Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2024-01-21, 19:40
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Ingen aning, vet du?
Nej. Alltså måste jag anpassa min hastighet. Alltså tillför vänsterblinkningar ingen som helst information.
2024-01-21, 19:44
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
För att alla dina argument om nyttan med vänsterblinkningar i cirkulationsplatser därmed faller.

Ingen idé att du försöker ens, "argumentera inte med idioter, de drar dig ner till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet".
2024-01-21, 19:48
Citat:
För att alla dina argument om nyttan med vänsterblinkningar i cirkulationsplatser därmed faller.
Bara om du gör det felaktiga antagandet att blinkningarna inte är en faktor för exakt hur jag anpassar min hastighet.

Well, well. Har gjort jämförelsen förr och jag gör den igen. Det är som att försöka förklara för en vrång autist vad tonfall har för betydelse. Att du inte förstår det hela och kan trycka in det i ditt "logiska system" förändrar inte verkligheten, och i verkligheten är det ett faktum att många använder sig av andras vänsterblinkningar på just det sätt jag säger.
2024-01-21, 19:53
Medlem
Jag använder alltid vb om jag har för avsikt att "fortsätta" i rondeller. Och jag kommer fortsätta göra det också enkom för att reta upp alla idioter därute.
2024-01-21, 20:00
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag använder alltid vb om jag har för avsikt att "fortsätta" i rondeller. Och jag kommer fortsätta göra det också enkom för att reta upp alla idioter därute.

Tror du är något på spåren här, det kan vara det enda syftet med alla dessa äckliga vänsterblinkningar.
2024-01-21, 20:08
Medlem
Citat:
Nej. Alltså måste jag anpassa min hastighet. Alltså tillför vänsterblinkningar ingen som helst information.
I tät storstadstrafik kommer du aldrig in då, eftersom ingen blinkar höger när de åker ut precis före dig. Efter några veckor i samma c.p. ”lär” du dig att 95% brukar fortsätta rakt fram. Så många börjar chansa på det. Men sen är det de sista 5% som faktiskt ska vidare runt. Av självbevarelsedrift är det vanligt att blinka vänster då. för att inte bli påkörd av chansande bilister från motsatta hållet.

En vänsterblink förhindrar den situationen. Åtminstone för de som fattar att vänsterblink betyder fortsatt färd runt. Stör du dig på det, eller inte förstår, så kan du bara bortse från det.

Den rättsliga skuldfrågan vid en kollision är en sak. Men ingen vill ha bilen demolerad även om man kan peka på motparten.

Men vi kanske kommer från olika miljöer. Jag vet inte hur det brukar vara i byrondellen i Svappavaara.
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-01-21 kl. 20:10.
2024-01-21, 20:09
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tror du är något på spåren här, det kan vara det enda syftet med alla dessa äckliga vänsterblinkningar.
Nja, men det har blivit en härlig bonus efter att jag hittade den här tråden. Nu kan jag både hjälpa andra trafikanter, skydda mig själv, samt reta upp det lilla fåtal som varken fattar hur man använder sig av vänsterblinkningar eller att deras oförståelse skulle bevisa något.
2024-01-21, 20:16
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
I tät storstadstrafik kommer du aldrig in då, eftersom ingen blinkar höger när de åker ut precis före dig. Efter några veckor i samma c.p. ”lär” du dig att 95% brukar fortsätta rakt fram. Så många börjar chansa på det. Men sen är det de sista 5% som faktiskt ska vidare runt. Av självbevarelsedrift är det vanligt att blinka vänster då. för att inte bli påkörd av chansande bilister från motsatta hållet.

Vad lustigt eftersom jag är van att åka i väldigt tät storstadstrafik. Men vad kul att du iaf erkänner att du inte brukar anpassa din hastighet utan chansar och därmed krockar varje gång någon inte blinkar vänster. Hur många kollisioner har du ansvarat för vid det här laget?
2024-01-21, 20:19
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, men det har blivit en härlig bonus efter att jag hittade den här tråden. Nu kan jag både hjälpa andra trafikanter, skydda mig själv, samt reta upp det lilla fåtal som varken fattar hur man använder sig av vänsterblinkningar eller att deras oförståelse skulle bevisa något.

Härlig bonus? 12000 av dina ca 12600 inlägg är väl i denna tråd?
2024-01-21, 20:34
Medlem
Citat:
Vad lustigt eftersom jag är van att åka i väldigt tät storstadstrafik. Men vad kul att du iaf erkänner att du inte brukar anpassa din hastighet utan chansar och därmed krockar varje gång någon inte blinkar vänster. Hur många kollisioner har du ansvarat för vid det här laget?
Läste du vad jag skrev!? Andra chansar, jag vill inte bli påkörd.
2024-01-21, 21:10
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Läste du vad jag skrev!? Andra chansar, jag vill inte bli påkörd.

Klart jag läste. Nyss beskrev du vänsterblinkande som ett viktigt samspel mellan finare människor, nu är vänsterblinkande något du gör för att du är rädd för att bli påkörd av andra vänsterblinkare. Jag har ingen anledning att tro att du inte kör rakt ut så fort någon inte blinkar vänster eftersom du anklagar alla andra för att göra just så. Som man känner sig själv heter det av en anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort

De har ju inget annat att komma med. Men deras lustiga protest faller på döva öron. Jag skiter fullständigt i ifall någon vänsterblinkar eller inte, den enda faran jag ser är att detta beteende skapar fler som HasseKlasse här ovan som närmast kan beskrivas som en cyklist i en bil.
2024-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Klart jag läste. Nyss beskrev du vänsterblinkande som ett viktigt samspel mellan finare människor, nu är vänsterblinkande något du gör för att du är rädd för att bli påkörd av andra vänsterblinkare. Jag har ingen anledning att tro att du inte kör rakt ut så fort någon inte blinkar vänster eftersom du anklagar alla andra för att göra just så. Som man känner sig själv heter det av en anledning.

De har ju inget annat att komma med. Men deras lustiga protest faller på döva öron. Jag skiter fullständigt i ifall någon vänsterblinkar eller inte, den enda faran jag ser är att detta beteende skapar fler som HasseKlasse här ovan som närmast kan beskrivas som en cyklist i en bil.
Det här är ju som att diskutera med en gipsvägg. Jag är inte rädd för att bli påkörd av andra vänsterblinkare, dom har jag ju koll på. Jag ser en uppenbar risk att bli påkörd av folk som chansar på att jag kommer köra ut i en tidigare utfart.

Tips, låtsas inte se vänsterblinket om det stör dig så oerhört. Så kan du stå där och undra vart andra bilar ska ta vägen.
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-01-21 kl. 21:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in