Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-27, 08:34
Medlem
[quote=Fulfittan|83951675]Din gränslöst korkade jävel. Man ger information genom att INTE blinka - infomation som säger "jag ämnar INTE lämna rondellen vid denna avfart". Åker du vanligtvis runt och blinkar fast du inte ska svänga, ditt utvecklingsstörda fanskap? DU följer inte gällande trafikregler, DU ska inte ha körkort, och du kan ge dig fan på att DU döms 100% vållande om du inte lämnar företräde vid infart utan krockar med någon som ämnar fortsätta runt i rondellen utan att svänga ut.

Den enda förvirring som finns i rondeller är idioter som blinkar vänster. Om alla följde vad lagen säger och blinkar höger vid utfart är det solklart vem som ska var.[/QUOTE

Vaknat på fel sida?

Håller med om att inte blinka också ger information. Men många blinkar inte överhuvudtaget, varken i rondeller, korsningar och filbyten. Jag blinkar endast åt vänster om jag tar den tredje avfarten och blinkar alltid åt höger när jag kör ut. Ska jag rakt fram så blinkar jag inte förrän jag har kört förbi den första avfarten. Ska jag ta första avfarten så blinkar jag åt höger direkt.

Hellre ge för mycket information än att ge för lite . Håller du inte med?
2023-03-27, 08:42
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaimemendoza
Vaknat på fel sida?

Håller med om att inte blinka också ger information. Men många blinkar inte överhuvudtaget, varken i rondeller, korsningar och filbyten. Jag blinkar endast åt vänster om jag tar den tredje avfarten och blinkar alltid åt höger när jag kör ut. Ska jag rakt fram så blinkar jag inte förrän jag har kört förbi den första avfarten. Ska jag ta första avfarten så blinkar jag åt höger direkt.

Hellre ge för mycket information än att ge för lite . Håller du inte med?

Gott folk, nästan 9000 inlägg senare har detta mongo fortfarande inte förstått att det inte finns något vänster eller rakt fram i en rondell. ENBART HÖGER.

Du ska ge KORREKT information, vilket du uppenbarligen inte är kapabel till. Klipp sönder ditt körkort och ring efter färdtjänsten.
2023-03-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visste du inte om att det inte är obligatoriskt att blinka vänster?

Att köra ut framför bilar när man har väjningsplikt är knappast att visa hänsyn.

Att ha alkolås på alla bilar är heller inte obligatoriskt men hade hindrat många berusade att sitta bakom ratten och hade räddat många liv. Mao, bara för att det inte är obligatoriskt betyder det inte att man inte borde ligga ett steg före för stt undvika en potentiell fara. Hur många är det som går en runda runt bilen och kollar lampor och testar bromsarna innan man kör iväg? En väldigt liten del är min gissning. I de flesta fall sätter man sig bara i bilen och kör iväg.

Jag kör aldrig ut framför bilar om jag anser att det är säkert att göra det. Men det är också ett inlärt mönster. I början förväntade jag mig att folk följde högerregeln, men efter ett antal situationer där folk struntat i eller haft brist på kunskap om regeln, har jag blivit överdrivet försiktig vid situationer där högerregeln gäller.
2023-03-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Gott folk, nästan 9000 inlägg senare har detta mongo fortfarande inte förstått att det inte finns något vänster eller rakt fram i en rondell. ENBART HÖGER.

Du ska ge KORREKT information, vilket du uppenbarligen inte är kapabel till. Klipp sönder ditt körkort och ring efter färdtjänsten.

