Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-08, 22:49
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov
Jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Jag passerar väl inte kl 9 om jag kör in kl 6 och ska rakt fram??

Jag kör enligt det sätt som trafikskolorna lärde ut för ett tiotal år sedan. Det är ett logiskt, utmärkt, säkert och fungerande sätt som inte bereder någon några problem.

Sopa!!
Om du kör in kl 6, passerar kl 3 och kör ut kl 12, förstår du då?

Det är ju uppenbarligen inte logiskt om du säger att om du inte blinkar så ska du köra ur rondellen, samtidigt som du passerar en utfart utan att blinka.
2009-01-08, 22:54
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Om du kör in kl 6, passerar kl 3 och kör ut kl 12, förstår du då?

Det är ju uppenbarligen inte logiskt om du säger att om du inte blinkar så ska du köra ur rondellen, samtidigt som du passerar en utfart utan att blinka.

Ska jag svänga höger så blinkar jag höger innan jag kör in i rondellen. Det är logiskt.
2009-01-09, 07:49
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ja, jag kör hellre trafiksäkert än anpassar mig efter några byråkraters vilja.
Vilka andra lagar skiter du i för att du tycker det är säkrare?
Hur är det med de nya hastighetsgränsarna och övergångsställen då?
Du skrivar ju själv att du kör som du lärde dig när du tog körkort, och det har ju gjorts en rad lagändringar sen dess.
2009-01-09, 08:37
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Vilka andra lagar skiter du i för att du tycker det är säkrare?
Hur är det med de nya hastighetsgränsarna och övergångsställen då?
Du skrivar ju själv att du kör som du lärde dig när du tog körkort, och det har ju gjorts en rad lagändringar sen dess.

Eftersom säkerheten är a och o för mig så har jag inga problem med de lagändringar som du nämner, även om jag kan ha åsikter om folk som oannonserat springer rätt ut i trafiken.
2009-01-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var du själv som antydde att äldre som fått körkort runt 1952 var kassa på detta med trafiken regler och rondeller.

Du kan alltså dra fram åldersgrupper och klaga på dem, men när jag gör så då är det fel?

Varför får jag en känsla av att du inte vill/klarar att föra en seriös diskussion...?

Dr Tinnitus

Det är nog snarare du som inte har tänkt? Den utbildning som förr i tiden renderade eleven ett körkort var inte särskilt krävande. Idag sorteras så många sådana där 10%-are som möjligt bort både vid teori och uppkörning. Dessa "argument" du framlägger är inte underlag för en verkligt seriös diskussion kring det här ämnet.

Citat:
Datumet är 2007, så jag tror vi kan anta att Tingsrätten har viss koll på vilka lagar och regler som var aktuella vid tiden för det intraffade.

Dr Tinnitus

Diarienummer?
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-01-09 kl. 10:26.
2009-01-09, 10:36
Medlem
zipzap68s avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Jag passerar väl inte kl 9 om jag kör in kl 6 och ska rakt fram??

Jag kör enligt det sätt som trafikskolorna lärde ut för ett tiotal år sedan. Det är ett logiskt, utmärkt, säkert och fungerande sätt som inte bereder någon några problem.

Sopa!!
Ok ok ok! Jag skrev fel. Men det var kanske inte SÅ svårt att lista ut att jag menade klockan 3 istället för 9... Jag tar det en gång till med korrekta klockslag:

När du passerar kl. 3 så blinkar du inte och kör rakt fram.

När du kommer kl. 12 så blinkar du inte och kör ut.

Hur ska de som ska in i rondellen kl. 12 veta att ska köra ut? Du påstår att "om du inte blinkar så kör jag ut". Fint, de som står och väntar kl. 3 då??? Där blinkar du inte och kör förbi! Pucko!
2009-01-09, 12:07
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
Ok ok ok! Jag skrev fel. Men det var kanske inte SÅ svårt att lista ut att jag menade klockan 3 istället för 9... Jag tar det en gång till med korrekta klockslag:

När du passerar kl. 3 så blinkar du inte och kör rakt fram.

När du kommer kl. 12 så blinkar du inte och kör ut.

Hur ska de som ska in i rondellen kl. 12 veta att ska köra ut? Du påstår att "om du inte blinkar så kör jag ut". Fint, de som står och väntar kl. 3 då??? Där blinkar du inte och kör förbi! Pucko!

God morgon du. Kom du fram till vad klockan var?

