Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Det var ditt svar? Haha
Du hade alltså inget svar. 😁
2023-07-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
När jag tog körkort skulle man blinka vänster om man skulle åt vänster i en rondell.

Numera blinkar jag vänster tills utfartsvägen före jag ska av, då blinkar jag höger istället.

Om jag ska in i en rondell så bryr jag mig inte om hur folk blinkar, utan hur folk styr sin bil, så om den som kommer från vänster blinkar höger så kör jag inte förrän denne börjar styra ut en bit på utfarten, innan jag kör in i rondellen.

Jag kör ibland vänster i en rondell där man ofta möter långtradare, de vill helst inte stanna om de kan slippa och rondellen är ganska liten, då är de ganska hjälpta av om jag blinkar vänster, då de då ser att de behöver stanna för mig.

Tur att du inte tog körkort före 3 sep 1967, för då hade du lärt dig att köra på vänster sida i trafiken…

Du vet att regler och lagar ändras va?
Ta till dig det, så slipper du lämna in körkortet.
2023-07-30, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sluta bete dig som en snorunge, så jäkla korkad (men jag börjar fan tvivla….) att du inte förstår vad han menar….?
Är det jag som är korkad som korrigerar hans kunskapsbrist?

Kör man med uppfattning att det är en korsning så blir det fel. Rätt sätt att köra är med insikten att det är en vanlig väg där allmänna trafikregler gäller. Så säger lagen, så säger de allmänna råden från ansvariga myndigheter.

Men att du själv aldrig begripit skillnaden mellan korsning och cirkulationsplats har nog de flesta i tråden fattat. För du saknar all form av analytisk förmåga.
2023-07-30, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Det var ditt svar? Haha
Du hade alltså inget svar. 😁
Jag har ju svarat på just den frågan förr. Därför länkade jag helt enkelt till det inlägget där jag har svarat.
2023-07-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ser du inte HB (även om den HB) så behöver du planera som om denne VB. Tills den lämnar eller du ser HB.

Vilket tydligt visar att med VB i CP så visar man tydligare vad som är på G… Då man därmed kan skilja mellan icke VB och HB…

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Är det jag som är korkad som korrigerar hans kunskapsbrist?

Kör man med uppfattning att det är en korsning så blir det fel. Rätt sätt att köra är med insikten att det är en vanlig väg där allmänna trafikregler gäller. Så säger lagen, så säger de allmänna råden från ansvariga myndigheter.

Men att du själv aldrig begripit skillnaden mellan korsning och cirkulationsplats har nog de flesta i tråden fattat. För du saknar all form av analytisk förmåga.

Att du begripit att min analytiska förmåga kan skilja mellan inte konfirmerad HB och konfirmerad VB förstår jag, liksom att du ännu inte begripit att du inte förstått att VB i CP är fullt tillåtet om man vill vara extra tydlig
2023-07-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vilket tydligt visar att med VB i CP så visar man tydligare vad som är på G… Då man därmed kan skilja mellan icke VB och HB…

Du kan fortfarande inte planera annorlunda om en bil inte blinkar alls än om den VB.

Då du kan planera annorlunda är när du ser HB. Tills dess, samma planering som om du ser VB.
2023-07-30, 22:18
Avslutad
Citat:
Du kan fortfarande inte planera annorlunda om en bil inte blinkar alls än om den VB.

Då du kan planera annorlunda är när du ser HB. Tills dess, samma planering som om du ser VB.
Det går alldeles utmärkt att planera annorlunda. Att du inte klarar det är inte ett bevis för motsatsen. Jag har ju förklarat tidigare.
2023-07-30, 22:18
Medlem
Citat:
Jag har ju svarat på just den frågan förr. Därför länkade jag helt enkelt till det inlägget där jag har svarat.

Och mina svar på det fanns ju där oxå.

Du chansar. Hoppas dom bakom dig är med på den inbromsningen oxå. Låter säkert…

Återigen. Planera icke blinkad bil som en VB. Så slipper folk skadas i trafiken.
2023-07-30, 22:19
Medlem
Citat:
Det går alldeles utmärkt att planera annorlunda. Att du inte klarar det är inte ett bevis för motsatsen. Jag har ju förklarat tidigare.

Din plan är att chansa.
Ja, då är det klart att man planerar annorlunda. Men för lite mer trafiksäkert, planera en oblinkad som en VB. Sluta chansa i trafiken. Det gör för många redan.
2023-07-30, 22:20
Avslutad
Citat:
Och mina svar på det fanns ju där oxå.

Du chansar. Hoppas dom bakom dig är med på den inbromsningen oxå. Låter säkert…

Återigen. Planera icke blinkad bil som en VB. Så slipper folk skadas i trafiken.
Du förutsätter fullständigt utan fog att jag gör en kraftig inbromsning. Där har du helt fel. Jag gör en helt normal inbromsning. Om jag skulle göra som du säger att jag ska göra så hade jag ALLTID bromsat på just det sättet.

Skillnaden är att när någon blinkar vänster så bromsar jag tidigare för att komma fram lagom till att den bilen har passerat. Det är detta du ber mig sluta med. Alternativt alltid göra.

För övrigt ska man alltid kunna stanna när bilen framför bromsar, helt oavsett varför den bromsar.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-07-30 kl. 22:47.
2023-07-30, 23:15
Avslutad
Att bryta mot väjningsplikten bedöms värre än att blinka höger men ge fan i att svänga av och det smäller. Du har ändå väjningsplikt och ingen rätt att köra in förrän det är tomt på bilar. Hb eller ej - han har högre prioritet även med "felblink".

Du kör in på en "huvudled" bildligt, och kan inte utgå från att en bil som blinkar för avfart verkligen kommer att göra det. Fritt för infart är det först då han svänger - inte för att han blinkar.
Senast redigerad av qaaq 2023-07-30 kl. 23:23.
2023-07-30, 23:53
Medlem
Citat:

Så du menar att en tydligare bekräftelse på vad en bil ämnar göra är helt betydelselös…?
Tänker du så vid fler situationer i trafiken……?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in