2022-12-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
https://www.jcancer.org/v10p2288.htm

This study presented evidence that the use of sedative-hypnotics in patients either with or without insomnia was associated with subsequent cancer development in the Taiwanese population. The use of long-acting and high dose of sedative-hypnotics increased the risk of subsequent cancer development.

har inte läst hela studien, men det jag har läst så handlar det gång på gång om att använda termen "sedative-hypnotics",alltså ett samlingsnamn för sömnpiller.

Man verkar alltså inte rikta in sig på något specifikt sömnpiller utan drar alla över samma kam vilket enligt mig är en dålig studie då det kan vara enorma skillnader mellan olika läkemedel.
Citera
2022-12-11, 14:19
Medlem
lcvelys avatar
Citat:
Ni som tar imovane/stilnoct är ni nojjiga över den ökade risk för cancer dessa mediciner ger.

Absolut inte. Allt ger ju cancer idag om du googlar på det. Lol
Citera
2022-12-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ni som tar imovane/stilnoct är ni nojjiga över den ökade risk för cancer dessa mediciner ger.

Citat:
Ursprungligen postat av lcvely
Absolut inte. Allt ger ju cancer idag om du googlar på det. Lol

Precis, vad ger inte cancer idag?
Och hur länge har det inte varnats för att man kan få lunchcancer om man röker?
Alla Vet att det ärdåligt att röka, men det konstiga är att jag är så pass gammal att jag kännt massor av folk som rökt och ingen som lever har fått cancer och utav alla som dött så vet jag bara en person som fick lungcancer.

Bland annat min mor rökte från typ 17 års åldern till hon var 71 när hon gick bort, men det var inte på grund av lungcancer utan något helt annat.

Samtidigt hade jag en person som jag kände som var runt 50 när han gick bort. Han dog i lungcancer trots att han aldrig hade rökt i hela sitt liv. Han hade heller inte jobbat i nån gruva eller liknande utan jobbat som lärare hela sitt liv.

Dessutom var han jättenyttig och drack sällan alkohol, rökte som sagt inte, motionerade däremot mycket och rörde i allmänhet mycket.

Så det här med cancer är mystik för mig. De få fall jag känner till hos närstående, så har det varot folk nom är nyttiga av sig.

Ändå röker folk hela sitt liv utan att få cancer, men dör av något helt orelaterat.

Jag rekommenderar så klart inte rökning, men min poäng är att folk kastar ur sig till höger och vänster att saker ger cancer, men i själva verket finns det många som inte ens får det av att göra det värsta man kan göra och samtidigt finns det personer som är det nyttigaste man känner som dör i Cancer.

Så lita inte på någon som säger att det ena ger cancer eller det andra.
Ja det kanske ger cancer till en på 10 miljoner, precis som att potatis kanske ger cancer till en på 10 miljoner
Senast redigerad av JohnBlund 2022-12-11 kl. 15:10.
Citera
2022-12-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Jättesmart att ta en antipsykotika för att sova .

"Despite being widely used as a sleep aid due to its sedating effect, the benefits of such use do not appear to generally outweigh the side effects."
Ja, det är jätte smart om man använder dom i rätt doser. Quetiapin i doser upp till 100 mg fungerar främst som en histamin antagonist.
Det är på doser över 300 mg som den verkligen går starkt på dopaminet.
Citera
2022-12-11, 19:07
Medlem
Citat:
Det är värre för kroppen att inte sova.
Citera
2022-12-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ska kolla upp ditt tips om Quetiapine, aldrig hört talas om det, me de tär receptbelagt eller? Ska i så fall fråga min doktor om det nästa gång.
Men i övrigt så visst, Immovane eller Zopiklon kanske har en liten invaningseffekt, men jag har nu snott det av frun de flesta dagar i veckan i minst 1,5 år och fortfarande så funkar oftast 1 tabelett.

Har hänt att jag inte somnat på det och har det gått typ en timme sedan jag tog pillret och jag fortfarande inte sover så går jag och tar en till, men det är ovanligt.

Annars somnar jag nog på 15 minuter. Mycket bra sömnmedel om du frågar mig.
Det är lite individuellt men det finns ett fåtal personer som inte utvecklar tolerans på vissa preparat tex Imovane.

Känner en person som har stått på samma dos Imovane i typ 25 år varje natt utan toleransökning men det är ovanligt.

Quetiapine är en antipsykosmedicin och funkar även som stämningstabiliserande vid bipolär sjukdom men det är extremt sederande och man sover riktigt bra på det och läkarna är betydligt piggare på att skriva ut det än något narkotikaklassat.

Somnar och sover gott gör du det är bara en doseringsfråga men de flesta personer med insomnia behöver ingen jättedos och då är risken för jobbiga biverkningar väldigt låg.

Amerikanska armén använde det förr för att däcka traumatiserade veteraner som inga andra sömnmedel bet på.
Citera
2022-12-14, 17:24
Medlem
Citat:
Kanske var dumt av mig, men jag försökte kontakta min frus läkare och beskriva problemet, men han har inte svarat på flera dagar, så han gillar nog inte det hela.

Såg lite priser online på skumma sidor och det kostade ju en arm och halva benet jämfört med vad utskrivna recept kostar.

