Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Jag fick zopiklon 7,5 mg utskrivet och jag har använt dom varje kväll i nästan två veckor nu. Somnar lätt och så. Men problemet är att jag blivit beroende av dem. Har testat att försöka somna utan att ta en tablett men det går bara inte. Sen när jag tar en så somnar jag lätt. Alltså jag är rädd att jag aldrig mer kan sova utan dem.. ska man bara sluta ta dem så löser det sig? Alltså min läkare sa inget om att man kunde bli beroende

Testa ta en halv några dagar och se om du kan somna. Annars får du väl se till att vara riktigt trött så du somnar av dig själv, kanske inte så lätt om man har jobb och så iofs.
Du kan bli psykiskt beroende, vilket du kan bli av vad som helst. Men jag tror att man utvecklar ganska starkt psykiskt beroende av just sömntabletter. Har du bara käkat dom i 2 veckor borde det inte vara någon fara. Jag har käkat några månader och brukar ta 2 st/natt + lite annat smått och gott, och då har dom knappt effekt. Kan vara rejält packad och käka 6st utan att bli tvärskev. När man var yngre räckte det med 2-3 st utan alkohol för att få kraftiga hallisar. Good times.
Jag tror dock att jag skulle kunna sova utan dom även om jag slutade rakt av, men jag har aldrig försökt eftersom jag får utskrivet. Varför chansa liksom