2022-12-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Jo det förstås, kanske kan vara värt i vissa situationer i riktiga nödfall?? Jag har själv Zopiklon 7,5 mg till natten på recept! Faktum är att jag ska ta en nu, har även druckit lite alkohol ikv, jag diggar den lilla ångestlindringen/skönheten man får innan läggdags av att ta en imovane!

Har slutat missbruka/flumma på dessa för man bygger upp tolerans och blir beroende väldigt snabbt!

Jag har aldrig fått biverkningar av Zopiklon heller förrutom en svag metallsmak i munnen! Jag tycker om denna medicin även om jag tror att närminnet blir sämre med tiden

Mvh

Hur missbrukar man sömnmedicin utan att somna och förstöra allt?
Har ingen aning eftersom jag aldrig provat.
Citera
2022-12-18, 00:48
Medlem
Citat:
Jo det förstås, kanske kan vara värt i vissa situationer i riktiga nödfall?? Jag har själv Zopiklon 7,5 mg till natten på recept! Faktum är att jag ska ta en nu, har även druckit lite alkohol ikv, jag diggar den lilla ångestlindringen/skönheten man får innan läggdags av att ta en imovane!

Har slutat missbruka/flumma på dessa för man bygger upp tolerans och blir beroende väldigt snabbt!

Jag har aldrig fått biverkningar av Zopiklon heller förrutom en svag metallsmak i munnen! Jag tycker om denna medicin även om jag tror att närminnet blir sämre med tiden

Mvh

Jag tror också närminnet blir sämre ganska omgående om man inte sover, typ allt blir sämre från styrka, minne, koordination, ja allting blir som om du dragit i dig en halv vinbox eller mer och sen försöker jobba effektivt.

Så om man ska välja mellan dom så är det solklart vad jag väljer.
Nu kanske det finns massa andra fantastiska saker som kan skrivas ut som är säkrare ur någon mening, men funkar lika bra, men jag har då inte stött på dom ännu.

Sjukvården vill ju gärna använda en som testkaniner och låta en testa allt från himmel till jord innan man kanske slutligen får något som funkar på de flesta, alltså Imovane eller Zopiklon.
Citera
2022-12-18, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hur missbrukar man sömnmedicin utan att somna och förstöra allt?
Har ingen aning eftersom jag aldrig provat.

Man kan ta flera st (2 räcker för mig) och hålla sig vaken för att få ett rus! Eventuellt även blanda in några öl, då kan det smälla till rejält!

Jag fick total blackout en gång på 3 st Imovane + 5-6 öl~ Hade tydligen renoverat halva lägenheten under natten och kunde inte redogöra mina närmsta 10h! Gör inte om detta misstag dock..

Z analoger/Benso + Alkohol ska man vara försiktig med!

Totalflippade dock en annan gång på 2 st Zolpidem 20 mg ENBART Zolpidem! Jag satte mig vid datorn och hamlade i princip i en annan värld tills jag tillslut däckade i sängen! Detta är vad jag förstått Z- analog tomten som "hälsar på" hehe
Senast redigerad av anonymouzzz 2022-12-18 kl. 00:54.
Citera
2022-12-18, 01:02
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Imovane/Zopiklon är inget jag mår dåligt alls av.
Får inga biverkningar alls, mår toppen dagen efter, är pigg och utsövd.
Kan inte bli bättre.

Att jämföra med om jag tar inget, ligga vaken nästan hela natten utom 15 min då jag lyckas somna. Hur tror du jag mår efter en så gott som sömnlös natt?
Känns värre än att jobba bakis kan jag säga. Är som en zombie och presterar inte allt bra på jobbet.
Imovane är att faktiskt att rekommendera. Det fungerar bra.
Men mirtapazin däremot. Det borde förbjudas.
Citera
2022-12-18, 01:04
Medlem
Citat:
Man kan ta flera st (2 räcker för mig) och hålla sig vaken för att få ett rus! Eventuellt även blanda in några öl, då kan det smälla till rejält!

Jag fick total blackout en gång på 3 st Imovane + 5-6 öl~ Hade tydligen renoverat halva lägenheten under natten och kunde inte redogöra mina närmsta 10h! Gör inte om detta misstag dock..

Z analoger/Benso + Alkohol ska man vara försiktig med!

