Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-27, 09:46
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vilka fler vänsterblinkare än jaimemendoza råkar ofta ut för situationer där det kan smälla?

Gör du en sammanställning av de nästan 10000 inläggen får du se.
2023-03-27, 09:47
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Gör du en sammanställning av de nästan 10000 inläggen får du se.
Jag tänker inte göra någon sammanställning. Det var du som påstod. jaimemendoza är den första som jag har sett som sagt det.
2023-03-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara för argumentationens skull…

Det är ju inte direkt ovanligt att folk kan vara ”sulliga” med att blinka för sent i många andra situationer, vare sig det finns krav eller inte, så ska vi då jobba för att man i de situationerna ska helt sluta blinka, eller jobba för att folk lär sig blinka bättre t ex tidigare etc…? Vilket tror du befrämjar trafiksäkerhet mest…?

Här rör det sig om en blinkning som föregår den föreskrivna med icke önskvärt resultat för den senare. Detta är icke fallet i den jämförelse ni gjorde.
2023-03-27, 10:47
Medlem
När mina barn tog körkort upptäckte jag att man inte ska vänsterblinka, fram tills dess brukade jag blinka vänster om jag skulle ut i tredje utfarten.
2023-03-27, 11:26
Medlem
Om du ska ta tredje eller fjärde "utfarten" ur en rondell kan du ju signalera detta till dina medtrafikanter innan du åker in i rondellen, sedan ska du ju självklart blinka dig ur rondellen (enligt lag), ska du lämna rondellen avfart 1/2 ska du således aldrig blinka vänster utan bara höger direkt eller höger när du passerat avfart 1.

Sen kan man ju säga att eftersom att 75% av alla med körkort verkar tycka det är svårt att köra bil och mycket att koncentrera sig på, kan det vara smart att endast göra en blinkning per rondell oavsett vilken avfart man väljer och då är det ju självklart att blinka ut som gäller.

Så, om du suger på att köra bil, blinka bara ut (och det gäller oavsett vilken utfart du tar). Hatar folk som tror att "jag körde ju rakt genom rondellen så jag ska ju inte blinka", där har vi de riktiga idioterna.
2023-03-27, 12:45
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
När mina barn tog körkort upptäckte jag att man inte ska vänsterblinka, fram tills dess brukade jag blinka vänster om jag skulle ut i tredje utfarten.

Och här har vi väl det största och mest välrepresenterade problemet i tråden: Boomers som tror att vad de lärde sig på körskolan är för evigt hugget i sten, och som vägrar hålla sig ajour med trafikreglerna.

Jag tog också körkort innan regeländringen, men när den skedde var det rätt mycket information i ämnet, så jag förstår inte riktigt hur man kunde missa det - och sen till råga på allt missa det i DECENNIER och köra på som inget hänt, och undra varför alla andra beter sig konstigt. Och som mongot jaimemendoza dessutom vara nära att krocka för att han själv gör fel.

Detta illustrerar så väl alla gamla trötta vänsterblinkare i den här tråden - korkade, okunniga, oinformerade och bakom flötet kör de på "som de alltid har gjort". Och resten av trafikanterna ser på er som på sin senila gamla morfar som inte förstår bättre. Men senila gamla morfar har fått sitt körkort indraget, och det borde ni också få.
2023-03-27, 12:51
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Hatar folk som tror att "jag körde ju rakt genom rondellen så jag ska ju inte blinka", där har vi de riktiga idioterna.

De är jubelidioter, utan tvekan. Men de hör ju till vänsterblinkargänget - dvs. de som tror att man kan göra annat än att svänga höger i en rondell. En korrekt högerblinkare blinkar höger oavsett avfart.

Det borde till en nationell insatsvecka av trafikpolisen där de ställer upp sig i rondeller och låter batongslagen hagla över alla som blinkar vänster (annat än vid filbyte) eller inte blinkar alls. Det behöver krossas några skallar och knäckas några ben för att informationen skall gå in, helt klart.
2023-03-27, 13:25
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Och här har vi väl det största och mest välrepresenterade problemet i tråden: Boomers som tror att vad de lärde sig på körskolan är för evigt hugget i sten, och som vägrar hålla sig ajour med trafikreglerna.

Jag tog också körkort innan regeländringen, men när den skedde var det rätt mycket information i ämnet, så jag förstår inte riktigt hur man kunde missa det - och sen till råga på allt missa det i DECENNIER och köra på som inget hänt, och undra varför alla andra beter sig konstigt. Och som mongot jaimemendoza dessutom vara nära att krocka för att han själv gör fel.

Detta illustrerar så väl alla gamla trötta vänsterblinkare i den här tråden - korkade, okunniga, oinformerade och bakom flötet kör de på "som de alltid har gjort". Och resten av trafikanterna ser på er som på sin senila gamla morfar som inte förstår bättre. Men senila gamla morfar har fått sitt körkort indraget, och det borde ni också få.
Jag minns då ingen stor kampanj när de ändrade, och jag ser heller inte riktigt behovet av att det skulle varit det heller. Trots allt så var det ju inget beteende som förbjöds, så någon större informationskampanj var knappast nödvändig.
2023-03-27, 13:42
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Och som mongot jaimemendoza dessutom vara nära att krocka för att han själv gör fel.
För bara två veckor sedan var det en annan supertomte som skrev om två tillfällen då han var nära att krocka på grund av sitt eget felbeteende, men ansåg att det var den andre bilisten (som gjorde rätt) som borde ändra sitt körsätt.
2023-03-27, 14:19
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag minns då ingen stor kampanj när de ändrade, och jag ser heller inte riktigt behovet av att det skulle varit det heller. Trots allt så var det ju inget beteende som förbjöds, så någon större informationskampanj var knappast nödvändig.

Jag har inte sagt något om någon kampanj, men jag minns artiklar i dags- och motorpress, såväl som informationsblad från Vägverket.
2023-03-27, 14:26
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
För bara två veckor sedan var det en annan supertomte som skrev om två tillfällen då han var nära att krocka på grund av sitt eget felbeteende, men ansåg att det var den andre bilisten (som gjorde rätt) som borde ändra sitt körsätt.

Helt sanslöst. Speciellt att fanskapet inte fattar att man visar sin intention att ligga kvar genom att INTE blinka - precis som man INTE blinkar i alla andra lägen där man INTE ska svänga. Ligger dessa idioter med konstant vänsterblink på motorvägen också, bara för att de inte har för avsikt att ta någon av avfarterna? De visar sin intentioooon att ligga kvar på motorvägen!

Som sagt, trafikpoliserna behöver köra "rondellveckor" precis som de kör hastighetskontrollveckor.
2023-03-27, 14:29
Citat:
Jag har inte sagt något om någon kampanj, men jag minns artiklar i dags- och motorpress, såväl som informationsblad från Vägverket.
Kalla det vad du vill. Jag minns det inte, och det var inte direkt så att det var viktigt att informera om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in