Det var inte helt enkelt att förstå andemeningen i ditt inlägg, kanske delvis beroende på alla syftningsfel, sakfel och invektiv.

Kan du se skillnad på en bil som är på väg in i en rondell och en bil som kör i en rondell? Jag vill iaf tro att du kan det. Bra isf.

Varför ska bilen som står och väntar kl 3 tro att ett fordon som är på väg in i en rondell och inte blinkar ska svänga av till höger omedelbart?

Nej, det finns ingen, utom möjligen du, som öht skulle dra en sådan slutsats. Det logiska och enda rimliga är att bilen kör förbi.

För en bil som står och väntar kl 12 är situationen en helt annan. Han eller hon ser en bil, som rimligen ligger i höger fil, som redan kör i en rondell. Han/hon har väjningsplikt mot denna bil, som efter att ha passerat kl 3 inom 1-2 sekunder redan är på väg ut ur rondellen.

Jag förstår att det här är ett svårt resonemang för en sådan som du som förmodligen inte vet vilken nytta vänsterblink och fordonsplacering gör i rondeller. Men för oss som fick en god utbildning i rondellkörning är det mycket enkelt: bilen som står och väntar kl 12 kan enkelt ge sig iväg då han/hon konstaterat att sagda bil i rondell inte kommer att svänga vänster. Det kan antas direkt, men senast 1-2 sekunder efter kl 3 har passerats (för de som väljer att tro att en bil som inte blinkar ändå ska svänga vänster).

Jag väljer att köra på detta sätt eftersom jag inser att Vägverkets rekommendationer inte är hållbara. Fortfarande tillhör jag en majoritet, även om det kan ändras om paragrafryttarna och egoisterna blir fler i framtiden.

Vägverkets rekommendationer håller inte eftersom:

* Man kan bli vållande även om andra fordon inte följer pilarna.
* Man uppmanas att inte utnyttja båda filerna vid rondellkörning.
* Det är tillåtet att ligga i höger fil och köra vänster.
* Man rekommenderar filbyten var som helst i rondellen, ist för att man lägger sig i rätt fil direkt.

Följderna av dessa rekommendationer, med endast högerblink ut, är vad vi sett i Frankrike och motsvarande länder - ökad risk för plåt - och personskador. Jag, och många med mig, är motståndare till en sådan trist utveckling och tar därför varje chans att sprida ljus över hur en klok rondellkörning ska gå till.

Ju fler vi är som förstår hur säker rondellkörning går till, desto bättre är det. Både i miljö - och personskadehänseende.
2009-01-09, 12:30
Medlem
Citat:
Blinkar jag så blinkar jag vänster vilket isf talar om att jag inte ska lämna rondellen. Kör man rakt fram behöver man inte blinka.

Att blinka höger då man ska rakt fram är onödigt. Blinka höger gör man då man ska av vid den 1:a utfarten.

Den enda gången som jag blinkar höger, förutom då jag svänger höger vid 1:a utfarten, är då jag gör en lång vänstersväng och kör ur rondellen i den bortre filen. Men då blinkar jag vänster först, förstås.

Jag gör alltså exakt som körskolan instruerat mig. Ska jag till höger håller jag mig i den högra filen och blinkar höger.

Ska jag rakt fram spelar det ingen roll vilken fil jag lägger mig i, även om det oftast blir den vänstra. Men jag blinkar inte.

Ska jag till vänster lägger jag mig i den vänstra filen och blinkar vänster, upphör med blinkandet efter att ha passerat avfarten rakt fram och om det är den långa vänstersvängen blinkar jag höger eftersom jag isf passerar innerfilen då jag kör ut.

Jag garanterar att detta funkar bättre än det där högertramset som vv håller på med. Uppenbarligen håller de flesta med mig också, den enda gång som man ser nån som blinkar höger då dom ska rakt fram kan man ge sig fan på att det är en körskolebil.

Att blinka höger då man ska rakt fram ger inget. Säg att man kör 30 km/h, ja, då hinner man rulla 9m på 1 sekund vilket gör att de som ev väntar på högerblink ändå inte hinner förhålla sig till ett sådant högerblink.

Hm....

Hur vet man vad som är rakt fram i en rondell med tre fem eller sex vägar? Eller i en rondell med fyra vägar som inte som ett symetriskt kors utan har vägarna fördelade de mer helt olika avstånd mellan varandra?

