Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-10-14, 21:05
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Hade Transportstyrelsen och andra som kan trafiksäkerhet hållit med dig, så hade man högst troligen lobbat för att ändra trafikreglerna så att VB var obligatoriskt, och att HB var frivillig. Men nu är det tvärt om. Av en anledning.
På samma sätt skulle man kunna argumentera för att om Transportstyrelsen och andra som kan trafiksäkerhet hade hållit med dig så hade de lobbat för att förbjuda VB. Men det gör de inte. Av en anledning.
2023-10-14, 21:07
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
På samma sätt skulle man kunna argumentera för att om Transportstyrelsen och andra som kan trafiksäkerhet hade hållit med dig så hade de lobbat för att förbjuda VB. Men det gör de inte. Av en anledning.

Har aldrig varit inne på lobba kring förbud av VB.

Min kommentar var ett svar på detta inlägget:

"Sanningen är att vb ofta ger betydligt mer användbar information för medtrafikanterna än att skitnödigt hb en halv sekund innan avfart."

Om det hade varit fallet, vilket det inte är, så hade detta avspeglats i vårt regelverk. Vilket det inte gör - av en god anledning. Att HB är viktigt och nödvändigt. Att VB är inte viktigt, och har inte alls samma värde som HB.
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-14 kl. 21:10.
2023-10-14, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har aldrig varit inne på lobba kring förbud av VB.

Min kommentar var ett svar på detta inlägget:

"Sanningen är att vb ofta ger betydligt mer användbar information för medtrafikanterna än att skitnödigt hb en halv sekund innan avfart."

Om det hade varit fallet, vilket det inte är, så hade detta avspeglats i vårt regelverk. Vilket det inte gör - av en god anledning. Att HB är viktigt och nödvändigt. Att VB är inte viktigt, och har inte alls samma värde.
Halmgubbe i vanlig ordning.

Vi säger inte att VB är viktigt. Bara att det - för oss - har ett högre värde än HB. Som sagt, normalt har jag enbart nytta av HB när jag hamnar bakom folk som dig när jag ska köra in i en rondell. Men VB är som jag sa inte viktigt. Det gör dock att jag kan planera min körning bättre.

Btw, hur ser du på att blinka höger när man ska stanna vid vägkanten? Tycker du att det är dåligt? Varför tror du inte att det är lag på det?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-10-14 kl. 21:20.
2023-10-15, 07:48
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Tröttsam besserwissertext. Sanningen är att vb ofta ger betydligt mer användbar information för medtrafikanterna än att skitnödigt hb en halv sekund innan avfart. Men allt beror på situationen.
Kravet på hb infördes för att det är så stor skillnad i lämpligt beteende i stora respektive små rondeller, så minsta gemensamma nämnaren som nödigt täcker in båda fallen blev då hb före avfart. Men små rondeller är i praktiken fortfarande korsningar där folk har direkt nytta av att veta vart man ämnar åka åt för håll.
Du verkar tro att krav på blinkers för byte av fil eller avfart är nåt nytt? Har du ens körkort? Detta krav har alltid funnits. Det har aldrig varit valfritt att signalera för körfältsbyte.

Transportstyrelens utbildningsmaterial har sett likadant ut i alla år, och inget regelverk har ändrats som många nya har fått itutat sig av trafiklärare, men reglerna har varit desamma!. Allt annat är bullshit från VB-lobbyisterna slash långtradarchaffisarna på FB
Senast redigerad av qaaq 2023-10-15 kl. 07:52.
2023-10-15, 12:50
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du verkar tro att krav på blinkers för byte av fil eller avfart är nåt nytt? Har du ens körkort? Detta krav har alltid funnits. Det har aldrig varit valfritt att signalera för körfältsbyte.