Totalflippade dock en annan gång på 2 st Zolpidem 20 mg ENBART Zolpidem! Jag satte mig vid datorn och hamlade i princip i en annan värld tills jag tillslut däckade i sängen! Detta är vad jag förstått Z- analog tomten som "hälsar på" hehe

Jag har aldrig försökt missbruka Zopiklon, men om jag dricker alkohol så vet jag att dricker jag mindre än 2 flaskor vin eller 8st stora öl så kommer jag inte kunna sova, men skulle jag dricka säg 3 flaskor vin så sover jag gott.

Men nån gång när jag legat där runt 2 flaskor eller mindre och inte kunnat sova så har jag tagit en zopiklon och somnat som en stock, inga konstiga trippar eller andra saker utan bara sovit gott.
Citera
2022-12-18, 08:31
Medlem
Citat:
Jag skulle nog avråda Quetiapin till varje pris, jag började felstava ord när jag pratade efter några fåtal 25-50 mg's nattdoser, hände så många gånger under några dagar så att det kunde omöjligt vara en slump! Jag slutade naturligtvis direkt med den och detta försvann ganska snabbt!

Om vi ska föreslå psykofarmaka som sömnmedicin kan jag rekommendera Mirtazapin, den slocknade jag ganska hårt på av enbart 7,5 mg!

Mvh!
Vad tråkigt att du fick sånna biverkningar av Quetiapin, annars så perfekt medicin.
Mirtazapin är nog den ända jag aldrig har provat när det kommer till sömn. Det är väl halveringstiden på den som låter skrämmande, 30 h(!). Hör många som blir avtrubbade av den i längden. Vilken dos kör du på?
Citera
2022-12-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Vad tråkigt att du fick sånna biverkningar av Quetiapin, annars så perfekt medicin.
Mirtazapin är nog den ända jag aldrig har provat när det kommer till sömn. Det är väl halveringstiden på den som låter skrämmande, 30 h(!). Hör många som blir avtrubbade av den i längden. Vilken dos kör du på?

Jag fick typ 10 st av en polare som har dem utskriva, han hade 15 mgare så jag delade den på hälften dvs 7.5 mg/natt, men jag håller med dig jag blev ganska seg av mig dagen efter men tror man kunde rädda det ganska bra med kaffe!

Jag kör just nu "Reagila" + Zopkilon äter båda till natten, enda medicinerna jag har just nu!
Citera
2022-12-18, 21:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag har haft stora sömnproblem i flera år nu. Brukade ofta lösa det genom att om jag inte fått sova klokt på några dagar så söp jag tills jag blev så berusad att jag sov av det. Men det funkar ju inte att göra så när man har jobb och annat at sköta.

Så jag har en fru som också haft stora sömnproblem i flera år, men för henne är det inte lika stort problem eftersom hon varit både arbetslös och sjukskriven i flera år, så om hon inte kan somna på 6 timmar så är det inte hela världen, för hon kan sova på dagen då istället,vilket inte jag kan göra.

Så om jag läger mig kl 11, men inte somnar förrän kl 06 och sen ringer klockan, klockan 07, så är det brutalt!

Det konstiga är att då borde jag somna lätt nästa kväll va? Nej har fan svårt då också. istället blir det som att kroppen helst vill sova under dagen istället när jag inte har tid och måste jobba.

men...
---------------------------------------------------------

Mitt egentliga inlägg som jag tänkte ställa är, min fru har haft Zopiklon i flera år och får dom utskrivna på 100-pack och numera för ett helt år framåt, men jag har använt dom också för ett hon erbjöd sig en gång när mitt jobb höll på att gå åt helvete och nu tar vi båda av hennes recept så dom tar slut allt för tidigt.

Jag gick till doktorn och pratade länge och väl med honom och berättade att jag testat min frus Zopiklon och det funkde jättebra, men han vägrar skriva ut det och är starkt emot det just för att det är beroendeframkallande. Han skrev ut Propavan till mig vilket var totalt skit, det sämsta möjliga.

Det enda det gjorde var att göra mig groggy som om jag rökt på, men jag somnade inte utan låg där och kände mig drogad bara utan att kunna somna.

Vad som var ännu värre är att dagen efter så kände jag mig fortfarande groggy halva dagen och kunde inte utföra mitt jobb så effektivt. Hade jag dessutom behövt köra bil till jobbet så hade jag inte vågat det. Hade hellre föredragit att köra bil efter att druckit 2 flaskor vin än detta.