Kan man begära att alla som kommer till en rodell, även om de är ovana vid platsen, ska kunna (och hinna) bedömma hur många vägar rondellen har och vad som är rakt fram eller inte i förhållande till deras egen färdväg, och dessutom för alla andra som åker i rondellen? Alla rondeller är ju inte så väldans överskådliga att man kan se allt över och genom buskar och annat bråte i rondeller, eller i trafikvimlet.

Det känns som om det finns viktigare saker för bilisterna att prioriera vid rondellkörning än detta...? Så jag tycker nog inte att tina påståenden och teorier om HB vara eller inte i olika situationer håller.

Personligen anser jag att de gamla reglerna med ändring till alltid HB ut vore den vettigaste lösningen.

Dr Tinnitus
2009-01-09, 12:33
Medlem
zipzap68s avatar
Citat:
Varför ska bilen som står och väntar kl 3 tro att ett fordon som är på väg in i en rondell och inte blinkar ska svänga av till höger omedelbart?
För att bilen klockan 3 kanske inte ser när du kör in i rondellen! Är det en stor rondell, så kan man omöjligen ha koll på var alla bilarna kommer ifrån!

I Brommaplansrondellen så finns 6 utfarter! Ska du från klockan 6 till klockan 12 så ska du passera klockan 4 och klockan 2! Hur f-n ska de veta var du kom i från?

Men som sagt, du kanske kör i små rondeller på landet.

Citat:
Jag förstår att det här är ett svårt resonemang för en sådan som du som förmodligen inte vet vilken nytta vänsterblink och fordonsplacering gör i rondeller.
Nu snackar vi högerblink! Jag är också förespråkare för vänsterblink, eftersom jag tycker att det förtydligar vilka intentionerna som man har.
2009-01-09, 12:34
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ska jag svänga höger så blinkar jag höger innan jag kör in i rondellen. Det är logiskt.
Så du blinkar höger innan du kör in i rondellen och så fort du kommit in i rondellen stänger du av blinkersen? Är det inte bara lättare att blinka höger hela tiden tills du kört ur rondellen?

Citat:
* Man kan bli vållande även om andra fordon inte följer pilarna.
* Man uppmanas att inte utnyttja båda filerna vid rondellkörning.

* Det är tillåtet att ligga i höger fil och köra vänster.
* Man rekommenderar filbyten var som helst i rondellen, ist för att man lägger sig i rätt fil direkt.
Gör man? I min två år gamla teoribok står det att om du ska vänster, ligg i den inre filen, ska du höger eller rakt fram lägg dig i den yttre filen.
2009-01-09, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Så du blinkar höger innan du kör in i rondellen och så fort du kommit in i rondellen stänger du av blinkersen? Är det inte bara lättare att blinka höger hela tiden tills du kört ur rondellen?

Gör man? I min två år gamla teoribok står det att om du ska vänster, ligg i den inre filen, ska du höger eller rakt fram lägg dig i den yttre filen.

SÅ JÄVLA RÄTT!
2009-01-09, 12:59
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Hm....

Hur vet man vad som är rakt fram i en rondell med tre fem eller sex vägar? Eller i en rondell med fyra vägar som inte som ett symetriskt kors utan har vägarna fördelade de mer helt olika avstånd mellan varandra?

Kan man begära att alla som kommer till en rodell, även om de är ovana vid platsen, ska kunna (och hinna) bedömma hur många vägar rondellen har och vad som är rakt fram eller inte i förhållande till deras egen färdväg, och dessutom för alla andra som åker i rondellen? Alla rondeller är ju inte så väldans överskådliga att man kan se allt över och genom buskar och annat bråte i rondeller, eller i trafikvimlet.

Det känns som om det finns viktigare saker för bilisterna att prioriera vid rondellkörning än detta...? Så jag tycker nog inte att tina påståenden och teorier om HB vara eller inte i olika situationer håller.

Personligen anser jag att de gamla reglerna med ändring till alltid HB ut vore den vettigaste lösningen.

Dr Tinnitus

Jag försöker föra ett generellt resonemang om rondellkörning, men medger att dina invändningar är relevanta. De rondelltyper som du nämner utgör ju tveklöst en stor minoritet, men i dessa fall ter sig onekligen höger blink ut som det bästa agerandet.

Att lagstifta om att höger blink ut alltid ska gälla, oavsett rondelltyp, är dock att gå för långt.

PS: Tyvärr smög det sig in ett sakfel i det meddelande som du citerade. Självklart väljer jag främst höger fil vid färd rakt framåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in