Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-25, 23:04
Medlem
PerniWhas avatar
Har för mig att jag skrivit mina 5 cent tidigare i den här tråden och, håller fortfarande fast vid min tes att ju tydligare det blir var jag är på väg desto bättre för alla och jag uppskattar även andra som är tydliga med sina planer.
Sedan kan man ju hålla på att argumentera för eller emot intill död-dagar men det ändrar ändå inte på hur jag ser på saken.
2023-07-26, 09:54
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Har för mig att jag skrivit mina 5 cent tidigare i den här tråden och, håller fortfarande fast vid min tes att ju tydligare det blir var jag är på väg desto bättre för alla och jag uppskattar även andra som är tydliga med sina planer.
Sedan kan man ju hålla på att argumentera för eller emot intill död-dagar men det ändrar ändå inte på hur jag ser på saken.
ja, tydlighet är extremt viktigt, så att lägga till irrelevanta blinkningar för nåt som inte fyller nån funktion blir ju bara kontraproduktivt och otydligt. Om alla bara sluta köra efter eget tycke och istället följer de gemensamma spelreglerna som det är tänkt, så blir det tydligt och säkert.
Cirkulationsplatser började byggas just för säkerheten. Men tyvärr så förstår många inte skillnaden mellan vägkorsning och CP - därav menlösa VB, men en Cp är mer jämförbar med en vanlig huvudled med anslutande vägar med väjningsplikt. En del trafikskolor förstör syftet med CP iom att de lär ut felaktigheter, troligen för att de inte begriper själva hur det är tänkt att de ska funka. Så många nittiotalister och 00-are kör som hönshjärnor. Vi som tog körkort för över 30 år fick lära oss samma sak som regelverket säger än idag. Ingenting har ändrats. körskolorna säger fel även där. Reglerna har inte ändrats. Transportstyrelsens skrivelser och regler gällde 1990 och så även 2023.

Det de skulle kunna göra är att införa två olika sorters rondeller - en för pyttesmå med blomkruka i mitten och en för de större. Man borde kunna ha olika regler med då krävs det även olika skyltar innan. Men så länge det bara finns 1 typ av CP så är det samma regler och samma principiella körsätt som gäller oavsett det står en blomkruka i mitten eller om det är en skog där. Varför inte A eller B-rondeller? där B är den mindre, som i villområden , köpcenter och liknande där den mer ser ut som en liten menlös korsning, men med rondellskyltning.
Senast redigerad av qaaq 2023-07-26 kl. 10:12.
2023-07-26, 09:56
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, tydlighet är extremt viktigt, så att lägga till irrelevanta blinkningar för nåt som inte fyller nån funktion blir ju bara kontraproduktivt och otydligt. Om alla bara sluta köra efter eget tycke och istället följer de gemensamma spelreglerna som det är tänkt, så blir det tydligt och säkert.
De fyller en funktion. Det är bara det att du inte klarar av att tyda den. Din invändning är som att en autist hävdar att tonfall inte har någon betydelse när man pratar.

Hur var det, blinkar du när du stannar vid vägkanten UTAN att bryta någon körfältslinje? En fråga du vägrar svara på.
2023-07-26, 09:59
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Det fyller ingen egentlig säkerhetsfunktion men hjälper mycket för trafikflödet. Det du skriver är otäckt och orwellskt.
2023-07-26, 10:13
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
De fyller en funktion. Det är bara det att du inte klarar av att tyda den. Din invändning är som att en autist hävdar att tonfall inte har någon betydelse när man pratar.

.
Om du inte tillbringat hela livet på Samhall så hade du begripit hur en Cp funkar, men du kanske är Cp också?
2023-07-26, 10:17
Citat:
Om du inte tillbringat hela livet på Samhall så hade du begripit hur en Cp funkar, men du kanske är Cp också?
Det så gulligt hur du hela tiden flyr från frågor du tycker är jobbiga att svara på och rent allmänt undviker ämnet.
2023-07-26, 10:52
Medlem
Citat:

Hur var det, blinkar du när du stannar vid vägkanten UTAN att bryta någon körfältslinje? En fråga du vägrar svara på.

Brukar du blinka så fort du vrider på ratten för att signalera att du vrider på ratten? Ungefär så iq befriad känns du efter att skummat igenom senaste sidorna lite. Du jobbar möjligtvis inte på samhall? För övrigt är det olagligt att ge ut felaktiga signalering i trafiken. Precis som att man inte får åka runt och tuta varannan sekund så blinkar man inte som en mongoloid för att man tror något är rätt.
2023-07-26, 10:55
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Brukar du blinka så fort du vrider på ratten för att signalera att du vrider på ratten? Ungefär så iq befriad känns du efter att skummat igenom senaste sidorna lite. Du jobbar möjligtvis inte på samhall? För övrigt är det olagligt att ge ut felaktiga signalering i trafiken. Precis som att man inte får åka runt och tuta varannan sekund så blinkar man inte som en mongoloid för att man tror något är rätt.
Nej, jag brukar inte blinka så fort jag vrider på ratten. Då skulle alla tycka att jag var helt dum i huvudet. Så som jag blinkar är det bara autisterna som inte förstår användbarheten i att vänsterblinka i en rondell som tycker det, och det kan jag leva med.

Varför tror du att ingen får böter för att vänsterblinka i en rondell?

Varför tror du körskolorna lär ut att göra det?

Varför tror du att man inte blir underkänd för det under uppkörning?
2023-07-26, 10:59
Bannlyst
Det är aldrig fel att tala om vart man skaa
2023-07-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cicadina
Det är aldrig fel att tala om vart man skaa

Hur menar du att man ska veta vart man ska för att du vänsterblinkar jämnfört med att inte blinka? Har man inbyggd radio som säger hur många varv man ska åka eller vilken avfart man ska åka ut på helt plötsligt?
2023-07-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha

Det tydligaste är ju att så länge man inte blinkar så är man kvar i rondellen och den filen man ligger i.
Man blinkar endast ut ur en rondell eller om det är en fler filig rondell så blinkar man för att byta fil.

Allt annat är bara efterblivet men är man efterbliven så är man.
2023-07-26, 11:22
Medlem
Citat:
Nej, jag brukar inte blinka så fort jag vrider på ratten. Då skulle alla tycka att jag var helt dum i huvudet. Så som jag blinkar är det bara autisterna som inte förstår användbarheten i att vänsterblinka i en rondell som tycker det, och det kan jag leva med.

Varför tror du att ingen får böter för att vänsterblinka i en rondell?

Varför tror du körskolorna lär ut att göra det?

Varför tror du att man inte blir underkänd för det under uppkörning?

Varför får du fråga idioterna på körskolor som lär ut det. Står ingenstans att man ska lära ut det eller hur?

Du får väll ta och läsa igenom lagen om hur man ska signalera i trafiken det finns i tråden länkar till dem.

Du kanske ska fråga varför polisen inte följer lagen istället för att käfta emot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in