Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
Ok ok ok! Jag skrev fel. Men det var kanske inte SÅ svårt att lista ut att jag menade klockan 3 istället för 9... Jag tar det en gång till med korrekta klockslag:
När du passerar kl. 3 så blinkar du inte och kör rakt fram.
När du kommer kl. 12 så blinkar du inte och kör ut.
Hur ska de som ska in i rondellen kl. 12 veta att ska köra ut? Du påstår att "om du inte blinkar så kör jag ut". Fint, de som står och väntar kl. 3 då??? Där blinkar du inte och kör förbi! Pucko!
God morgon du. Kom du fram till vad klockan var?
Det var inte helt enkelt att förstå andemeningen i ditt inlägg, kanske delvis beroende på alla syftningsfel, sakfel och invektiv.
Kan du se skillnad på en bil som är på väg in i en rondell och en bil som kör i en rondell? Jag vill iaf tro att du kan det. Bra isf.
Varför ska bilen som står och väntar kl 3 tro att ett fordon som är på väg in i en rondell och inte blinkar ska svänga av till höger omedelbart?
Nej, det finns ingen, utom möjligen du, som öht skulle dra en sådan slutsats. Det logiska och enda rimliga är att bilen kör förbi.
För en bil som står och väntar kl 12 är situationen en helt annan. Han eller hon ser en bil, som rimligen ligger i höger fil, som redan kör i en rondell. Han/hon har väjningsplikt mot denna bil, som efter att ha passerat kl 3 inom 1-2 sekunder redan är på väg ut ur rondellen.
Jag förstår att det här är ett svårt resonemang för en sådan som du som förmodligen inte vet vilken nytta vänsterblink och fordonsplacering gör i rondeller. Men för oss som fick en god utbildning i rondellkörning är det mycket enkelt: bilen som står och väntar kl 12 kan enkelt ge sig iväg då han/hon konstaterat att sagda bil i rondell inte kommer att svänga vänster. Det kan antas direkt, men senast 1-2 sekunder efter kl 3 har passerats (för de som väljer att tro att en bil som inte blinkar ändå ska svänga vänster).
Jag väljer att köra på detta sätt eftersom jag inser att Vägverkets rekommendationer inte är hållbara. Fortfarande tillhör jag en majoritet, även om det kan ändras om paragrafryttarna och egoisterna blir fler i framtiden.
Vägverkets rekommendationer håller inte eftersom:
* Man kan bli vållande även om andra fordon inte följer pilarna.
* Man uppmanas att inte utnyttja båda filerna vid rondellkörning.
* Det är tillåtet att ligga i höger fil och köra vänster.
* Man rekommenderar filbyten var som helst i rondellen, ist för att man lägger sig i rätt fil direkt.
Följderna av dessa rekommendationer, med endast högerblink ut, är vad vi sett i Frankrike och motsvarande länder - ökad risk för plåt - och personskador. Jag, och många med mig, är motståndare till en sådan trist utveckling och tar därför varje chans att sprida ljus över hur en klok rondellkörning ska gå till.
Ju fler vi är som förstår hur säker rondellkörning går till, desto bättre är det. Både i miljö - och personskadehänseende.