2016-08-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Aha tack för svar. Min kompis tar även annan medicin i kombination med Imovane, annat benso alltså, då gissar jag att effekten av Imovane blir starkare?

Får man stark ångest när Imovanet har försvunnit ur kroppen?

Hur upplever man själva ruset?

Jag har själv haft Imovane till natten som jag tog just till natten, men jag var tvungen att slänga det för jag blev helt kokko dagtid.
Har ingen erfarenhet av benso i allmänhet men inte helt osannolikt att de skulle förstärka varandra. Nej ingen ångest i mitt fall, ruset är avslappnande och man kommer in i "sin egen värld" lite. Påminner om en skön salongsfylla ibland vilket inte är helt konstigt eftersom alkohol och Imovane går på ungefär samma receptorer.

Menar du att du blev konstig dagen efter av att ta Imovane på natten? Låter märkligt, har aldrig upplevt något sådant och då har jag använt medicinen av och till i flera år.
Citera
2016-08-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Har ingen erfarenhet av benso i allmänhet men inte helt osannolikt att de skulle förstärka varandra. Nej ingen ångest i mitt fall, ruset är avslappnande och man kommer in i "sin egen värld" lite. Påminner om en skön salongsfylla ibland vilket inte är helt konstigt eftersom alkohol och Imovane går på ungefär samma receptorer.

Menar du att du blev konstig dagen efter av att ta Imovane på natten? Låter märkligt, har aldrig upplevt något sådant och då har jag använt medicinen av och till i flera år.

Ja, jättemärkligt, jag tog en 7,5 mg. till natten varje kväll och efter cirka 2-3 veckor fick jag ångest från helvetet dagtid och även hallucinationer som sagt, och även känslor och tankar om att "jag måste nog ta en Imovane nu på dagen så går det bort". Min psykolog hade heller aldrig hört talas om det, jag är kanske lite annorlunda konstruerad i huvudkontoret, hehe.
Citera
2016-08-01, 16:22
Medlem
Citat:
Biologisk halveringstid på ca 3-4 timmar. Rent psykoaktivt skulle jag säga att 15 mg når sin "höjdpunkt" efter kanske 30 minuter efter intag (med en peak som varar i ungefär en halvtimma) och sedan försvinner effekten gradvis de närmsta timmarna. Efter mer eller mindre 2-3 timmar borde man vara hyfsat klar i skallen beroende på vad man ätit, druckit osv. i samband med eller strax innan intag (detta gäller 15 mg, högre doser ger starkare och längre effekt).

Halveringstiden på Imovane är faktist lite längre, ca 5-6 timmar.
Citera
2016-08-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Läst väldigt mkt om mirtazapin på FB. Tycks vara ngt många använder, kanske off label?, för sömnen? Med det menat att det på FASS står att den är mot depression.

Blir man chill och rofylld inför läggdags? Är man en Zombie dagen efter?

Japp, den är mot depression. Men då krävs det doser mellan 30-45 mg.

Men låga doser av Mirta går på antihistamin-receptorerna (tror jag) och att man därför blir väldigt trött.

Jag delar 1 tablett i 4 delar och använder den till sömnen. Nej, jag är ingen zombie dagen efter av den. Blir mer Zombie av atarax dagen efter än Mirta.

Du blir inte chill, men trött
Senast redigerad av blaha95 2016-08-01 kl. 17:13.
Citera
2016-08-01, 17:12
Medlem
Måste bara säga att en kombo av Imovane och Xanor är bland det bästa jag testat mot ångest.
Senast redigerad av blaha95 2016-08-01 kl. 17:21.
Citera
2016-08-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Halveringstiden på Imovane är faktist lite längre, ca 5-6 timmar.

Killen med koll
Citera
2016-08-01, 22:19
Medlem
Skurken89s avatar
[quote=Phobiazi|57798562]Är imovane eller stilnoct bäst mot insomnia?

Jag har alltså inte svårt att sova en hel natt, utan det är att somna jag har problem med. Sitter här för 3:e natten i rad och väntar på att kunna somna, kan ta upp till 5 timmar ibland trots att jag har bra dygnsrytm osv... Så tänkte prova någon av dessa eftersom sånt jag fått av min läkare inte funkat alls, theralen exempelvis![/QUOT
Lider själv av insomningsproblem imovane och stilnox fungerar lika bra för mig.
Tar jag en av dessa plus en 5-htp kapsel så sover jag gott hela natten o vaknar utvilad.
Citera
2016-08-02, 01:16
Medlem
MorfinJockes avatar
Känner knappt någonting av imovane...

För att ni ska förstå bättre börjar jag med att säga att jag går ett Metadonprogram. jag har haft 1 7,5mg imovane till natten för det aldra mesta tar jag dom på kvällen.