Tror jag betalat kanske 60-70 kronor för att hämta ut ett 100-pack åt frun. Online vill dom ha typ 1700 kr eller nåt sånt för samma sak. Det är ju helt vansinne!

Jag tycker att dessa 500 kr / månad~ för att garantera sömn låter som ett ganska lindrigt pris! Är ju bara att variera mellan dessa och din frus 100 pack så blir det inte så dyrt för er / dig!

Ett annat tips är att försöka hålla sig till 4-5 dagar i veckan med Zopiklon för att undvika tolerans, när jag har flummat några gånger på Zopilon har jag tagit 2-3 tabletter och då bygger man tolerans direkt! Undvika detta även om ruset av Z analoger kan vara imponerande speciellt med lite alkohol!

Men man bygger även tolerans om man fortsätter ta 1 tablett 7,5 mg varje kväll, så man måste ta en paus på några dagar emellanåt, toleransen sjunker snabbt ner igen!
Citera
2022-12-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Jag tycker att dessa 500 kr / månad~ för att garantera sömn låter som ett ganska lindrigt pris! Är ju bara att variera mellan dessa och din frus 100 pack så blir det inte så dyrt för er / dig!

Ett annat tips är att försöka hålla sig till 4-5 dagar i veckan med Zopiklon för att undvika tolerans, när jag har flummat några gånger på Zopilon har jag tagit 2-3 tabletter och då bygger man tolerans direkt! Undvika detta även om ruset av Z analoger kan vara imponerande speciellt med lite alkohol!

Men man bygger även tolerans om man fortsätter ta 1 tablett 7,5 mg varje kväll, så man måste ta en paus på några dagar emellanåt, toleransen sjunker snabbt ner igen!

När jag dricker mycket på en kväll så sover jag gott, men det ska vara ganska stora mängder alkohol i så fall. Allt under 2 flaskor vin gör att jag garanterat kommer ligga vaken.

Så det har hänt att jag druckit ungefär den mängden och inte kunnat sova och då tagit en zopiklon, men inte fått några biverkningar av det utan bara somnat ännu bättre.
Citera
2022-12-18, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Ja, det är jätte smart om man använder dom i rätt doser. Quetiapin i doser upp till 100 mg fungerar främst som en histamin antagonist.
Det är på doser över 300 mg som den verkligen går starkt på dopaminet.

Jag skulle nog avråda Quetiapin till varje pris, jag började felstava ord när jag pratade efter några fåtal 25-50 mg's nattdoser, hände så många gånger under några dagar så att det kunde omöjligt vara en slump! Jag slutade naturligtvis direkt med den och detta försvann ganska snabbt!

Om vi ska föreslå psykofarmaka som sömnmedicin kan jag rekommendera Mirtazapin, den slocknade jag ganska hårt på av enbart 7,5 mg!

Mvh!
Citera
2022-12-18, 00:36
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Jag skulle nog avråda Quetiapin till varje pris, jag började felstava ord när jag pratade efter några fåtal 25-50 mg's nattdoser, hände så många gånger under några dagar så att det kunde omöjligt vara en slump! Jag slutade naturligtvis direkt med den och detta försvann ganska snabbt!

Om vi ska föreslå psykofarmaka som sömnmedicin kan jag rekommendera Mirtazapin, den slocknade jag ganska hårt på av enbart 7,5 mg!

Mvh!
Du kan göra det men det vore befängt.
Jämför hur du är utan den så förstår du hur jävla illa det är. Imovane duger bra, men mår förstås bättre utan.
Citera
2022-12-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Jämför hur du är utan den så förstår du hur jävla illa det är. Imovane duger bra, men mår förstås bättre utan.

Imovane/Zopiklon är inget jag mår dåligt alls av.
Får inga biverkningar alls, mår toppen dagen efter, är pigg och utsövd.
Kan inte bli bättre.

Att jämföra med om jag tar inget, ligga vaken nästan hela natten utom 15 min då jag lyckas somna. Hur tror du jag mår efter en så gott som sömnlös natt?
Känns värre än att jobba bakis kan jag säga. Är som en zombie och presterar inte allt bra på jobbet.
Citera
2022-12-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired

Jo det förstås, kanske kan vara värt i vissa situationer i riktiga nödfall?? Jag har själv Zopiklon 7,5 mg till natten på recept! Faktum är att jag ska ta en nu, har även druckit lite alkohol ikv, jag diggar den lilla ångestlindringen/skönheten man får innan läggdags av att ta en imovane!

Har slutat missbruka/flumma på dessa för man bygger upp tolerans och blir beroende väldigt snabbt!

Citat:
Imovane/Zopiklon är inget jag mår dåligt alls av.
Får inga biverkningar alls, mår toppen dagen efter, är pigg och utsövd.
Kan inte bli bättre.

Att jämföra med om jag tar inget, ligga vaken nästan hela natten utom 15 min då jag lyckas somna. Hur tror du jag mår efter en så gott som sömnlös natt?
Känns värre än att jobba bakis kan jag säga. Är som en zombie och presterar inte allt bra på jobbet.

Jag har aldrig fått biverkningar av Zopiklon heller förrutom en svag metallsmak i munnen! Jag tycker om denna medicin även om jag tror att närminnet blir sämre med tiden

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in