så länge. Får se om jag fortsätter vara nöjd men än så länge rekommenderas den varmt.

Inga avancerade funktioner eller krångel utan bara en väl fungerande gps med bra menyer och tydliga kartor.
Citera
2009-05-31, 12:42
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Suttit och bläddrat lite snabbt i tråden och sett att många är nöjda med Tomtom XL. Jag har ingen koll alls när det gäller GPS och alla dess funktioner.

Planerar att köra ner till södra europa(balkan) i sommar. Får man lika bra info om alla ställen därnere som tillexempel här hemma i Sverige?

Undrar också om det finns något annat alternativ än att sätta fast den på rutan? Någon annan fästanordning man kan köpa till?

Tacksam för svar!
Ingen?
Citera
2009-06-01, 21:30
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Ingen?

Okej ska ta mig tid.

Citat:

Tacksam för svar!

Min garmin (250w, 1490:-@ mediamarkt) hade sugkopp både för rutan och en annan som skulle funka för instrumentbrädan men den har jag inte haft tid att prova än så kan inte uttala mig hur bra den funkar, men den till rutan sitter som berget.

Täckningen för deras kartor kan du se här:
http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=702

Tomtom One Xl upplevde jag som en väldigt liknande modell både i utseende, funktioner och gränssnitt så jag gick på den som JAG gillade bäst, är nog mest tycke och smak. Även priset är liknande.

Något du kanske vill köpa till om du ska köra mycket är en TMC-modul, alltså för att bli förvarnad om köer, vägbyggen, etc för att leda om på andra vägar. Har dålig koll på priser men det kan nog vilken säljare som helst hjälpa till med på valfri elektronik-kedja. Vet att navigon har det inbyggt, men vet inte om det bara är själva mottagaren för som jag förstått måste man ha som ett abonnemang på själv informationen sen också.

Lycka till.

(får inte din länk till prisjakt att fungera så kan inte kommentera det)
Citera
2009-06-01, 22:33
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingen-Alls111
Om man köper en gps med TMC, måste man då inte betala nåt slags abonnemang för att kunna använda den funktionen?

Nej, åtminstone inte i Sverige. Vissa andra länder har abonnemangs- eller reklamfinansierade tjänster.
Citera
2009-06-02, 00:42
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb
Okej ska ta mig tid.

Min garmin (250w, 1490:-@ mediamarkt) hade sugkopp både för rutan och en annan som skulle funka för instrumentbrädan men den har jag inte haft tid att prova än så kan inte uttala mig hur bra den funkar, men den till rutan sitter som berget.

Täckningen för deras kartor kan du se här:
http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=702

Tomtom One Xl upplevde jag som en väldigt liknande modell både i utseende, funktioner och gränssnitt så jag gick på den som JAG gillade bäst, är nog mest tycke och smak. Även priset är liknande.

Något du kanske vill köpa till om du ska köra mycket är en TMC-modul, alltså för att bli förvarnad om köer, vägbyggen, etc för att leda om på andra vägar. Har dålig koll på priser men det kan nog vilken säljare som helst hjälpa till med på valfri elektronik-kedja. Vet att navigon har det inbyggt, men vet inte om det bara är själva mottagaren för som jag förstått måste man ha som ett abonnemang på själv informationen sen också.

Lycka till.

(får inte din länk till prisjakt att fungera så kan inte kommentera det)
Tack för ditt svar!
Får testa lite olika innan jag bestämmer mig för ett köp.
Citera
2009-06-13, 02:32
Bannlyst
Vad tycker ni om den här:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000xKJ6s7OU?Pr oductID=3IvD4QFHmDMAA AEZKhkpD.Jq&CatalogCategoryID=8b_D4QFH.b4AAAEOMRhZ tSw0

Är det lätt att ladda ner [gratis] kartor till den? Har fixat ett par Garmin Nuvis till mina kompisar, var hur enkelt som helst, är det likadant med TomTOm? Samma sak med information om fartkameror?

Vad tycker ni om modellen i övrigt då? Prisvärd?

Är den här värd de extra pengarna jämfört med den förra?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000xKJ6s7OU?Pr oductID=rUXD4QFH32cAA AEgIYZ4A.e1&CatalogCategoryID=8b_D4QFH.b4AAAEOMRhZ tSw0

Kan man köpa en Tomtom One IQ Routes - Norden och sedan ladda ner och lägga in europeiska kartor?

Är en nyare modell om jag förstått det rätt. Men båda verkar sakna TMC
Senast redigerad av tebax200 2009-06-13 kl. 02:45.
Citera
2009-06-13, 16:27
Medlem
My name is Earls avatar
Nån här som har pejl på var det går att ladda hem kartor till Tomtom One?
Citera
2009-06-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Nån här som har pejl på var det går att ladda hem kartor till Tomtom One?
Denna torrent kanske?
thepiratebay.org/torrent/4788552
Citera
2009-06-13, 17:28
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Denna torrent kanske?
thepiratebay.org/torrent/4788552
Jag kollade på TPB ; men alla såg ut att vara gamla.
Fast när jag var inne på tomtoms hemsida stod det att där kommer nya kartor 4ggr/år så nya kommer väl i slutet på månaden.
Tidigare hittade jag på swebits; men de har ju lagt av.
Senast redigerad av My name is Earl 2009-06-13 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in