Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och även den jag länkade från Enköping. I så små rondeller ger inte utblinkning jättemycket, förutom om man ska till höger, men då blinkar man ju höger innan man kör in.
Frågan är förstås om de ger så mycket i jämförelse med vanliga korsningar då de är i den storleken. Detta gäller även en del större (till diametern) cp med endast två utfarter.
2023-03-18, 14:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Och även den jag länkade från Enköping. I så små rondeller ger inte utblinkning jättemycket, förutom om man ska till höger, men då blinkar man ju höger innan man kör in.
Ja men det får man ju bannor för här på forumet, du ger upplysning om sånt som inte står i lagen
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så små cp är inte vanliga. Här (Umeå) fanns några, men dessa har återställts till konventionella korsningar. Oftast är något i rondellen som skymmer sikten.

Börja inte prata om undantag nu, små rondeller existerar och vi har att förhålla oss till det.
Extra blinkningar tillför upplysning anser vi VB-are

Du bör erkänna att VB ger upplysning i en liten rondell.
2023-03-18, 15:38
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
2: Har du det minsta förståelsen hur brilliant det hade varit om alla hade bara blinkat HB när de kör ut?
Tillägg till föregående svar.

För att jag skulle beskriva det som "brilliant" så förutsätter det att det skulle finnas något problem idag. Att det skulle ge avsevärda förbättringar. Och jag har verkligen svårt att se vad dessa förbättringar skulle vara.
2023-03-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja men det får man ju bannor för här på forumet, du ger upplysning om sånt som inte står i lagen

Börja inte prata om undantag nu, små rondeller existerar och vi har att förhålla oss till det.
Extra blinkningar tillför upplysning anser vi VB-are

Du bör erkänna att VB ger upplysning i en liten rondell.

Ser närmast dessa små som just undantag.
2023-03-18, 15:45
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Tillägg till föregående svar.

För att jag skulle beskriva det som "brilliant" så förutsätter det att det skulle finnas något problem idag. Att det skulle ge avsevärda förbättringar. Och jag har verkligen svårt att se vad dessa förbättringar skulle vara.

Som jag sagt tidigare, vänsterblinkare är bara ett irritationsmoment. Typ de som inte blinkar ut.

Värre är de som blinkar helt fel, blinkar höger en utfart för tidigt.
2023-03-18, 15:47
Citat:
Som jag sagt tidigare, vänsterblinkare är bara ett irritationsmoment. Typ de som inte blinkar ut.

Så det "briljanta" är att sådana som du slipper irritera er på något som andra tycker är bra?
2023-03-18, 15:51
Medlem
Citat:
Eftersom de blinkar vänster är väl ett ganska bra exempel, tycker du inte det?
Cirkulationsplatsen har inga utfarter till vänster, så varför blinka vänster?

Två frågor till:

1: Förstår du syftet med en cirkulationsplats kontra korsning?

2: Har du det minsta förståelsen hur brilliant det hade varit om alla hade bara blinkat HB när de kör ut?
Det stavas briljant. Varsågod!
2023-03-18, 15:53
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Det stavas briljant. Varsågod!

Jätteduktig men det går även stava brilliant, så varsågod tillbaka.
2023-03-18, 15:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser närmast dessa små som just undantag.
Nå, ser du någon fördel med extra blink i en liten rondell?

Citat:

Kan du se någon fördel med extra blink i en så liten rondell som vid köpcentret i Borlänge. Tinnitus länkade i går (ungefär)
HB blir ju bara för sent och gör ingen nytta.
2023-03-18, 15:54
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Så det "briljanta" är att sådana som du slipper irritera er på något som andra tycker är bra?

Sådana som jag är ju en växande skara, så absolut!
2023-03-18, 15:57
Medlem
Jag har vid max ett par tillfällen (som tur är) noterat förare som blinkar vänster i rondell och sedan kör de ut andra avfarten (de ska alltså rakt fram) utan att blinka höger öht.

Där kan vi snacka riktigt äckliga jäkla blockmongon alltså!
2023-03-18, 15:58
Citat:
Sådana som jag är ju en växande skara, så absolut!
Jag skulle säga att att det vore mycket mer briljant ifall ni helt enkelt bara slutade irritera er på det.

Btw, med "sådana som du" menade jag inte folk inte blinkar vänster, utan folk som irriterar sig på folk som gör det. Vete fan om ni är en växande skara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in