Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-11-12, 21:07
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
"Vägmarkeringar används för att reglera, varna eller vägleda trafikanter." - https://www.transportstyrelsen.se/sv...agmarkeringar/

Jag har för mig att de ligger på samma "nivå", alltså efter polis och ljus.

För övrigt verkar inte ordet "skylt" användas med den betydelsen i TF, ur 2 kapitlets 2 paragraf:

Transportstyrelsen, se länk ovan, verkar dock anse att "vägmarkeringar" är en sorts "vägmärke".
Har för mig att den tolkningen görs utifrån att skyltning (vägmärken) kompletterar vägmarkeringar ibland, men inte tvärtom. Alltså att vägmarkeringar har högre status än skyltning (vägmärken).
2023-11-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Har för mig att den tolkningen görs utifrån att skyltning (vägmärken) kompletterar vägmarkeringar ibland, men inte tvärtom. Alltså att vägmarkeringar har högre status än skyltning (vägmärken).
Nej, knappast. Vägmarkeringar syns dessutom oftast bara halva året, snö ivägen övrig tid!
2023-11-12, 21:57
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, knappast. Vägmarkeringar syns dessutom oftast bara halva året, snö ivägen övrig tid!
Skyltar syns inte alltid heller så det är ju inget argument.
2023-11-12, 21:59
Medlem
Citat:
Skyltar syns inte alltid heller så det är ju inget argument.
Avsevärt oftare än vad vägmarkeringar gör. Vid snöfall kan de ibland bli svåravlästa, men då är du ju i vissa fall skyldig att sopa av dem.
2023-11-12, 22:00
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Avsevärt oftare än vad vägmarkeringar gör. Vid snöfall kan de ibland bli svåravlästa, men då är du ju i vissa fall skyldig att sopa av dem.
Du tänker att du stannar på en 70 väg i Norrland mitt i natten och sopar av en vägskylt för att se om du färdas på en huvudled?
2023-11-12, 22:03
Medlem
Citat:
Du tänker att du stannar på en 70 väg i Norrland mitt i natten och sopar av en vägskylt för att se om du färdas på en huvudled?

Visst! Nej, skrev "i vissa fall" Det finns rättsfall då det ansågs rimligt, gällde dock inne på en parkering.

Fast just huvudledsskylten kan du nog förstå även med snö på, den är ensam om den formen.
2023-11-12, 22:06
Citat:
Om man inte kan se den ena pga snö så gäller den andra. Ser man varken märken eller markeringar gäller reglerna. Men frågan är vad som gäller om vägmärken och vägmarkeringar båda syns men visar olika. Har försökt hitta svar men inte lyckats.
2023-11-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man inte kan se den ena pga snö så gäller den andra. Ser man varken märken eller markeringar gäller reglerna. Men frågan är vad som gäller om vägmärken och vägmarkeringar båda syns men visar olika. Har försökt hitta svar men inte lyckats.

Skyltarna tar över.

Inte helt ovanligt, vid ändringar är det lätt att byta skylt, men inte att ändra det som är målat på asfalten.
2023-11-12, 22:07
Citat:
Skyltarna tar över.
Källa?
2023-11-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Då gör vi det i den CP som nämns i ihttps://www.flashback.org/sp86362807
Karta/bild: https://www.google.com/maps/@57.6600...!1e3?entry=ttu

Vi börjar på Stora Fiskebäcksvägen från sydväst och placerar oss i det högra körfältet. När vi då kommer in i CP hamnar i dess högra körfält, som leder ut ur CP vid andra avfarten, det som hade kallats "rakt fram" i en vanlig korsning.
Något liknande inträffar om man kör på Traneredsvägen och även vid de andra infarterna till CP, men de har av någon anledning pilar vid infarterna.

Då gör vi detta när det är snö på backen och linjerna inte syns.
2023-11-12, 22:09
Medlem
Citat:
Källa?
Får vi söka fram nångång, inte tillgängligt nu. Är det något som kan vara tveksamheter kring?
2023-11-12, 22:11
Medlem
Citat:
Källa?
Skulle vi göra någon ändring nu där målningen visar fel efteråt så kan man heller inte måla över det förrän i maj eller juni.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in