2010-11-05, 15:48
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickslide
Jävlar, det är ju svinbilligt! Bara att fixa recept då

Ytterst liten prisskillnad mellan 10 o 30 st måste jag säga.
Citera
2010-11-05, 16:34
Medlem
Torden32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Ytterst liten prisskillnad mellan 10 o 30 st måste jag säga.

Ja och ännu roligare när doktorn skriver ut 20 stycken, så man får betala för 2 10or. Hände mig.
Citera
2010-11-05, 20:24
Medlem
CoupDeGraces avatar
Jag går med i denna fanclub. Inte för Zolpidem däremot.
Citera
2010-11-07, 00:14
Medlem
jag var helt frälst på zopiklon förrut, men sen jag började med xanor så är zopi inte lika trevligt.
Citera
2010-11-07, 00:39
Bannlyst
Vet inte riktigt var jag skulle lägga denna frågan eller vad man nu ska kalla det så det får bli här. I alla fall, är det "normalt" av en läkare att skriva ut "mirtazapin" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin), ett jävla antidepressivum till en 18-åring mot insomningssvårigheter bara så där? Och nej, jag har varken ångest eller är deprimerad och har förklarat detta för varenda läkare jag har träffat.

Så här gick det till ungefär:
Läkaren:
- "Har du provat mirtazapin?
Jag:
- "Nej."
Läkaren:
- "Okej men det blir bra, då skriver jag ut det till dig, hej då."

Kollade sedan upp läkemedlet på FASS när jag kommer hem då jag aldrig hade hört talas om skiten innan och läser detta: "Användning hos barn och ungdomar under 18 år. Mirtazapin Actavis ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ."

Som sagt så var jag hos läkaren för insomingsproblem och förklarade att jag testat theralen, atarax, propavan, lergigan, valerina forte osv men att dessa inte hjälpte på ett eller annat sätt, dels på grund av biverkningar eller att vissa helt enkelt var sockerpiller, dvs verkningslösa. Visst, jag är inte under 18 men tycker det är jävligt märkligt av en läkare som tydligen är så mån om sin patient och inte vill sätta den i ett "beroende" eftersom jag är för "ung" genom att skriva ut riktig medicin som hjälper, te.x stilnoct eller imovane och istället skriva ut sån här skit med en hel drös med äckliga biverkningar utan att ens informera om riskerna eller att det är en medicin man måste trappa upp/trappa ner..Men sånt måste man tydligen ta reda på själv..
Dessutom denna biverkningen är lite lustig:
"Vanliga: sömnproblem"...

Sen lite roligt, alla läkare jag har varit hos beklagar sig att dom varken vill skriva ut zopiklon eller zolpidem då dessa tydligen är "bensodiazepiner" (sen när blev Z-analoger riktiga bensodiazepiner?) och att dessa är jätte beroendeframkallande och att jag är så ung och att bara gamlingar får dessa utskrivna - men läkarna skiter totalt i att jag har en skolgång (som dessutom påverkas av insomningsproblemen) att sköta och andra saker som jag måste fixa medans en 70-åring har vadå att uträtta på morgonen? Menar inte att äldre inte ska få insomningstabletter utskrivna, men vad fan?!

Inte ens zaleplon (Sonata) kunde jag få utskrivet eftersom denna stod skriven i samma spalt i läkarens stora FASS bok som zolpidem och zopiklon och då var den tydligen också en stark och hemsk beroendeframkallande bensodiazepin...
Senast redigerad av lawrenceee 2010-11-07 kl. 00:45.
Citera
2010-11-07, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AbsoluteXanor
Är du under 18 år då, eller vadå?
Mirtazipin är antideprisivt

Om du bemödar dig att läsa min text..
Senast redigerad av lawrenceee 2010-11-07 kl. 00:50.
Citera
2010-11-07, 00:51
Medlem
Ingen benso är bra att bruka i längre tid för insomningssvårigeter då du måste hela tiden öka dosen för att märka effekt och jag lovar dig att efter 5-6 10mg stilnoct så kommer tomten fram och då jävlar har du inget minne dagen efter, och har sannolikt ringt massa pinsamma samtal.. och värre grejjer.. pratar utav egen erfarenhet. Benso e skit.
Citera
2010-11-07, 01:33
Medlem
Zoms avatar
Mirtazapin kan också skrivas ut mot sömnbesvär antar jag, eftersom man blir jävligt dåsig av den. Dock brukar det väl i första hand bara ges ut om patienten också har problem med depression (Jag är dock ingen läkare, så jag vet faktiskt inte).

