2018-07-20, 20:32
Medlem
Tar mina två sista Imo 5 mg ikväll. För mig även smärtlindrande då smärtan (just nu i axeln) beror på psykisk spänning.
Citera
2018-07-20, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Har legat på den dosen i kanske 6-7år och tyvärr funkar inte 10mg alls ofta längre, känner nada men känner att nått är fel dagen efter ibland om jag inte tar dom så är väl lite beroende vilket inte är konstigt på så lång tid.

Grejjen är ju att jag får 100pack 3 uttag som är låsta i 100 dagar när jag hämtat 1 pack.
Men kan ju pröva med 15mg så man kan ta mer än 10 oftare.
Fast det där att byta då och då, funkar det bra? Hade tanken att dom går på samma "tolerans grej" i hjärnan så det inte var nån idé. Men kanske inte är så alltså?
Det stämmer, de har korstolerans. Dock så beror inte bytet på tolerans utan jag byter Z-analog när jag börjar sova sämre, vilket alltid kommer tydligt i perioder av dåligt psykist mående. Sen funkar sömnen igen så det är bra.

Ja du kan ju testa att ta 1½ st 10 mg, alltså 15 mg och se om det funkar bättre. Säg att du klarar dig med att ta 15 mg 3-4 dagar i veckan och resten av dagarna tar du ingenting, eller någon annan icke-benso sömntablett. Kanske kan funka bra
Citera
2018-07-21, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Har legat på den dosen i kanske 6-7år och tyvärr funkar inte 10mg alls ofta längre, känner nada men känner att nått är fel dagen efter ibland om jag inte tar dom så är väl lite beroende vilket inte är konstigt på så lång tid.

Grejjen är ju att jag får 100pack 3 uttag som är låsta i 100 dagar när jag hämtat 1 pack.
Men kan ju pröva med 15mg så man kan ta mer än 10 oftare.
Fast det där att byta då och då, funkar det bra? Hade tanken att dom går på samma "tolerans grej" i hjärnan så det inte var nån idé. Men kanske inte är så alltså?

Försök låt bli och lägg till propavan,melatonin,Mirtazapin! Jag har oxå haft 100 pack och man tänker no problem att Ta en halva extra hitt och ditt sen märker man när man är på sista kartan att det är 35 dagar kvar till nästa utag.. inte roligt
Citera
2018-07-21, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Tror normal maxdos är 30 mg. Finns många som tar 20 mg iaf. Normal maxdos Zopiklon är 22,5 mg, så rimligtvis borde 30 mg Zolpidem vara maxdos då läkarna verkar tycka att den är något mindre dospotent.
Stod på 15mg zopiklon ett tag och när jag hade ätit det ett par månader (dvs hämtat ut ganska många paket) så sa en apotekare helt plötsligt en dag att hon var tvungen att ringa läkemedelsupplysningen (tror jag det var?) och få ett godkännande innan hon lämnade ut medicinen eftersom man i sverige inte får skriva ut över 7.5mg/dygn i vanliga fall. Jag blev ju jätteförvånad med tanke på hur mycket jag brukade äta, men hon ringde något samtal och sedan fick jag medicinen som vanligt.
Citera
2018-07-21, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Stod på 15mg zopiklon ett tag och när jag hade ätit det ett par månader (dvs hämtat ut ganska många paket) så sa en apotekare helt plötsligt en dag att hon var tvungen att ringa läkemedelsupplysningen (tror jag det var?) och få ett godkännande innan hon lämnade ut medicinen eftersom man i sverige inte får skriva ut över 7.5mg/dygn i vanliga fall. Jag blev ju jätteförvånad med tanke på hur mycket jag brukade äta, men hon ringde något samtal och sedan fick jag medicinen som vanligt.
Märkligt, jag har blivit erbjuden 15 mg när 7,5 mg inte fungerade. Inga som helst problem. Men jag bytte Z-analog istället för att gå upp i dos. Har aldrig haft nåt problem med någon näsvis apotekare som lägger sig i vad jag tar för mediciner eller inte.
Citera
2018-07-21, 19:43
Medlem
Jaha, då har man fått ny läkare, min gamla har slutat. Jag har stått på mellan 1-1,5 st 7,5 mg Imovane i 10 år pga ångest och svår sömnstörning. Nu tycker nya fröken doktor att jag bör börja trappa ner medicinen eftersom den "kan vara beroendeframkallande", ha ha, jag har ätit i 10 år så det beroendet har jag förstås redan. Denna medicin har faktiskt gjort underverk i mitt liv sedan jag började kunna sova vettigt! En ofattbar skillnad. De sista 10 åren har varit mina bästa på alla plan. Numera jobbar jag heltid och har ett hyfsat mentalt krävande jobb som jag klarar bra utan den korttidsfrånvaro och sjukskrivning och medföljande dåliga ekonomi jag ofta hade innan medicinering startade, pga att jag var utmattad av sömnbrist och därmed fick ökad ångest.
I 10 år fick jag 100 st, 4 uttag per år. Nu ska jag tydligen ha 100 st, 1 uttag, som ska räcka i minst 8 månader, sedan ringa och be om mer, då kanske jag får det och jag får inte ta dem mer än varannan kväll. Observera att jag aldrig överkonsumerat dessa utöver ordination. Detta kommer ställa till det både i mitt privat- och framför allt i mitt arbetsliv kan jag säga... Fy tusan. Ångesten stegras bara jag tänker på framtiden nu. Ok att folk missbrukar denna medicin till att flumma på men det förstör tyvärr för många som brukar den som ren och skär medicin och äter den enligt ordination. Trist!
Citera
2018-07-21, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SanctoSpirito65
Jaha, då har man fått ny läkare, min gamla har slutat. Jag har stått på mellan 1-1,5 st 7,5 mg Imovane i 10 år pga ångest och svår sömnstörning. Nu tycker nya fröken doktor att jag bör börja trappa ner medicinen eftersom den "kan vara beroendeframkallande", ha ha, jag har ätit i 10 år så det beroendet har jag förstås redan. Denna medicin har faktiskt gjort underverk i mitt liv sedan jag började kunna sova vettigt! En ofattbar skillnad. De sista 10 åren har varit mina bästa på alla plan. Numera jobbar jag heltid och har ett hyfsat mentalt krävande jobb som jag klarar bra utan den korttidsfrånvaro och sjukskrivning och medföljande dåliga ekonomi jag ofta hade innan medicinering startade, pga att jag var utmattad av sömnbrist och därmed fick ökad ångest.
I 10 år fick jag 100 st, 4 uttag per år. Nu ska jag tydligen ha 100 st, 1 uttag, som ska räcka i minst 8 månader, sedan ringa och be om mer, då kanske jag får det och jag får inte ta dem mer än varannan kväll. Observera att jag aldrig överkonsumerat dessa utöver ordination. Detta kommer ställa till det både i mitt privat- och framför allt i mitt arbetsliv kan jag säga... Fy tusan. Ångesten stegras bara jag tänker på framtiden nu. Ok att folk missbrukar denna medicin till att flumma på men det förstör tyvärr för många som brukar den som ren och skär medicin och äter den enligt ordination. Trist!
Byt läkare och berätta för denne exakt vad du skrivit här. Finns inte en chans att en vettig läkare inte fortsätter låta dig ta din medicin du behöver för att klara av livet. Tänk om en diabetiker skulle nekas insulin liksom. Pajasläkare.
Citera
2018-07-21, 20:51
Medlem
Citat:
Byt läkare och berätta för denne exakt vad du skrivit här. Finns inte en chans att en vettig läkare inte fortsätter låta dig ta din medicin du behöver för att klara av livet. Tänk om en diabetiker skulle nekas insulin liksom. Pajasläkare.

