Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Vi har en Oval rondell med spårvagnsspår tvärsgenom,5 in/utfarter,varav 2ljusreglerade+två spårvagnsövergångar,med tillhörande ljus..

Gissa min stad?

Måste vara "Sveriges baksida".
2010-01-19, 22:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Och det för att folk inte vet om reglerna. Därför blinkar även jag vänster ibland.

Men när du ser att han VB så bestämmer du dig alltså för om du kan köra eller stanna beroende på din fart/position.
Varför kan du inte ta samma beslut om han inte blinkar? Åker han fortare om han inte blinkar?

Antingen så kan du köra eller inte köra. Det du behöver leta efter är ett högerblink för att nästan säkert kunna plocka bort den bilen från kalkyleringen på om du kan köra eller inte och titta på nästa bil i turordningen.

Ja,är han i samma position som jag (säg en meter innan rondellen) och han blinkar vänster,då vet jag att jag kommer hindra honom om jag åker utoch kan stanna (för har du sett någon som HB i vänsterfilen INNAN rondellen?),blinkar han INTE Vänster,finns ju en stor chans att han ska "rakt fram",då åker jag,varvid han ska runt och får snällt stanna..Om vi är lika långt från infarten till rondellen. Är jag närmare,har ju jag företräde då jag kommer först in,oavsett hur snabb hans bil är och hur långsamt mit fordon är,är man i rondellen har man företräde!
2010-01-19, 23:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Måste vara "Sveriges baksida".
"Baksida" Låter så negativt!
2010-01-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
Kanske skulle kunna vara på sin plats att rösta fram sveriges sämsta rondell?

Själv skulle jag lägga min röst på den lilla skitrondellen vid Älvsjö stn i södra stockholm eller kanske på den stora men totalt värdelösa rondellen vid Brommaplan i västra stockholm

helt klart landets sämsta; den vid brommaplan
2010-01-20, 01:18
Medlem
Mvks avatar
Gjorde en skiss på hur jag kör.
Vänsterblinkar för att underlätta för andra.
Det här lärde jag mig även på körskolan

OBS, ingen picasso men duger:

http://tinyurl.com/vansterblink
2010-01-20, 01:32
Medlem
Måste säga att jag brukar inte blinka vänster i en rondell ! men det händer då och då ! Just när man ska längst till vänster i rondellen, och då gör jag det när det finns mycket trafik för vissa människor som kör verkar inte förstår att jag ska till vänster ! Visst blinkar man höger om jag ska dit ! och man tycker att dem borde förstå när man inte blinkar höger att man ska fortsätta i en rondell. Men vissa gör inte det, och därför kommer jag nog att göra det när det känns fullt i trafiken ! Peace
2010-01-20, 01:35
Medlem
Mvk Hahah Måste säga att du har gjort skissen (Säger man så? Skissen ? Hjärnsläpp) Väldigt bra, och jag ser att du har lagt mycket tid på den !! haha Picasso indeed Peace !
2010-01-20, 02:59
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kootoomootoo
Mvk Hahah Måste säga att du har gjort skissen (Säger man så? Skissen ? Hjärnsläpp) Väldigt bra, och jag ser att du har lagt mycket tid på den !! haha Picasso indeed Peace !

haha, vafan, jag e skitkass på rita.
skakar som en jävla epeleptiker gör jag också.

Nu var inte min artistiska sida jag ville framhäva utan jag ville bara visa hur jag kör.
Blir lättare att förstå med bilder än bara text, tycker jag iaf.
2010-01-20, 03:47
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Jag har sagt detta tidigare men säger det igen:

En av anledningarna till att VB är att man, när man väntar på att få köra in i cpl, inte kan se om bilarna i cpl blinkar höger eller ej - eftersom höger blinkers sitter på ANDRA sidan av bilen. Deras blinkers är alltså skymd. Eftersom man då inte vet om de ska köra av eller fortsätta i cpl så måste man vänta oavsett.

Men om bilisterna anammat VB vid fortsatt i färd i cpl så kan man dra slutsatsen att om VB INTE finns så tänker han köra av (han har givetvis den skymda högerblinkersen på).
Om hans högerblinkers är skymd så innebär det ju bara att det finns tillräckligt stort utrymme för att köra in i rondellen, alltså är det inget problem.

Somsagt, istället för att försöka få folk att blinka vänster så bör man lägga tid och energi på att få alla som inte blinkar höger att göra detta.
2010-01-20, 10:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Gjorde en skiss på hur jag kör.
Vänsterblinkar för att underlätta för andra.
Det här lärde jag mig även på körskolan

OBS, ingen picasso men duger:

http://tinyurl.com/vansterblink
Klockrent!

Frågan är bara-Vad kan vara "förvirrande"??

Jag har ingen aning,men det finns ju förvirrade människor i trafiken..
2010-01-20, 10:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Om hans högerblinkers är skymd så innebär det ju bara att det finns tillräckligt stort utrymme för att köra in i rondellen, alltså är det inget problem.

Somsagt, istället för att försöka få folk att blinka vänster så bör man lägga tid och energi på att få alla som inte blinkar höger att göra detta.
OK,så när en lastbil på 24meter,som accelererar som en pormask plötsligt häver sig in framför dig i rondellen,så tycker du det känns,som att han tog "rätt" lucka?

Men visst om ALLA blinkade Höger när de ska,så skulle det ju underlätta fenomenalt bara det!

Jag körde in ungefär så,som jag beskrev idag,framför en taxi,som blinkade höger INNAN han kommit till "sin" avfart,han fick vänta kan man säga..
(18 ton 18,25m lång+halt väglag gjorde att det bar ju inte av i raketfart precis )
2010-01-20, 11:28
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
OK,så när en lastbil på 24meter,som accelererar som en pormask plötsligt häver sig in framför dig i rondellen,så tycker du det känns,som att han tog "rätt" lucka?

Men visst om ALLA blinkade Höger när de ska,så skulle det ju underlätta fenomenalt bara det!

Jag körde in ungefär så,som jag beskrev idag,framför en taxi,som blinkade höger INNAN han kommit till "sin" avfart,han fick vänta kan man säga..
(18 ton 18,25m lång+halt väglag gjorde att det bar ju inte av i raketfart precis )
Jag tycker inte att lastbilen gjort något fel där nej.

Jag är en av dom få som inte anser att jag har bråttom överallt, så mig gör det inget om en lastbil kör ut framför mig såvidare det inte är så att han kör ut rätt framför mig så jag måste tvärbromsa, då är han bara dum i huvudet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in