Citat:
Ursprungligen postat av
Pilatus70
Vilket skräp, märks att det inte är riktiga benzo. Helt väck, groggy på morgonen kommer inte upp och iväg till jobbet. Missar flera timmar arbete och Helt snurrig.
Tog en halv 22.40 i sägen, väntar 20 min, ingenting, en halv till, väntar, ingenting, blev less tog en tbl till. S:a 2*7,5mg. Somnar till slut vid 01 tiden. Försover mig och staplar upp kl 7.30, helt groggy och oförmögen att tänka.
Näe. Tacka vet jag stilnoc, 5 mg och sover direkt och pigg när jag vaknar.
Du är medveten om att Stilnoct är en renodlad insomningstablett medans Imovane är en sömnmedicin som till viss del hjälper dig med insomningen också men inte som Stilnoct?
Att säga att det är skräp när dem har olika användningsområden samt verkanstid och pga okunskap gällande påslagstiden slänga i sig fler innan den första börjat verka känns lite dumt.
Imovane verkar på 30-40 minuter oftast medans Stilnoct på ungefär halva den tiden.
Kan ju även berätta för dig att Z-analoger som Stilnoct och Imovane går på GABA receptorerna precis som bensodiazepiner. Däremot har Z-analoger lite annorlunda effekt gentemot de flesta bensodiazepiner.
Framförallt är Z-analoger hypnotiska vilket hjälper med insomning men även sederande i viss mån.
Nästa gång innan du kastar skit på en medicin du fått som faktiskt är riktigt bra om man använder den på rätt sätt så gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du stoppar i dig tre gånger din vanliga dos och efter 6 timmar förväntar dig att fungera normalt.
Stilnoct har effekt i cirka fyra timmar medans Imovane sitter i cirka sju timmar.
Fick rätt nyligen själv utskrivet Imovane 7.5or igen efter att ha varit utan i rätt många år då jag min sömn återigen blivit lidande.
När jag fick mitt första uttag visste jag sedan länge att det bara är originalet (Imovane MEDA) eller Zopiklon Pilum (generisk variant) som går att lita på.
När jag senast för tio år sen hade Imovane kommer jag ihåg att jag då plockade ut ett paket Zopiklon Orion då det var det enda märket dem hade inne då, och dessa har totalt verkningslösa, detta är inget jag fått för mig utan tom min gamla mormor Margit var nere och bytte ut sina Orion efter en sömnlös natt för inte längesen.
Hur i helvete kan det fortfarande vara såhär? Jag fick köra 40 minuter för att ta mig till ett apotek där dem hade Pilum inne och fick byta. Detta är och var ett känt problem redan för tio år sedan men har alltså ännu på ett decennium inte gjorts någonting åt tydligen?
Vad har ni andra för erfarenheter gällande detta? Tyvärr är det ju inte bara Imovane som har vissa generiska märken som inte öht. fungerar som originalen.