Nu senaste tid har jag börjat byta metadon mot Imovane med en tjej på LARO. så varje torsdag och ibland måndag har jag runt 15 Imovane. grejen är att jag tar dom rektalt pga det snabba påslaget.
även då. vist känner jag av det lite lite grann men knappt något alls... skit tråkigt
Har för mig att det går ur mycket snabbare ifall du tar det rektalt

Måste jag vara utan Imovane en månad eller så för att kroppen ska bli ovan, eller har jag utvecklat någon tollerans som aldrig försvinner?

sigh... hoppas någon kan hjälpa mig

Och snälla posta inga svar hur oansvarig jag är men kan jag få må bra en dag i veckan så kan jag härda ut detta skit liv

/ jocke
Senast redigerad av MorfinJocke 2016-08-02 kl. 01:21.
Citera
2016-08-02, 20:34
Medlem
Zteffen81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorfinJocke
För att ni ska förstå bättre börjar jag med att säga att jag går ett Metadonprogram. jag har haft 1 7,5mg imovane till natten för det aldra mesta tar jag dom på kvällen.

Nu senaste tid har jag börjat byta metadon mot Imovane med en tjej på LARO. så varje torsdag och ibland måndag har jag runt 15 Imovane. grejen är att jag tar dom rektalt pga det snabba påslaget.
även då. vist känner jag av det lite lite grann men knappt något alls... skit tråkigt
Har för mig att det går ur mycket snabbare ifall du tar det rektalt

Måste jag vara utan Imovane en månad eller så för att kroppen ska bli ovan, eller har jag utvecklat någon tollerans som aldrig försvinner?

sigh... hoppas någon kan hjälpa mig

Och snälla posta inga svar hur oansvarig jag är men kan jag få må bra en dag i veckan så kan jag härda ut detta skit liv

/ jocke
Jag kände av både Stilnoct och Imovane i börja. Fick hallisar av en 10 mg Stilnoct.
Men allt det roliga har sitt slut. Har man väl fått upp toleransen tar den flera år att sänkas. Själv har jag tagit Oxascand och Stesolid(Diazepam). Efter mitt benzo-intag på 20 mg Stesolid per dag hjälper endast flera stycken Imovane mig att somna.

Om du har ångest är inte Imovave rätt väg att gå. Imovave är en insomningstablett. Stesolid tar bort ångesten. Ofta varar effekten över 12 timmar. Så försök att få tag på Stesolid. Annars är Oxascand ångestdämpande men effekten varar inte särskilt länge.
Citera
2016-08-02, 23:17
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Biologisk halveringstid på ca 3-4 timmar. Rent psykoaktivt skulle jag säga att 15 mg når sin "höjdpunkt" efter kanske 30 minuter efter intag (med en peak som varar i ungefär en halvtimma) och sedan försvinner effekten gradvis de närmsta timmarna. Efter mer eller mindre 2-3 timmar borde man vara hyfsat klar i skallen beroende på vad man ätit, druckit osv. i samband med eller strax innan intag (detta gäller 15 mg, högre doser ger starkare och längre effekt).

Man är inte "klar i skallen" efter 2-3 timmar.. Speciellt inte efter 15mg. Har du ens ätit imovane?
Jag har ätit tusentals, långa perioder i flera år och första timmarna på förmiddagen är alltid dimmiga om jag tagit 15-22,5mg. Man inser det inte själv så lätt men man är helt klart påverkad 5-8h.

Plasmapeak har du inom 30-60minuter, sen är halveringstiden 4-6h beroende på individ.
Citera
2016-08-03, 00:16
Medlem
MorfinJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81
Jag kände av både Stilnoct och Imovane i börja. Fick hallisar av en 10 mg Stilnoct.
Men allt det roliga har sitt slut. Har man väl fått upp toleransen tar den flera år att sänkas. Själv har jag tagit Oxascand och Stesolid(Diazepam). Efter mitt benzo-intag på 20 mg Stesolid per dag hjälper endast flera stycken Imovane mig att somna.

Om du har ångest är inte Imovave rätt väg att gå. Imovave är en insomningstablett. Stesolid tar bort ångesten. Ofta varar effekten över 12 timmar. Så försök att få tag på Stesolid. Annars är Oxascand ångestdämpande men effekten varar inte särskilt länge.

Tack för svaret! Tyvär kan jag inte få utskrivet stesolid pga att jag går på laro och har metadon. Och läkaren tvärvägrar att skriva ut benso till någon. Har en vän som gått metadonprogrammet i kanske 20år. Har skött sig jättebra alla år men nu bestämde läkaren att hans 40mg stess om dagen skulle bort. "Ingen LARO patient ska få ha benso" Så alla som hade benso tillsammans med metadon eller subutex har nu blivit av med en kanske jätteviktig medicin för denne.
Citera
2016-08-03, 01:56
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Man är inte "klar i skallen" efter 2-3 timmar.. Speciellt inte efter 15mg. Har du ens ätit imovane?
Jag har ätit tusentals, långa perioder i flera år och första timmarna på förmiddagen är alltid dimmiga om jag tagit 15-22,5mg. Man inser det inte själv så lätt men man är helt klart påverkad 5-8h.

Plasmapeak har du inom 30-60minuter, sen är halveringstiden 4-6h beroende på individ.

Samma med Stilnoct, även om halveringstiden är avsevärt kortare. Åt 30mg för ett par nätter sen, sista vid 3-tiden. Var fortfarande påverkad vid 10-tiden på morgonen om än lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in