Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-11-12, 11:07
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Det lurar folk att köra in när någon inte VB.

Det är den största anledningen till att vissa vill att man ska VB.
Man skiter i att kolla efter HB för att kunna åka in. Man tittar istället i första hand ifall en bil inte VB. DÅ kör man in…
Precis! Man ska inte behöva va orolig för ramma nån ivrig förare som försöker köra in framför en. Det är respektlöst. Händer ofta att folk chansar och skiter i väjningsplikten.
2023-11-12, 11:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Runt en rondell finns ingen sån nödvändighet eftersom de som vill in har tydliga skyltar att rätta sig efter, samt att de där inne redan visar att de ska fortsätta runt då de kör utan att blinka. Det är samma förhållanden som om du vill ut på en huvudled. Varför skulle man blinka vänster när man följer en fil på leden för att visa att man ska fortsätta? Demensvarning på sånt beteende.
"Tydliga skyltar", menar du de pilar som ibland är målade i vägen strax innan en CP?
2023-11-12, 14:14
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
"Tydliga skyltar", menar du de pilar som ibland är målade i vägen strax innan en CP?
Nej, då hade jag väl inte skrivit "skyltar"? De sitter en skylt för väjningsplikten och en som talar om att det är en cirkulationsplats.
2023-11-12, 14:40
Citat:
Nej, då hade jag väl inte skrivit "skyltar"? De sitter en skylt för väjningsplikten och en som talar om att det är en cirkulationsplats.
Du menar att det skulle hjälpa att komplettera med en extra skylt som indikerar väjningsplikt?
2023-11-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Stämmer. Men skylten om väjningsplikt sitter där innan infart.

Givetvis, vilket ändå inte ändrar det faktum att det är tillåtet att ge fler/tydligare signaler i trafiken än vad TF har som minsta krav, vilket t ex kan vara bruk av VB vid körning genom CP om man t ex ska till tredje utfart.
2023-11-12, 18:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jaha, jag trodde att du syftade på skyltning som visar hur körfälten i CP kan/bör/ska användas.
2023-11-12, 18:33
Citat:
Precis! Man ska inte behöva va orolig för ramma nån ivrig förare som försöker köra in framför en. Det är respektlöst. Händer ofta att folk chansar och skiter i väjningsplikten.
Hur kör du egentligen om du ofta råkar ut för folk som chansar? Jag råkar aldrig ut för dem. Varken i Stockholm eller i mindre städer.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Givetvis, vilket ändå inte ändrar det faktum att det är tillåtet att ge fler/tydligare signaler i trafiken än vad TF har som minsta krav, vilket t ex kan vara bruk av VB vid körning genom CP om man t ex ska till tredje utfart.
Exakt så.

Citat:
Jaha, jag trodde att du syftade på skyltning som visar hur körfälten i CP kan/bör/ska användas.
Ikkik är högst troligt bara ett troll. Nyreggad användare som dyker rakt in i den här tråden, är otrevlig så in i helvete och bemöter ingenting som skrivs. Och även om det inte är ett troll är sannolikheten för ett intelligent utbyte nära noll.
2023-11-12, 20:17
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Vägmarkeringar är väl ingen skyltning? Finns det målat hur de tycker man ska köra så följer jag de förstås, vet inte om de är tvingande iof. Samma med såna skyltar hänger över filerna innan en rondell om hur man kan köra. Som i Västbergarondellen. Istället för att köa fråb essingeleden i innerfilen så tar jag yttervarv precis som skyltarna upplyser om. Få utnyttjar detta och köar ist för att andra gör det. Återigen så visar det att folk inte tänker och läser skyltning eller markeringar.
2023-11-12, 20:20
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Vägmarkeringar är väl ingen skyltning? Finns det målat hur de tycker man ska köra så följer jag de förstås, vet inte om de är tvingande iof. Samma med såna skyltar hänger över filerna innan en rondell om hur man kan köra. Som i Västbergarondellen. Istället för att köa fråb essingeleden i innerfilen så tar jag yttervarv precis som skyltarna upplyser om. Få utnyttjar detta och köar ist för att andra gör det. Återigen så visar det att folk inte tänker och läser skyltning eller markeringar.
Vägmarkeringar gäller över skyltning.
2023-11-12, 20:28
Citat:
Det var ju jävligt dåligt att inte veta när du sitter och spyr galla över att andra inte kan reglerna.
2023-11-12, 20:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
"Vägmarkeringar används för att reglera, varna eller vägleda trafikanter." - https://www.transportstyrelsen.se/sv...agmarkeringar/
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vägmarkeringar gäller över skyltning.
Jag har för mig att de ligger på samma "nivå", alltså efter polis och ljus.

För övrigt verkar inte ordet "skylt" användas med den betydelsen i TF, ur 2 kapitlets 2 paragraf:
Citat:
En trafikant ska följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal, en ljussignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90).
Transportstyrelsen, se länk ovan, verkar dock anse att "vägmarkeringar" är en sorts "vägmärke".
2023-11-12, 21:04
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Förtydligande:

Jag syftar till länken härom sidan på en rondell i Göteborg med filmarkeringar som leder rakt ut ur rondellen, men dess filmarkeringar är inte heldragna utan streckade och då borde man kunna fortsätta yttervarvet och bryta filen åt vänster även om de inte önskar det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in