Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-08-30, 16:25
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Högerregeln gäller inne i tvåfilig rondell ä, det är något som massorna inte fattar…
Ligger man i inte filen så har man alltid rätt till filbyte utåt….

Fel. Det gäller gemensam väjningsplikt i cirkulationsplats, men om du ska byta utåt och ligger i innerfilen så ska du vara uppmärksam på att fordonet till höger eventuellt ska vidare i cirkulationen.

"Ligger man i inte filen så har man alltid rätt till filbyte utåt"

Så bilen i ytterfilen har inte rätt till filbyte enligt din logik? Låter ju helt snurrigt. Bägge får byta fil i cirkulationen, det är bara som på motorväg att man blinkar innan man gör det, här har du källan till mitt påstående, nämligen Transportstyrelsen, se på filmen

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/
2021-08-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Kan hända att polisen har viktigare saker att ägna sig åt.

Det är inte så det funkar. Personer som inte blinkar i rondeller skiter i en massa regler och lagar och det är därför viktigt att dom får en konsekvens på sitt agerande.
2021-08-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
"Att ge tecken är inte nödvändigt vid körning i cirkulationsplats annat än vid utfart ur den (om du inte byter körfält inne i cirkulationsplatsen förstås). Många hävdar att man ska ge tecken innan man kör in i cirkulationsplatsen, men det är inte korrekt."
http://www.trafiksakerhet.se/tecken-...ulationsplats/

Den där länken är intressant på flera sätt…

Den återger alltså vad som är ett minsta KRAV, alltså att man bara behöver HB ut så länge inget filbyte sker i CP. Helt ok för mig.

Fortfarande så säger länken INTE satt det är förbjudet att VB om man skulle vilja det om man ämnar vidare färd runt CP.

Dessutom, så styrker ju länken det vi VBare alltid sagt, att VB gör ger mer info och kan underlätta och göra det tydligare och därmed smidigare. Men, Trafikverket promotar inte VB offentligt längre för som han säger så gör en utebliven VB det osäkrare vart en bil ska, ska göra, vilket gör att de som ska äntra CP tar det lite mer lugnt och med lägre fart vilket på sitt sätt är bra OM det ändå skulle ske en incident.

Alltså, där har vi ännu en bekräftelse på att VB ger mer info som kan underlätta och göra det smidigare att ta sig igenom en CP. Med endast HB ut så räknar Trafikverket med att folk får svårare att avgöra och därför tar det långsammare och lugnare, vilket kan bli säkrare, men ta mig fan inte smidigare….
2021-08-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Högerregeln gäller inne i tvåfilig rondell ä, det är något som massorna inte fattar…
Ligger man i inte filen så har man alltid rätt till filbyte utåt….

Fel, ingen har några rättigheter i trafiken, endast skyldigheter.
Dessutom…
Ingen får byta fil om det inte kan ske utan fara eller hinder för andra, likaså är andra skyldiga att det behövs underlätta för andra att byta fil om så kan ske utan fara eller hinder för andra.
2021-08-30, 17:40
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den där länken är intressant på flera sätt…

Den återger alltså vad som är ett minsta KRAV, alltså att man bara behöver HB ut så länge inget filbyte sker i CP. Helt ok för mig.

Fortfarande så säger länken INTE satt det är förbjudet att VB om man skulle vilja det om man ämnar vidare färd runt CP.

Dessutom, så styrker ju länken det vi VBare alltid sagt, att VB gör ger mer info och kan underlätta och göra det tydligare och därmed smidigare. Men, Trafikverket promotar inte VB offentligt längre för som han säger så gör en utebliven VB det osäkrare vart en bil ska, ska göra, vilket gör att de som ska äntra CP tar det lite mer lugnt och med lägre fart vilket på sitt sätt är bra OM det ändå skulle ske en incident.

Alltså, där har vi ännu en bekräftelse på att VB ger mer info som kan underlätta och göra det smidigare att ta sig igenom en CP. Med endast HB ut så räknar Trafikverket med att folk får svårare att avgöra och därför tar det långsammare och lugnare, vilket kan bli säkrare, men ta mig fan inte smidigare….
ha ha, du tar varje chans du kan för att lura folk till VB, men trafikverkets skrifter har aldrig, och kommer aldrig att rekommendera VB vid rondellkörning. Hade det varit bra att blinka vänster för färd inom en fil, så kan jag lova dig att trafikreglerna sett ut så också, för det är ju inte så att trafikreglerna skrivs för att ni långtradarchaffisar ska slippa bromsa och följa väjningsplikten som alla andra fordon. Det är bara bra om ni får stoppa helt så minskar risken att ni mosar nån.
Senast redigerad av Scalping 2021-08-30 kl. 17:42.
2021-08-30, 18:23
Medlem
ufomongos avatar
felpost
Senast redigerad av ufomongo 2021-08-30 kl. 18:34.
2021-08-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ha ha, du tar varje chans du kan för att lura folk till VB, men trafikverkets skrifter har aldrig, och kommer aldrig att rekommendera VB vid rondellkörning. Hade det varit bra att blinka vänster för färd inom en fil, så kan jag lova dig att trafikreglerna sett ut så också, för det är ju inte så att trafikreglerna skrivs för att ni långtradarchaffisar ska slippa bromsa och följa väjningsplikten som alla andra fordon. Det är bara bra om ni får stoppa helt så minskar risken att ni mosar nån.