Transportstyrelens utbildningsmaterial har sett likadant ut i alla år, och inget regelverk har ändrats som många nya har fått itutat sig av trafiklärare, men reglerna har varit desamma!. Allt annat är bullshit från VB-lobbyisterna slash långtradarchaffisarna på FB
Jag blinkar ju, om det finns någon i närheten som har någon nytta av det.
Jag är tom något av en blinkhitler som avskyr när folk kör bilar där blinkersen drunknar i skarpt halvljus, när de helt låter bli att blinka eller pliktskyldigt blinkar för sent.
2023-11-10, 00:01
Medlem
Ikkiks avatar
Jag blinkar för filbyte och avfart, inget annat givetvis. Vb fyller inget syfte öht, utan är bara nåt dumskallarna fått för sig att man ska göra. De tänker inte på att de bara kör längs en enkelriktad väg runt en rondell. Körfältsbyte kräver blinkers - inget annat. Avfart är ett körfältsbyte.
2023-11-10, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Jag blinkar för filbyte och avfart, inget annat givetvis. Vb fyller inget syfte öht, utan är bara nåt dumskallarna fått för sig att man ska göra. De tänker inte på att de bara kör längs en enkelriktad väg runt en rondell. Körfältsbyte kräver blinkers - inget annat. Avfart är ett körfältsbyte.

Så körskolor med utbildade trafiklärare, samt polis och trafikmyndigheter som alla uppger att det är bra att vara extra tydlig genom att med VB i CP ge ytterligare info till andra trafikanter är bra och dessutom fullt tillåtet, är alla dumskallar som bara fått nåt för sig….?

Som jag och många andra i tråden redan förklarat så är det ju upp till andra att vara kapabla att tolka vår extra tydliga signalgivning med VB i CP, vilket betyder att de som är kapabla och erfarna nog kan ha nytta av vår VB medan de som inte är kapabla nog som t ex du då bara kan strunta i vår VB när ni ändå inte har förmåga nog att förstå den.
2023-11-10, 10:22
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så körskolor med utbildade trafiklärare, samt polis och trafikmyndigheter som alla uppger att det är bra att vara extra tydlig genom att med VB i CP ge ytterligare info till andra trafikanter är bra och dessutom fullt tillåtet, är alla dumskallar som bara fått nåt för sig….?
Finns inte en myndighet som rekommenderar att blinka vänster vid annat än körfältsbyte. Det där är bara lögn och det vet du så väl.

Hade det behövts blinka vänster för att vägen går i en cirkel så hade det varit ett krav också. Det är sidledsförflyttningen som kräver blinkers. Man gör det man ska och varken mer eller mindre. Att folk är blinda och dumma i huvudet är inte mitt fel och jag skiter i dem om de inte begriper såna enkla regler. Tänker inte informera dessa hopplösa individer om nåt som inte stämmer.
2023-11-10, 10:29
Citat:
Finns inte en myndighet som rekommenderar att blinka vänster vid annat än körfältsbyte. Det där är bara lögn och det vet du så väl.

Hade det behövts blinka vänster för att vägen går i en cirkel så hade det varit ett krav också. Det är sidledsförflyttningen som kräver blinkers. Man gör det man ska och varken mer eller mindre. Att folk är blinda och dumma i huvudet är inte mitt fel och jag skiter i dem om de inte begriper såna enkla regler. Tänker inte informera dessa hopplösa individer om nåt som inte stämmer.
Att man ska göra det som lagen kräver är en sak. Vidare ska man avstå från att göra det som är förbjudet. Men varför skulle man inte kunna göra andra saker som tillåtna men inte är obligatoriska?
2023-11-10, 10:45
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Att man ska göra det som lagen kräver är en sak. Vidare ska man avstå från att göra det som är förbjudet. Men varför skulle man inte kunna göra andra saker som tillåtna men inte är obligatoriska?
Nej, man ska gör det som krävs, varken mer eller mindre skrev jag. Och det som krävs - är de facto det som är lämpligast, annars hade reglerna sett annorlunda ut, då det är lämpligheten som ligger till grund för regelverket. Bara att tro på, och acceptera, och sluta ifrågasätta beslutsfattarna som har helhetsbilden.
2023-11-10, 10:46
Citat:
Nej, man ska gör det som krävs, varken mer eller mindre skrev jag. Och det som krävs - är de facto det som är lämpligast, annars hade reglerna sett annorlunda ut, då det är lämpligheten som ligger till grund för regelverket. Bara att tro på, och acceptera, och sluta ifrågasätta beslutsfattarna som har helhetsbilden.
Så varför är det inte förbjudet med VB då?
2023-11-10, 10:49
Citat:
.
Vidare har du detta inlägg där jag frågade om man kan bli kuggad på en uppkörning för att man vänsterblinkar. De svarade att det till och med är positivt. (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in