Han sa att om propavan inte funkar så hade han två alternativ till och det ena var attarax som frun också har och det hjälper inte annat än i vissa undantagsfall, men oftast inte och det tredje minns jag tyvärr inte, men troligen samma skit.

Så vad jag vill göra är att be om en annan doktor, men risken är att de andra på samma vårdcentral säger samma sak,alltså nej till zopiklon, så kan man då säga att man vill ha en doktor från annan vårdcentral och sen bara fortsätta tills man hittar någon som säger ja?

Eller går det att säga att man vill byta och uppge namn på en doktor som man redan vet brukar skriva ut det?

I min frus fall är det en doktor på psyk som skriver ut, men jag har aldrig haft något med psyk att göra, så jag kanske inte kan be om honom?

Hur gör man?
Lider med dig. Vet att sömnproblem påverkar en mycket negativt både fyskiskt och psykiskt. Själv har jag problem med slem i halsen som gör att jag ofta inte somnar förens framåt ett, två kanske tre på natten. Jag gick till läkaren för att kolla min hals, vad det kan vara för något, men hon trodde det var jag som hade svårt att sova generellt och skrev i stället ut 2*30 Imovane utan att blinka. Har inte vågat testa dem, då jag hört att de är starka grejjer som egentligen inte löser mitt grundproblem med slem i halsen nattetid. Men så olika läkare kan vara!
Citera
2022-12-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lider med dig. Vet att sömnproblem påverkar en mycket negativt både fyskiskt och psykiskt. Själv har jag problem med slem i halsen som gör att jag ofta inte somnar förens framåt ett, två kanske tre på natten. Jag gick till läkaren för att kolla min hals, vad det kan vara för något, men hon trodde det var jag som hade svårt att sova generellt och skrev i stället ut 2*30 Imovane utan att blinka. Har inte vågat testa dem, då jag hört att de är starka grejjer som egentligen inte löser mitt grundproblem med slem i halsen nattetid. Men så olika läkare kan vara!
Det kan även vara sömnbristen som gör din hals slemmig så prova med Imovanen någon vecka.
Är du osäker så börja med en halv, det värsta som kan hända är att du mår lite bättre och sen somnar och sover gott hela natten.
På så sätt kan du ju if kunna utesluta något.
Hur länge har du haft problemen?
Citera
2022-12-19, 18:05
Medlem
Har tagit imovane dagtid 2 dagar i rad i ett par veckor. Kan det öka min tolerans om jag fortsätter?
Citera
2022-12-19, 18:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Det kan även vara sömnbristen som gör din hals slemmig så prova med Imovanen någon vecka.
Är du osäker så börja med en halv, det värsta som kan hända är att du mår lite bättre och sen somnar och sover gott hela natten.
På så sätt kan du ju if kunna utesluta något.
Hur länge har du haft problemen?
Tack för svar! Jag har haft problemen väldigt länge, säkert minst 10 år. Men det ligger nog lite i att det är lite psykiskt eller sömnbesvär inblandat i det också, det erkänner jag. För när jag väl somnat "försvinner" besvären och jag känner dem inte när jag vaknar på samma sätt. Jag kanske ska testa Imovan i alla fall och se var det landar.
Citera
2022-12-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Har tagit imovane dagtid 2 dagar i rad i ett par veckor. Kan det öka min tolerans om jag fortsätter?

Japp det kan det i längden, håller du dig t.ex till en tablett/dygn kan man dock hålla det ganska länge utan att bygga upp tolerans, och detta om du äter varje dag! (iaf 1-2 veckor)

Men käkar du en dag t.ex två tabletter på ett dygn kommer du inte kunna nöja dig med en tablett igen efter!

Försök köra max 4-5 dagar i veckan! Håll dig till denna regel och försök ta 2 dagars paus emellanåt, dock så är jag ganska dålig på att pausa också... Så jag kör vissa veckor varje dag! Min läkare har sagt till och med att det är okej att ta det 5 dagar i veckan även om jag tycker det låter på tok för mycket!

Märker du att du har byggt upp en solklar tolerans så pausa direkt några dygn! För har man väl byggt upp tolerans så försvinner den snabbt om man bara pausar!

Du tar Imovane på dagtid för att lätta på ångesten antar jag och vilka doser kör du?
Senast redigerad av anonymouzzz 2022-12-19 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in