Citat:
Ursprungligen postat av
blown
Ingen som har några tankar och funderingar kring min fråga?
https://www.flashback.org/sp43967429
Jovisst! Tankar kommer här:
Lider av bipolär sjukdom. I mina mest virriga ögonblick av stress, ångest, oro och sömnbrist kan jag lite lätt tappa den dör totala kollen på vad jag gör o vid minsta känsla av paranoia, psykos, hot/rädsla/aggresivitet etc då hoppar jag över imovanen. Mkt bättre med en stesolid eller en whiskey. Z-analoger kan redan vid små doser (terapeutiska) ge upphov till minskad impulskontroll, ökad förvirring samt under vissa omständigheter (hamnat mitt i fullt utvecklat maniskt skov eller trillat ner i psykosens håla eller råkat dubbla dosen o ändå av oro drivits till både en stes o en rejäl whiskey eller inte sovit på fem dygn o nu grundat sömnkuren med 5st propavan och bättrat på med dubbel dos imo) även samma sorts blackout-fenomen som alkohol men det räcker med lätt imo-rus för att balansera på den eggen medan man får dricka sig ordentligt full för få en blackout-episod då man vanligen gör pinsamheter i allmänhet. Tycker nog att man på z-analoger fr a imo går rakare åt det destruktiva hållet.
Stilnoct är mer mysdrog för mej, aldrig riktigt somnat på den bara gått i flummigt/transliknande tillstånd ofta med åtföljande minneslucka/närminneskollaps, men oavsett mysfaktor: ändå samma minskade impulskontroll, störda minnesfunktioner samt störda övr kognitiva funktioner - kan bli mer förvirrad men mer chill ändå på noct - fast vid högre doser - typ 40mg är riktigt mkt för mig har jag upplevt ordentlig förvirring och ett tillstånd där sömn, vakenhet o lucida drömmar går hand i hand med simpla former av hallisar relaterat till både "drömtillståndet" och till rejält uppfuckade kognitiva funktioner.
Är du en psykiskt stabil person i övrigt? Då tror jag du kan vara ganska lugn. Men tveksamt om en z-analog är rätt sömnmedel för en person med dina skruvade nattliga påhitt, finns ju risk för ännu konstigare beteenden/effekter även om det är en måttlig risk o det verkar osannolikt att du skulle hamna i ett aggressivt/defensivt/destruktivt tillstånd om du inte redan innan du tar tabletten känner dej hotad, arg, kränkt, stressad etc. Men testa en mer rogivande tablett? Nitrazepam, sobril, theralen, atarax...lugna grejer!
Eller hoppa pillren? Du e väl ingen knarkare? Kör med hypnos, troligen mkt effektivare!
Citat:
Ursprungligen postat av
xaadee
Hur länge sitter ruset i om man kör en rövpanna imovane ?
imovane har mkt kort halveringstid hur som helst men du känner väl när ruset klingar av. Varför rövpanna imovane?? Träffat en o annan genom tiderna som älskat att knarka/flöddra på imovane men fan jag tycker nåra chill pills (typ 20mg diazepam o 2mg lorazepam) o rök en holk så blir man lätt flöddrig o virrig o garanterat utan närminne men soft, relaxad, glad o harmonisk medan imorus så gott jag kan minnas ger en lite taggig, domnande o typ vilsen sömngångarpersonlighet utan egentlig glädje eller den där goa känslan av att jo fan livet e ju grymt underbart. Nä, jag blir nog lite surare o "skiter i allt" typ på imo-rus och de personer jag umgåtts med när de varit imoberusade har inte vart trevliga eller lätta att tas med. Har de vart hemma hos sig själva eller någonn annan har jag lämnat personen för att undvika konfrontation (många, kanske inte alla, blir inte alltid men då och då ilskna o besvärliga o även våldsamma).