Citat:
Ursprungligen postat av
PerniWha
Har för mig att jag skrivit mina 5 cent tidigare i den här tråden och, håller fortfarande fast vid min tes att ju tydligare det blir var jag är på väg desto bättre för alla och jag uppskattar även andra som är tydliga med sina planer.
Sedan kan man ju hålla på att argumentera för eller emot intill död-dagar men det ändrar ändå inte på hur jag ser på saken.
ja, tydlighet är extremt viktigt, så att lägga till irrelevanta blinkningar för nåt som inte fyller nån funktion blir ju bara kontraproduktivt och otydligt. Om alla bara sluta köra efter eget tycke och istället följer de gemensamma spelreglerna som det är tänkt, så blir det tydligt och säkert.
Cirkulationsplatser började byggas just för säkerheten. Men tyvärr så förstår många inte skillnaden mellan vägkorsning och CP - därav menlösa VB, men en Cp är mer jämförbar med en vanlig huvudled med anslutande vägar med väjningsplikt. En del trafikskolor förstör syftet med CP iom att de lär ut felaktigheter, troligen för att de inte begriper själva hur det är tänkt att de ska funka. Så många nittiotalister och 00-are kör som hönshjärnor. Vi som tog körkort för över 30 år fick lära oss samma sak som regelverket säger än idag. Ingenting har ändrats. körskolorna säger fel även där. Reglerna har inte ändrats. Transportstyrelsens skrivelser och regler gällde 1990 och så även 2023.
Det de skulle kunna göra är att införa två olika sorters rondeller - en för pyttesmå med blomkruka i mitten och en för de större. Man borde kunna ha olika regler med då krävs det även olika skyltar innan. Men så länge det bara finns 1 typ av CP så är det samma regler och samma principiella körsätt som gäller oavsett det står en blomkruka i mitten eller om det är en skog där. Varför inte A eller B-rondeller? där B är den mindre, som i villområden , köpcenter och liknande där den mer ser ut som en liten menlös korsning, men med rondellskyltning.