Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Hur är Carlgren och Dickson överskattade? Inte läst att någon direkt tokhyllat spelarna.
Carlgren benämns ofta som en stor talang och eventuell blivande landslagsman. Han är varken eller (enligt mig, då). Hyfsad på linjen, men ojämn och verkar knappast ingjuta någon större säkerhet. Som du skrev är han svag i luftrummet också. Han är en hyfsad målvakt i allsvenskan, inte mer. Men jag har måhända fått fel uppfattning angående andras åsikt om honom, det kanske bara är att folk i hans läger är högljudda. Dickson Etuhu lyftes inför och under säsongen som en av Allsvenskans absolut bästa mittfältare, och jag håller inte med för fem öre. Han jobbar hårt och rör sig över stora ytor (framför allt för att vara så gammal), men mycket mer än en arbetshäst är han inte. Hans främsta egenskaper är lättillgängliga och knappast utmärkande för en ovanligt bra spelare, och han uppträder sällan så rutinerat som man kan tycka han borde göra med all den rutin han har i bagaget.
Vet att du är AIK:are och säkert inte håller med mig för fem öre, och gott så. Alla kan vi inte tycka lika.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Tycker inte Kujovic är överskattad heller utifrån folks omdömen om honom.
Han har gjort en massa mål, det får man ge honom. Å andra sidan tar han extremt många avslut i tid och otid också, och är den som inlägg etc riktas mot. Han har laget att tacka för sin fina målproduktion, och allra främst Christoffer Nyman som är en riktig jävel på att höja spelarna runt honom. Kujovic ses i allmänhet som Allsvenskans bästa anfallare tillsammans med Henok Goitom, men enligt mig är han inte ens bäst i Norrköping. Tar alldeles för många felbeslut för att kunna ses som något sådant. Vi kan för all del jämföra honom med Goitom; medan Goitom är en mycket begåvad spelare man kan bygga en hel offensiv runt tack vare hans spelförståelse och mångsidighet, så är Kujovic en spelare som istället får förlita sig till lagkamrater. Han har ingen större spelförståelse, blir lätt stressad, tar avslut vare sig det är läge för det eller inte, är lika oteknisk som hans storlek antyder och rör sig väldigt lite på planen.
Nu har han turen att spela i ett lag med många extremt rörliga spelare (Nyman, Fransson, Tkalcic och Telo exempelvis), vilket har lett tills hans framgångar. Någon stor fotbollsspelare är han emellertid inte.