Ja jag förstår inte alls hennes resonemang faktiskt. Annars verkar det ju som att läkare gör allt för att patienter inte ska behöva bli sjukskrivna och när man hittar något som fungerar så kör man väl på det. Jag ser också jämförelsen med diabetiker där. Ska byta läkare definitivt.
Citera
2018-07-22, 00:07
Medlem
Citat:
Märkligt, jag har blivit erbjuden 15 mg när 7,5 mg inte fungerade. Inga som helst problem. Men jag bytte Z-analog istället för att gå upp i dos. Har aldrig haft nåt problem med någon näsvis apotekare som lägger sig i vad jag tar för mediciner eller inte.
Jo som sagt hämtat ut paket med dosen 15mg många gånger men sen helt plötsligt sa en apotekare det??
Citera
2018-07-22, 00:58
Medlem
Citat:
Ja jag förstår inte alls hennes resonemang faktiskt. Annars verkar det ju som att läkare gör allt för att patienter inte ska behöva bli sjukskrivna och när man hittar något som fungerar så kör man väl på det. Jag ser också jämförelsen med diabetiker där. Ska byta läkare definitivt.

Detta drabbade mig och många jag känner, och det beror på att dom gamla go doktorerna som varit frikostiga går i pension! In kommer unga fröknar som fått direktiv från socialstyrelsen att minska på klassade mediciner så mycket det går.. det spelade ingen roll att smärtenheten skrev direktiv att jag måste få sova, så i stället för 100st 7,5 blev det 30st 5mg.
Citera
2018-07-24, 09:29
Medlem
Ni som är torskar på zopiklon/zolpidem, hur många piller knaprar ni per dag?
Citera
2018-07-25, 19:41
Medlem
Citat:
Jaha, då har man fått ny läkare, min gamla har slutat. Jag har stått på mellan 1-1,5 st 7,5 mg Imovane i 10 år pga ångest och svår sömnstörning. Nu tycker nya fröken doktor att jag bör börja trappa ner medicinen eftersom den "kan vara beroendeframkallande", ha ha, jag har ätit i 10 år så det beroendet har jag förstås redan.

Har också ätit i ca 10 år, även om det funnits perioder då jag varit utan. Är skrattretande när man får kommentaren "vi vill ju inte att du ska bli beroende". Ibland har jag funderat på att säga att jag redan är beroende men då får man väl ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in