Tyvärr har du fel igen, för Trafikverket hade material ute på nätet tidigare som rekommenderade VB i CP, men ändrade sedan till dagens där det endast säger vad som är minsta kravet, HB ut.

Och om du är läskunnig så förklarar ju snubben från Trafikverket i klartext att med utan VB blir det mer osäkert varför folk kör saktare vilket är en fördel i sig.

Citat:
Att de har ändrat detta med när man ska ge tecken med blinkers beror på att ett sådant tillvägagångssätt ger lägre ingångshastigheter och leder därmed till lindrigare skador om kollisioner skulle uppstå. Om en annalkande bilist inte visar med tecken var denne ämnar köra i cirkulationsplatsen, så skapar det en osäkerhet hos andra förare vilket leder till en större försiktighet. Det är denna osäkerhet och försiktighet som eftersträvas med det (relativt) nya systemet.

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/tecken-...ulationsplats/

Alltså bekräftar han i klartext just det vi som är för VB i CP alltid sagt, att det ger mer info och tydlighet. Men den tydligheten vill man inte ja för det finns då en ökad risk att vissa kör för fort in i och igenom CP när det lättare kan förstå vad andra ämnar göra, vilket kan öka riskerna.

Och vi som inte kör fortare i CP för det, vi kan ha nytta av VB igen så sägs det ingenting om att VB skulle vara fel eller icke tillåtet.
2021-08-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Blinkar aldrig när jag kör ur rondeller. Däremot lägger jag mig så det syns tydligt att jag ska svänga av... men ärligt talat om man kör in i en rondell och ska rakt fram i rondellen, vill du att man ska blinka först vänster och sedan höger efter 1a avfarten? Ni är ju muppar!

Rondeller räknas som en rak väg med enbart avfarter åt höger.

Dvs du behöver (ska inte, även om jag själv tycker att det underlättar och blev lärd det när jag tog körkort) utan du ska blinka dig ur en rondell.

I ditt fall börjar du blikna höger när du passerar den första avfarten.
2021-08-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Rondeller räknas som en rak väg med enbart avfarter åt höger.

Dvs du behöver (ska inte, även om jag själv tycker att det underlättar och blev lärd det när jag tog körkort) utan du ska blinka dig ur en rondell.

I ditt fall börjar du blikna höger när du passerar den första avfarten.

Fortfarande… så finns inget som säger att man inte ska, inte kan, eller inte får, VB i CP. Alltså kan och får man VB om man behagar det, och det kan ge mer info tidigare och underlätta för andra. Men, det kan även orsaka att vissa heller högre än lämplig fart just för att de tycker de blir hjälpta av VB, vilket kan öka riskerna vilket inte är bra.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2021-08-30 kl. 20:59.
2021-08-30, 22:01
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Att folk inte blinkar ur rondeller är en sån minimal olägenhet att jag nästan aldrig reagerar på det. Jag tror ni behöver få lite körvana och kanske en riktig hobby istället för att gå runt och känna er kränkta hela dagarna

Jovisst om man bor i Knäckebröhult gör det väl varken av eller till. Men när det är kö för att ta sig in i en rondell som det alltid är i dom större städerna i Sverige för att folk in kan blinka sig ut, medan man kan åka till riktiga metropoler där det inte är en bil i kö för att åka i en rondell för att alla blinkar sig ut. Då inser man funktionen av att blinka.

Samma personer som inte blinkar sig ut ur en rondell är väl dom som börja fippla med plånboken i matbutiken först när kassörskan meddelat vad man skall betala. Så undrar folk varför det blir köbildning...
2021-08-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag hatar sådana människor, och det finns tyvärr gott om dom! Varenda gång man ska köra in i en rondell har man fan ingen aning om var bilarna tänker ta vägen.
En gammal vän till mig brukade förr köra omkring i en skrotbil som han med vilje sammanstötte med bilar i rondeller som ej följde de enkla trafikreglerna gällande blinkers. Ganska roligt.
Hur lyckades han med det?
Om han passerar utan att blinka och du kör ut så har han ju visat att han ska fortsätta förbi dig
2021-08-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Jo, när jag tog körkort så skulle man blinka vänster om man skulle 3/4 varv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in