2007-12-12, 06:15
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Någon som vet om det kommer att vara någon mellandagsrea på GPSer? Är det lönt att vänta någon vecka eller köpa nu?
Citera
2007-12-17, 09:42
Medlem
Kosstaskens avatar
jag köpte mig en garmin nuvi 200 häromveckan och fungerar bra, inget avancerat men duger för mig. Den kan tipsa om diverse resturanger, sevärdheter, köpcenter och annat krafs och har hastighetsmätare.

negativt är väl att den/skärmen är i minsta laget
Citera
2007-12-22, 21:13
Medlem
En fruktpizzas avatar
Dåså!

Då har jag äntligen fått tag på en liten finfin Garmin Nüvi 200. Jag är positivt överraskad av apparatens prestanda och funktionalitet med tanke på det extremt låga priset.

Dock är jag lite nyfiken på följande:
  • Hur lång tid tar det för batteriet att bli fulladdat med billaddaren inkopplad?
  • Hur kan jag få friluftskartorna inlagda UTAN att behöva pynta för några svindyra kartor som Garmin själva säljer till överpriser - samt HUR gör jag exakt för att få kartorna att hamna i navigatorn?
  • Hur får jag igång röstguidningen?
  • Hur monterar jag enheten på en vanlig cykel? (Den får inte skaka sönder eller lossna!)
  • Vart i själva enheten sitter satellitmottagaren? (Gärna en sprängskiss!)

.
Citera
2007-12-27, 23:19
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza

Dock är jag lite nyfiken på följande:
[*]Hur får jag igång röstguidningen?

Kolla att du inte har sekretess ikryssad, annars ska röstguidningen fungera direkt. Gör det på min iaf.
Har kört kanske 20 mil med den nu, fungerar precis som man förväntar sig att den ska göra. Det enda jag stör mig på är att man måste trycka på skärmen för att se hur fort man kör när man kör mot ett inprogrammerat mål. Kör man mot ett mål så står det när man kommer fram där det i vanliga fall brukar stå hur fort man kör.
I övrigt har jag inte hittat något att kritisera.
Citera
2007-12-29, 05:04
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Kolla att du inte har sekretess ikryssad, annars ska röstguidningen fungera direkt. Gör det på min iaf.
Har kört kanske 20 mil med den nu, fungerar precis som man förväntar sig att den ska göra. Det enda jag stör mig på är att man måste trycka på skärmen för att se hur fort man kör när man kör mot ett inprogrammerat mål. Kör man mot ett mål så står det när man kommer fram där det i vanliga fall brukar stå hur fort man kör.
I övrigt har jag inte hittat något att kritisera.

Jo, det fungerar precis så. Nu fungerar det som det skall! Tack för tipset!

Jag vet inte om detta ger dig svaret på hastighetsfrågan, men är det den momentana visningen du är ute efter? I så fall är det bara att trycka på skärmen allra längst ner till vänster för att få fram aktuell hastighet, genomsnittshastighet och själva distansen. Hoppas att det gav dig ett svar på frågan!

PS. Jag har kikat en del på olika sidor om GPS-tillbehör, men jag hittar inte något vettigt sätt att montera enheten på en vanlig cykel. Vet du eller någon annan hur jag bäst fäster min GPS-mottagare på en cykel?

.
Citera
2007-12-30, 18:32
Medlem
OrgaZms avatar
Citat:
Hur kan jag få friluftskartorna inlagda UTAN att behöva pynta för några svindyra kartor som Garmin själva säljer till överpriser - samt HUR gör jag exakt för att få kartorna att hamna i navigatorn?
Kan tipsa om denna tråd i fildelningsforumet: http://www.flashback.org/showthread.php?t=587918

Har själv lagt in Europa-kartor i min Nüvi 200 och det fungerar prima! Enligt tråden ska det fungera med friluftskartor också. Kartor finns på pirate bay.
Citera
2007-12-30, 20:16
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Kan tipsa om denna tråd i fildelningsforumet: http://www.flashback.org/showthread.php?t=587918

Har själv lagt in Europa-kartor i min Nüvi 200 och det fungerar prima! Enligt tråden ska det fungera med friluftskartor också. Kartor finns på pirate bay.

Tack snälla för detta! Skall genast undersöka hur jag gör. Hoppas att det går att lägga in friluftskartorna också.

