Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-02-02, 19:37
Medlem
Blinkar vänster

Har alltid blinkat vänster i rondell. Kommer att fortsätta med detta tills jg får böter av polisen. Nya regeln är fel tycker jag. Det är respekt att blinka åt det hållet man ska punkt
2009-02-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomastott
Har alltid blinkat vänster i rondell. Kommer att fortsätta med detta tills jg får böter av polisen. Nya regeln är fel tycker jag. Det är respekt att blinka åt det hållet man ska punkt

Då utgår jag ifrån att du blinkar varje gång vägen svänger. För det är ju det du gör när du blinkar i en c-plats.
2009-02-02, 21:43
Medlem
tycker bara det är skönt med folk som blinkar vänster o det gör jag också det underlätt så mycket när man ska in i en rondell o så.
2009-02-03, 02:56
Medlem
Citat:
Tja, då har du tagit bort en del av kryddan i trafiken dvs ett av de få lotterier.
Mycket spänstigare att bedöma bilar som kommer och inte blinkar vänster och kör rak ut ur cirkulationsplatsen (långt ord förkortas härmed till "cp").
Ofta är det nya och stora bilar som inte blinkar men beror nog på att detta med blikrar är tillval.
Ska prova nån gång att trycka in varningsblinkern för det borde ge maximal info till medtrafikanterna och även till mottrafikanterna.
2009-02-03, 07:57
Medlem
Daanroofs avatar
Jag tycker det är helt rätt att blinka vänster, då vet man ju att det är dit han ska. Är det nån ny lag om rondellblinkning nu eller?
2009-02-03, 09:43
Medlem
De som kom på den nya lagen år 2002 måste vara riktigt puckade OCH pårökta.

Tillåtet att svänga vänster eller köra flera varv i rondellen i högerfilen? Va?
Xstar: Hur kan du tycka det är en bra regel? Och äcklig kan du vara själv förresten.

Röndellen är en typ av korsning. Ska man vänster i korsningen så borde man blinka vänster innan OCH byta till högerblinkers när man ska ut. Dessutom borde det vara förbjudet att svänga vänster från högerfilen.

Nu ser inte lagen ut så. Men den är så dum så klockorna stannar.
/M
2009-02-03, 11:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej

Xstar: Hur kan du tycka det är en bra regel? Och äcklig kan du vara själv förresten.

Röndellen är en typ av korsning. Ska man vänster i korsningen så borde man blinka vänster innan OCH byta till högerblinkers när man ska ut. Dessutom borde det vara förbjudet att svänga vänster från högerfilen.

/M
2009-02-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej

/M
Tycker det är en alldeles förnämligt klargörande lag.
Ja rondellen är en "rak" väg med avtagsväg till höger (oftast ungefär var 90 grad)och när man svänger höger skall man blinka.
Att fortsätta varv efter varv anses vara "körning rakt fram i vägens riktning" även om den svänger åt vänster vilket vägar gör ibland.
När du ligger i vänsterfilen i rondellen kan man anses ligga på omkörning trots att rondellens väg svänger kraftigt åt vänster.
Om du inte får svänga vänster i rondellen hur f-n ska du komma till en avfart som ligger längre bort, oftast 90grader till.
Ha de bra & lycka till i R.
2009-02-03, 18:57
Medlem
Citat:

Om du gör det innan du åker in i rondellen så är det lagligt ...
2009-02-03, 21:08
Medlem
Svithjods avatar
Blinkers är till för att användas..
2009-02-04, 13:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Om du gör det innan du åker in i rondellen så är det lagligt ...
Var är det olagligt att blinka?
2009-02-04, 17:58
Medlem
Mepers avatar
Blinka vänster när man åker in i rondellen sen blinka höger när man passerat avfarten rakt fram är Ok, tycker jag.

De jävlarna som bara blinkar vänster även när dem är på väg ut ur rondellen sabbar ju flytet in i rondellen, så man måste vänta i onödan så man missar den lilla luckan som skulle gjort att man sluppit vänta 10 bilar till...

själv blinkar jag bara ut ur rondellen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in