Vet inte riktigt var jag skulle lägga denna frågan eller vad man nu ska kalla det så det får bli här. I alla fall, är det "normalt" av en läkare att skriva ut "mirtazapin" (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin), ett jävla antidepressivum till en 18-åring mot insomningssvårigheter bara så där? Och nej, jag har varken ångest eller är deprimerad och har förklarat detta för varenda läkare jag har träffat.
Så här gick det till ungefär:
Läkaren:
- "Har du provat mirtazapin?
Jag:
- "Nej."
Läkaren:
- "Okej men det blir bra, då skriver jag ut det till dig, hej då."
Kollade sedan upp läkemedlet på FASS när jag kommer hem då jag aldrig hade hört talas om skiten innan och läser detta: "Användning hos barn och ungdomar under 18 år. Mirtazapin Actavis ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ."
Som sagt så var jag hos läkaren för insomingsproblem och förklarade att jag testat theralen, atarax, propavan, lergigan, valerina forte osv men att dessa inte hjälpte på ett eller annat sätt, dels på grund av biverkningar eller att vissa helt enkelt var sockerpiller, dvs verkningslösa. Visst, jag är inte under 18 men tycker det är jävligt märkligt av en läkare som tydligen är så mån om sin patient och inte vill sätta den i ett "beroende" eftersom jag är för "ung" genom att skriva ut riktig medicin som hjälper, te.x stilnoct eller imovane och istället skriva ut sån här skit med en hel drös med äckliga biverkningar utan att ens informera om riskerna eller att det är en medicin man måste trappa upp/trappa ner..Men sånt måste man tydligen ta reda på själv..
Dessutom denna biverkningen är lite lustig:
"Vanliga: sömnproblem"...
Sen lite roligt, alla läkare jag har varit hos beklagar sig att dom varken vill skriva ut zopiklon eller zolpidem då dessa tydligen är "bensodiazepiner" (sen när blev Z-analoger riktiga bensodiazepiner?) och att dessa är jätte beroendeframkallande och att jag är så ung och att bara gamlingar får dessa utskrivna - men läkarna skiter totalt i att jag har en skolgång (som dessutom påverkas av insomningsproblemen) att sköta och andra saker som jag måste fixa medans en 70-åring har vadå att uträtta på morgonen? Menar inte att äldre inte ska få insomningstabletter utskrivna, men vad fan?!
Inte ens zaleplon (Sonata) kunde jag få utskrivet eftersom denna stod skriven i samma spalt i läkarens stora FASS bok som zolpidem och zopiklon och då var den tydligen också en stark och hemsk beroendeframkallande bensodiazepin...