Ett litet tips, om du inte redan upptäckt det, det är att man kan dra fingret på själva displayen och sedan peka ut en plats på kartan som kanske inte finns utmärkt som någon kartadress. Jag tänker på de adresser som har en postlåda som enda kännetecken. Man kanske får en vag vägbeskrivning till ett ställe nära dit man skall, sedan kanske någon säger att man fortsätter till den tredje vägen och fortsätter tvåhundra meter till en korsning. Då är det bara att dra fingret på kartan fram till dit man skall. Sedan är det bara att trycka på "kör!", och man får en klockren vägbeskrivning med exakt angivelse och allt! Bra va? Detta stod inte i någon bruksanvisning utan upptäcktes av en slump. Denna funktionen brukar oftast finnas i dyrare varianter, men så även i denna billiga tingest till min stora förvåning.

Tack för hjälpen!

.
Citera
2007-12-30, 22:50
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Jo, det fungerar precis så. Nu fungerar det som det skall! Tack för tipset!

Jag vet inte om detta ger dig svaret på hastighetsfrågan, men är det den momentana visningen du är ute efter? I så fall är det bara att trycka på skärmen allra längst ner till vänster för att få fram aktuell hastighet, genomsnittshastighet och själva distansen. Hoppas att det gav dig ett svar på frågan!

PS. Jag har kikat en del på olika sidor om GPS-tillbehör, men jag hittar inte något vettigt sätt att montera enheten på en vanlig cykel. Vet du eller någon annan hur jag bäst fäster min GPS-mottagare på en cykel?

.

Jo, det var just det där klickandet på skärmen jag var ute efter att bli av med. Sånt hinner man inte, och har inte lust med, när man kör i sådana astronomiska hastigheter jag brukar köra i.

Ang. cykelhållaren så kanske http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=562373&MB2_SectionId=21008&S L_SectionId=21008 eller http://www.prylkoll.se/2007/08/22/prylhallare-for-cykeln/ kan vara något?
Citera
2007-12-31, 04:27
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Jo, det var just det där klickandet på skärmen jag var ute efter att bli av med. Sånt hinner man inte, och har inte lust med, när man kör i sådana astronomiska hastigheter jag brukar köra i.

Ang. cykelhållaren så kanske http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=562373&MB2_SectionId=21008&S L_SectionId=21008 eller http://www.prylkoll.se/2007/08/22/prylhallare-for-cykeln/ kan vara något?

Okej, jag förstår att du vill se hastigheten utan att behöva knappa och ha dig när du färdas i ljusets hastighet... Själv kör jag i så låga hastigheter att jag hinner både knappa och fika på en och samma gång...

Tack för cykelhållartipsen! Priset på den senare hållaren hade passat mig alldeles utmärkt, synd bara att den tillåter 74 millimeters bredd. Tror att min "apparat"* är lite bredare än så...

* Garmin Nüvi 200...

.
Citera
2008-02-03, 08:52
Medlem
Nyxs avatar
Om jag köper en Garmin, t.ex. Nuvi 760 - hur länge kan jag då uppdatera den? Hur lång tid brukar Garmin stödja sina GPS:er?

Är rätt sugen på 760, men 3300 kr är en del som student och vill ju inte gärna att den skall få uppdateringar 6 månader till.
Citera
2008-02-03, 10:48
Medlem
NorrMoppens avatar
Teknikens Värld testade 15 navigatorer i somras. I toppen hamnade följande navigatorer (betyg: 1-5):

1. Garmin Nüvi 200, betyg 4 (nästan 5)
2. Garmin Nûvi 660, betyg 4
3. TomTom One, betyg 4
4. Magellan Crossover GPS 2500T, betyg 4

http://www.teknikensvarld.se/files/0714_test_gps-navigatorer.pdf
Citera
2008-02-03, 20:27
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyx
Om jag köper en Garmin, t.ex. Nuvi 760 - hur länge kan jag då uppdatera den? Hur lång tid brukar Garmin stödja sina GPS:er?

Är rätt sugen på 760, men 3300 kr är en del som student och vill ju inte gärna att den skall få uppdateringar 6 månader till.

Den lär funka att uppdatera ett gäng år till så på den delen behöver du nog inte va orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in