Såna som du med den attityden är ett större problem i trafiken än vad någon som blinkar vänster I rondeller är.
Medlem
Åh herregud, att du lägger energi på att bli arg över detta är ju fan skrämmande och samtidigt jävligt roligt😂
Men tillbaka till ämnet, tänker att när man blinkar höger i en rondell ska man antingen ut ut i vänstra avfarten eller köra varvet runt för att ta sig tillbaka i samma riktning man kom ifrån.
Kanske inte ett måste enligt lag (som det är att blinka ut ur rondellen) men ändå trevligt att visa sina medtrafikanter i vilken riktning man tänkt att åka.
Bilister i utfarten mittemot har ju lite mer koll om du ska vänster och blinkar vänster, så dom inte tror du ska rakt fram och kör ut framför dig.
Samla dig lite och lägg energin på något som gör dig glad istället🫶
Citat:
Att ha alkolås på alla bilar är heller inte obligatoriskt men hade hindrat många berusade att sitta bakom ratten och hade räddat många liv. Mao, bara för att det inte är obligatoriskt betyder det inte att man inte borde ligga ett steg före för stt undvika en potentiell fara. Hur många är det som går en runda runt bilen och kollar lampor och testar bromsarna innan man kör iväg? En väldigt liten del är min gissning. I de flesta fall sätter man sig bara i bilen och kör iväg.

Jag kör aldrig ut framför bilar om jag anser att det är säkert att göra det. Men det är också ett inlärt mönster. I början förväntade jag mig att folk följde högerregeln, men efter ett antal situationer där folk struntat i eller haft brist på kunskap om regeln, har jag blivit överdrivet försiktig vid situationer där högerregeln gäller.
Du svarade inte på frågan. Visste du om att det inte är obligatoriskt att blinka vänster? Och ändå kör du ut framför bilar som inte gör det?
2023-03-27, 08:55
Medlem
Nej det visste jag inte förrän för något år sedan. Som sagt, jag kör inte ut förrän jag anser att det är trafiksäkert att göra det. Men ibland kan man missbedöma hastigheten på bilen som kör in i rondellen (över hastighetsgränsen) och kör ut tidigare än vad man normalt gör.
2023-03-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du svarade inte på frågan. Visste du om att det inte är obligatoriskt att blinka vänster? Och ändå kör du ut framför bilar som inte gör det?
Nej det visste jag inte förrän för något år sedan. Som sagt, jag kör inte ut förrän jag anser att det är trafiksäkert att göra det. Men ibland kan man missbedöma hastigheten på bilen som kör in i rondellen (över hastighetsgränsen) och kör ut tidigare än vad man normalt gör.
2023-03-27, 09:11
Citat:
Ja, vad ska man säga? Det är ju inte bra om du inte har koll på vad reglerna säger, och du kan ju knappast skylla ifrån dig för det när du är på väg att köra in i andra. Bra att du har lärt dig nu iaf.
2023-03-27, 09:41
Medlem
Duvlorts avatar
Ser ni inte mönstret? 90% av de som säger att de blinkar vänster innan en cirkulationsplats här på Flashback, har sämst koll på hur man blinkar och kör bil.
Dessutom säger de att de ofta råkar ut för situationer där det kan smälla.
Vänsterblinkare är sämre bilförare, punkt slut.
2023-03-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skillnaden är att HB är föreskriven.
VB i sig utgör inte något direkt problem, det är indirekt orsak till att HB uteblir eller aktiveras för sent, den som svänger av och fortfarande blinkar vänster har missat vad blinkers skall vara till, dock vanligast med att VB resulterar i utebliven blinkning helt och hållet när cp lämnas.

Bara för argumentationens skull…

Det är ju inte direkt ovanligt att folk kan vara ”sulliga” med att blinka för sent i många andra situationer, vare sig det finns krav eller inte, så ska vi då jobba för att man i de situationerna ska helt sluta blinka, eller jobba för att folk lär sig blinka bättre t ex tidigare etc…? Vilket tror du befrämjar trafiksäkerhet mest…?
2023-03-27, 09:45
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ser ni inte mönstret? 90% av de som säger att de blinkar vänster innan en cirkulationsplats här på Flashback, har sämst koll på hur man blinkar och kör bil.
Dessutom säger de att de ofta råkar ut för situationer där det kan smälla.
Vänsterblinkare är sämre bilförare, punkt slut.
Vilka fler vänsterblinkare än jaimemendoza råkar ofta ut för situationer där det kan smälla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in