Citat:
jag planerar att försöka få zopiklon utskrivet igen (fick utskrivet lite då och då för ett år sedan men nu går jag på höga doser SSRI+SNRI istället då hälsocentralen vägrade skriva ut mer eftersom att de ansåg att jag börjat ta för ofta).
antidepp-medicinen fungerar bra och mirtazapin som jag tar kvällstid brukar vara tillräckligt för att jag inte ska orka underhålla eventuella tvångstankar men ibland är jag ändå lite sådär smånervös, vilket ibland leder till att jag super mig full på cocillana. (bor fortfarande hemma så jag snor av föräldrarna, men flaskan är snart tom).
det skulle därför kännas bra att ha lite zopiklon att ha till "nödfall", jag är nämnligen väldigt rädd för att falla tillbaka i gamla spår och inte kunna sova på flera dygn osv.
och sedan hade det ju dessutom varit trevligt att ha om man någon enstaka gång vill ha en extra mysig "chillkväll" (
)
nu till min fråga, hur går jag tillväga? vad ska jag köra för taktik? i min erfarenhet så svarar inte hälsocentralen särskilt positivt på reson och logik utan är snarare benhårda i sina "principer".
hur har ni gjort för att få zopiklon utskrivet? vad har ni sagt osv?
kom med förslag!
EDIT: deras huvudsakliga argument är att de tycker att jag är för ung. hur kontrar jag det argumentet? eller blir de kanske bara ännu mer beslutsamma om jag ens försöker kontra det argumentet?
antidepp-medicinen fungerar bra och mirtazapin som jag tar kvällstid brukar vara tillräckligt för att jag inte ska orka underhålla eventuella tvångstankar men ibland är jag ändå lite sådär smånervös, vilket ibland leder till att jag super mig full på cocillana. (bor fortfarande hemma så jag snor av föräldrarna, men flaskan är snart tom).
det skulle därför kännas bra att ha lite zopiklon att ha till "nödfall", jag är nämnligen väldigt rädd för att falla tillbaka i gamla spår och inte kunna sova på flera dygn osv.
och sedan hade det ju dessutom varit trevligt att ha om man någon enstaka gång vill ha en extra mysig "chillkväll" (
)nu till min fråga, hur går jag tillväga? vad ska jag köra för taktik? i min erfarenhet så svarar inte hälsocentralen särskilt positivt på reson och logik utan är snarare benhårda i sina "principer".
hur har ni gjort för att få zopiklon utskrivet? vad har ni sagt osv?
kom med förslag!
EDIT: deras huvudsakliga argument är att de tycker att jag är för ung. hur kontrar jag det argumentet? eller blir de kanske bara ännu mer beslutsamma om jag ens försöker kontra det argumentet?
Brukar hjälpa att beskriva sina problem lite mer ingående, förklara att du verkligen behöver zopiklon för att kunna sova.
Tog ett bra tag för mig innan jag fick zopiklon utskrivet av min läkare på UPM. Fick börja med att ta atarax (som jag inte fick ut någon effekt av alls) och när inte det fungerade så fick jag Lergigan. Gick på det i någon månad men var tvungen att sluta då jag blev extremt dåsig dagen efter, hade svårare att kliva upp då än om jag bara sov vartannat dygn som jag gjorde utan Lergigan.
Sedan när jag började förklara hur grova min sömnproblem var och att dem berodde mycket på de trauman jag upplevt som barn så fick jag zopiklon utskrivet. Så mitt tips är att förklara hur svårt du har att sova och sen ta emot det som dom skriver ut, gå på det ett tag, se vad du får för effekt och efter ett tag så lär dom skriva ut zopiklon då dom ser att inget annat fungerar =)
Har gått på zopiklon (imovane) i över ett år nu (på recept) och håller mig till min dosering på 5-7.5mg och sover extremt bra. Men skulle personligen rekommendera att inte gå på zopiklon lika länge som jag har gjort. Har provat att sluta med zopiklon några gånger då jag känner mig mer stabiliserad idag men det är så gott som omöjligt. Vaknar var 20:e minut, sjuka drömmar, hallucinationer när jag vaknar (och inga trevliga sådana), svettas, tror att jag drömmer även fast jag är vaken, sjukt desorienterad när jag vaknar, skev tidsuppfattning osv. Är ett rent helvete att sluta kan jag säga
Lite Miss där men Imovane finns bara som 5 och 7.5 vad jag vet