Andra bieffekter är att man kan bli hungrig eller sötsugen, samt att man kan få andra besvär med sömnen.

Gå på det ett par veckor, klaga sedan att du har börjat vakna under natten och att du blir så jävla hungrig, och att du då oroar dig över din vikt så borde de byta ut det mot nåt annat.
Citera
2010-11-07, 05:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lawrenceee
Om du bemödar dig att läsa min text..
Ursäkta
Citera
2010-11-07, 08:41
Medlem
kothics avatar
Citat:
Vet inte riktigt var jag skulle lägga denna frågan eller vad man nu ska kalla det så det får bli här. I alla fall, är det "normalt" av en läkare att skriva ut "mirtazapin" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin), ett jävla antidepressivum till en 18-åring mot insomningssvårigheter bara så där? Och nej, jag har varken ångest eller är deprimerad och har förklarat detta för varenda läkare jag har träffat.

Läkaren:
Jag:
- "Nej."
Läkaren:

Kollade sedan upp läkemedlet på FASS när jag kommer hem då jag aldrig hade hört talas om skiten innan och läser detta: "Användning hos barn och ungdomar under 18 år. Mirtazapin Actavis ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ."

Som sagt så var jag hos läkaren för insomingsproblem och förklarade att jag testat theralen, atarax, propavan, lergigan, valerina forte osv men att dessa inte hjälpte på ett eller annat sätt, dels på grund av biverkningar eller att vissa helt enkelt var sockerpiller, dvs verkningslösa. Visst, jag är inte under 18 men tycker det är jävligt märkligt av en läkare som tydligen är så mån om sin patient och inte vill sätta den i ett "beroende" eftersom jag är för "ung" genom att skriva ut riktig medicin som hjälper, te.x stilnoct eller imovane och istället skriva ut sån här skit med en hel drös med äckliga biverkningar utan att ens informera om riskerna eller att det är en medicin man måste trappa upp/trappa ner..Men sånt måste man tydligen ta reda på själv..

Sen lite roligt, alla läkare jag har varit hos beklagar sig att dom varken vill skriva ut zopiklon eller zolpidem då dessa tydligen är "bensodiazepiner" (sen när blev Z-analoger riktiga bensodiazepiner?) och att dessa är jätte beroendeframkallande och att jag är så ung och att bara gamlingar får dessa utskrivna - men läkarna skiter totalt i att jag har en skolgång (som dessutom påverkas av insomningsproblemen) att sköta och andra saker som jag måste fixa medans en 70-åring har vadå att uträtta på morgonen? Menar inte att äldre inte ska få insomningstabletter utskrivna, men vad fan?!

Inte ens zaleplon (Sonata) kunde jag få utskrivet eftersom denna stod skriven i samma spalt i läkarens stora FASS bok som zolpidem och zopiklon och då var den tydligen också en stark och hemsk beroendeframkallande bensodiazepin...

Mirtazapin fick jag själv utskriven mot sömnproblem när jag var i 18 års åldern och inte hade arbetat mig upp för läkemedels "trappan". Funkade verkligen inte för mig men jag har en bekant som påstår sig sova som en gud på detta preparat. Sonata är faktiskt lika stark som dom andra "Z" preparaten.
Jag har haft alla 3 och kan faktiskt säga att just Zaleplon piskar Zopiklon ganska hårt.
Citera
2010-11-07, 13:51
Medlem
Slingshots avatar
Citat:

Läkaren:
Jag:
- "Nej."
Läkaren:

Testa att ta en låg dos av det, 7,5 mg - 15 mg inte mer, räcker om man bara ska använda det för sömn.
Citera
2010-11-09, 17:40
Medlem
Psychoramas avatar
Någon som vet vilka doser som är bra att "flumma" på och vilka doser man eventuellt "trippar" på när det gäller Imovane?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in