Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Borde vara slutargumenterat kring detta, tror ingen av oss ändrar sig...!

Sammanfattningsvis är de blinkningar som görs i cpl inte mycket att lita på tyvärr, kan innebära lite vad som helst. Har nyligen även sett de som HB, men fortsätter vidare runt rondellen, riktigt förvirrande. Slutligen ej alls få som inte tillämpar vare sig VB eller HB.

Så då menar du att vi ska skita i allt detta, överallt…? För överallt i trafiken så upplever man ju närmast dagligen att folk missar, klantar sig, gör fel, skiter i, att använda blinkers på ett vettigt sätt…?

Om du inte menar det, utan att vi kan acceptera eller måste leva med att folk faktiskt kan råka göra fel etc (det händer mig då och då och garanterat dig och alla andra…) i CP eller var som helst i trafiken, så måste vi också klara att leva med de signalgivningar så är påbjudna eller tillåtna.

Som någon nyligen skrev…. ”Det är väldigt underligt att så många inte ser fördelarna med att använda blinkers för att visa sin avsikt”
2023-07-07, 23:50
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Såväl VB-bilar och de som ej blinkar skall förväntas fortsätta sin färd runt rondellen.
Det är inte speciellt svårt att föreställa sig situationer där det är klart fördelaktigt att veta att de tänker korsa din väg tidigt. Det gör det lättare att planera körningen.
2023-07-08, 06:24
Citat:
Ursprungligen postat av slafso
Jag delar bara med mig av varför det är bra att visa var man ska köra. Jag ser inte att ditt inlägg bidrar med något...
Ja, och vad tror du att en förare som inte blinkar betyder? Vänsterblink ger lika lite info som att göra det innan vilken högeravfart som helst.
2023-07-08, 07:18
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ja, och vad tror du att en förare som inte blinkar betyder? Vänsterblink ger lika lite info som att göra det innan vilken högeravfart som helst.
När du har tagit körkortet och kört några år, så kommer du förmodligen förstå det här...
2023-07-08, 09:34
Medlem
Citat:

Ok, du säger det, men förklara gärna i detalj hur du tänkte där…..

Det lär bli ännu ett pajasinlägg från dig, för om du inte har hjärnceller nog för att förstå att att VB ger mer info än att inte blinka alls, vid vilken korsning, avfart oavsett höger eller vänster, och var som helst i trafiken, så är det en gåta hur du klarade körskola och uppkörning…
2023-07-08, 10:27
Citat:
Oj! om det där var ditt bästa argumentet förstår jag varför du bara blev lastbilschaufför i livet.

Jag körde nog bil när du gick i blöjor.
Du börjar ge intrycket av att vara en så gammal surgubbe att det är dags för blöjor igen.

Och du har fel. Det ger inte samma information.
2023-07-08, 10:51
Medlem
Knapptryckarns avatar
Jag uppfattar det så här:

Vänsterblink = jag ska fortsätta i rondellen
Ingen blink = jag ska fortsätta i rondellen
Högerblink = jag ska ut vid nästa utfart

Vänsterblink är därmed helt onödig och jag irriteras av dem. Jag vet väl inte om du kört en kvart, halva eller trekvarts varv - eller spelar Allan och är inne på femte varvet - så jag skiter i din vänsterblink.

Sen finns det såklart satanister som inte blinkar alls men svänger höger ändå. Det är dem som förstör flytet mest!
2023-07-08, 10:53
Medlem
Hackenbush55s avatar
Många som blinkar vänster i en rondell kör sedan av utan att ändra blinken till högerblink. Detta är störande om man först stannar för att låta den vänsterblinkande bilen köra och så kör den ut från rondellen innan den kommer fram till mig som väntar.
2023-07-08, 10:53
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Jag uppfattar det så här:

Vänsterblink = jag ska fortsätta i rondellen
Ingen blink = jag ska fortsätta i rondellen
Högerblink = jag ska ut vid nästa utfart

Vänsterblink är därmed helt onödig och jag irriteras av dem. Jag vet väl inte om du kört en kvart, halva eller trekvarts varv - eller spelar Allan och är inne på femte varvet - så jag skiter i din vänsterblink.

Sen finns det såklart satanister som inte blinkar alls men svänger höger ändå. Det är dem som förstör flytet mest!
Så det är onödigt bara för att du tolkar det på fel sätt? Bra där.
2023-07-08, 10:58
Medlem
Knapptryckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så det är onödigt bara för att du tolkar det på fel sätt? Bra där.

Jag har väjningsplikt för alla i rondellen. Jag väjer därför lika mycket för en vänsterblinkare som en som inte blinkar alls. Det kan nog hända att jag väjer lite extra för vänsterblinkare i allmänhet eftersom de inte vet hur man kör bil.
2023-07-08, 11:03
Medlem
Att så många blev SÅ irriterade över vänsterblinkande kunde jag aldrig tro.

Denna tråden är ju gammal nog att börja övningsköra själv...

Pga. denna insikt tänker jag och resten av familjen konvertera över till vänsterblinkare.

Tack för tipset.
Senast redigerad av CHMontague 2023-07-08 kl. 11:07.
2023-07-08, 11:04
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Jag har väjningsplikt för alla i rondellen. Jag väjer därför lika mycket för en vänsterblinkare som en som inte blinkar alls. Det kan nog hända att jag väjer lite extra för vänsterblinkare i allmänhet eftersom de inte vet hur man kör bil.
Det finns gott om exempel tidigare i tråden på hur det går att utnyttja vänsterblinkningar för att anpassa sin körning.

Synd för dig om du är för dum för att använda dig av det. Men det är helt ok. Det går jättebra att du är på vägarna ändå. Men att börja gapa om att andra är dåliga bara för att du inte förstår något som majoriteten förstår är bara patetiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in