Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slafso
Jag delar bara med mig av varför det är bra att visa var man ska köra. Jag ser inte att ditt inlägg bidrar med något...
Du uppmärksamgöres på att ej blinkande fordon skall förväntas fortsätta runt rondellen, därmed lämpligt att avvakta med att köra in i cpl.
2023-07-07, 14:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du uppmärksamgöres på att ej blinkande fordon skall förväntas fortsätta runt rondellen, därmed lämpligt att avvakta med att köra in i cpl.
Ja, det är ju det han säger. Hade bilen blinkat vänster hade han även kunnat utgå ifrån det. Med bilar som inte blinkar tvingas man till ett mellanting för att vara beredd på fler scenarion men utan att för den skull stanna bara utifall den svänger åt vänster.

Det är väldigt underligt att så många inte ser fördelarna med att använda blinkers för att visa sin avsikt
2023-07-07, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Ja, det är ju det han säger. Hade bilen blinkat vänster hade han även kunnat utgå ifrån det. Med bilar som inte blinkar tvingas man till ett mellanting för att vara beredd på fler scenarion men utan att för den skull stanna bara utifall den svänger åt vänster.

Det är väldigt underligt att så många inte ser fördelarna med att använda blinkers för att visa sin avsikt
Ja, det var en bra förklaring.
2023-07-07, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tittar du på vad som sägs och skrivs i filmen från Transportstyrelsen så säger de så här (som referens se exakt 36 sekunder in i filmen: https://youtu.be/M75DVzrVlZs?t=36):

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning".

Kan inte bli ett tydligare svar än så på din fråga.
Jag mailade Transportstyrelsen

Citat:
Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2023/8891.

Fråga:
Någon sa att 3 kap. 65 § i Trafikförordningen inte är tillämplig i en cirkulationsplats. Stämmer det?

Svar:
Nej. Det stämmer inte.
2023-07-07, 17:40
Medlem
Citat:

Såväl VB-bilar och de som ej blinkar skall förväntas fortsätta sin färd runt rondellen.
2023-07-07, 18:33
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Såväl VB-bilar och de som ej blinkar skall förväntas fortsätta sin färd runt rondellen.
Nej, för många har fått lära sig att inte blinka alls när man ska rakt igenom rondellen, det måste man ha med i kalkylen när man kör. Alltså ta in möjligheten att de faktiskt inte svänger vänster och blir ett hinder för en, och för att inte slösa bort all levande kraft man har i sitt rullande fordon får man hitta en medelväg dör man inte stannar men är beredd att stoppa helt. Klart störande med sådana som inte har vett att använda blinkers.
2023-07-07, 19:28
Medlem
Citat:
Nej, för många har fått lära sig att inte blinka alls när man ska rakt igenom rondellen, det måste man ha med i kalkylen när man kör. Alltså ta in möjligheten att de faktiskt inte svänger vänster och blir ett hinder för en, och för att inte slösa bort all levande kraft man har i sitt rullande fordon får man hitta en medelväg dör man inte stannar men är beredd att stoppa helt. Klart störande med sådana som inte har vett att använda blinkers.

Som påpekats tidigare, problemet med VB är inte just VB, det är att många som tillämpar VB underlåter att HB när det lämnar cpl, alternativt aktiverar HB med spaken i samma rörelse som när de vrider ratten för att lämna cpl, det senare således en helt meningslös HB enär den verkställs för sent.
2023-07-07, 19:38
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Som påpekats tidigare, problemet med VB är inte just VB, det är att många som tillämpar VB underlåter att HB när det lämnar cpl, alternativt aktiverar HB med spaken i samma rörelse som när de vrider ratten för att lämna cpl, det senare således en helt meningslös HB enär den verkställs för sent.
Vänsterblink hör hemma i mindre rondeller, och att där högerblinka i så god tid som ni önskar när man ska ut åt vänster kommer snarast misstolkas som att ni ska ut rakt fram. Men visst, dyker det upp en bil som ska ut i rondellen till höger får man vara noga och visa tecken för denne också. Men denne ser var jag kommer ifrån och det är ovanligt att man fortsätter i rondellen förbi tredje avfarten så sannolikheten är låg att jag ställer till något för denne.
2023-07-07, 20:41
Medlem
Citat:
Givetvis, men VB ger en tydligare indikation på den fortsatta färden än ingen signal alls, och jag har förklarat varför många gånger tidigare i tråden.
2023-07-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Givetvis, men VB ger en tydligare indikation på den fortsatta färden än ingen signal alls, och jag har förklarat varför många gånger tidigare i tråden.

Jag tror att som blinkar vänster ska åka ut, jag antar att de slagit på blinkers åt fel håll, för ingen kan väl att åka och vänsterblinka hela tiden? 😀
2023-07-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Borde vara slutargumenterat kring detta, tror ingen av oss ändrar sig...!

Sammanfattningsvis är de blinkningar som görs i cpl inte mycket att lita på tyvärr, kan innebära lite vad som helst. Har nyligen även sett de som HB, men fortsätter vidare runt rondellen, riktigt förvirrande. Slutligen ej alls få som inte tillämpar vare sig VB eller HB.
2023-07-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jag tror att som blinkar vänster ska åka ut, jag antar att de slagit på blinkers åt fel håll, för ingen kan väl att åka och vänsterblinka hela tiden? 😀

Trevligt med lite trams…. tack…

Man VB inte hela tiden i CP mer än man VB eller HB på andra platser och situationer i trafiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in