Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-24, 17:16
Medlem
Grandpas avatar
Vi tar det en gång till:
Självklart ska man blinka vänster OM man byter körfält FÖRE CP!
Lika självklart är att man inte blinkar vänster I CP! Där gäller bara HB!
Var hittar ni vägen till vänster?
Har någon anledning att byta körfält till det vänstra i CP så kan jag förstå det, men då måste det vara i panik, eller?
Då är det väl bättre att köra ett varv till och sen HB vid/efter avfarten FÖRE!

Frågan är också: VEM har intresse av att veta vilken avfart du ska ta, långt i förväg?
2019-02-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Vi tar det en gång till:
Självklart ska man blinka vänster OM man byter körfält FÖRE CP!
Lika självklart är att man inte blinkar vänster I CP! Där gäller bara HB!
Var hittar ni vägen till vänster?
Har någon anledning att byta körfält till det vänstra i CP så kan jag förstå det, men då måste det vara i panik, eller?
Då är det väl bättre att köra ett varv till och sen HB vid/efter avfarten FÖRE!

Frågan är också: VEM har intresse av att veta vilken avfart du ska ta, långt i förväg?
Den som har för vana att studera sin omgivning och utifrån vad dessa medtrafikanter gör, planera sin körning.

Du har aldrig gjort det va.......alltså sysslat med trafik-eller körplanering?
Inte konstigt att det ser ut som der gör på Sveriges vägar.

Tycke du att det är fel att meddela sin avsikt till dina medtrafikanter och isf varför??
2019-02-24, 18:40
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Den som har för vana att studera sin omgivning och utifrån vad dessa medtrafikanter gör, planera sin körning.

Du har aldrig gjort det va.......alltså sysslat med trafik-eller körplanering?
Inte konstigt att det ser ut som der gör på Sveriges vägar.

Tycke du att det är fel att meddela sin avsikt till dina medtrafikanter och isf varför??
Trafikplanering innebär för mig att jag placerar bilen på rätt ställe FÖRE CP. Inte i CP.
Planerar jag rätt så behöver jag aldrig blinka vänster i CP.
Jag tycker inte att vi ska ha trafikregler där vi kan bestämma själv!
2019-02-24, 20:05
Medlem
Citat:
Trafikplanering innebär för mig att jag placerar bilen på rätt ställe FÖRE CP. Inte i CP.
OK, nu förstår jag.
Du tillhör den ökande andelen trafikanter som blinkar(oavsett håll) för att säga till dig själv att du ska svänga.
Vi andra som tycker att trafiken är ett samspel, blinkar (oavsett håll) för att tala om för ANDRA vad vår avsikt är.

På samma sätt läser vi våra medtrafikanters signaler för att planera vår egen körning.
Det här och många andra argument har ju framförts FLERA gånger i tråden.
Än har INGEN svarat på varför det är fel att visa sin avsikt till andra genom tex att blinka.
Jag förväntar mig inga(vettiga) svar på den frågan, har gett upp.
2019-02-24, 20:12
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:

Vad jobbigt det blir för dig då när det är en fil in och en fil ut, men cirkulationsplatsen har två filer. Jo sådana finns det gott om.
2019-02-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Vad jobbigt det blir för dig då när det är en fil in och en fil ut, men cirkulationsplatsen har två filer. Jo sådana finns det gott om.
Vanligtvis är det omvänt (såframt ej dubbla filer såväl in som ut har anlagts), alltså att det är enfiligt i cpl, men två filer in, ibland även ut.
Den totala bredden på körbanan i en cpl gör att vissa tror att den är flerfilig oaktat detta ej är fallet.
2019-02-24, 20:25
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vanligtvis är det omvänt (såframt ej dubbla filer såväl in som ut har anlagts), alltså att det är enfiligt i cpl, men två filer in, ibland även ut.
Den totala bredden på körbanan i en cpl gör att vissa tror att den är flerfilig oaktat detta ej är fallet.

Har du två filer in och ut så är det även två filer i den, vore ju otroligt konstigt annars. Bortslitna vägmarkeringar är ingen ursäkt. Vanligare är dock att folk i högerfilen inte fattar att det är två filer utan genar igenom den inre filen där folk som skall vidare åt vänster får tvärnita.

Oavsett finns det ju fan ingen standard på cpl-eländena verkar det som och det är ju en bidragande orsak till att folk oftast kör som idioter i dom.
2019-02-24, 20:35
Medlem
Citat:
Har du två filer in och ut så är det även två filer i den, vore ju otroligt konstigt annars. Bortslitna vägmarkeringar är ingen ursäkt. Vanligare är dock att folk i högerfilen inte fattar att det är två filer utan genar igenom den inre filen där folk som skall vidare åt vänster får tvärnita.

Oavsett finns det ju fan ingen standard på cpl-eländena verkar det som och det är ju en bidragande orsak till att folk oftast kör som idioter i dom.
Nej, de jag talar om har aldrig haft mittlinjer i cpl. Däremot kan det vara så att en väg in och ut har två filer men de andra enbart en.
2019-02-25, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det skulle vara intressant om någon som arbetar som bilskollärare redovisar för vad de lär ut och varför. Har vi inga med detta yrke med oss här?

Det är bara några inlägg sedan som jag länkade till inlägg från en körskolelärare, missade du det...?

Läs detta inlägg

(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
2019-02-25, 02:54
Medlem
Citat:

Det finns CP med bara en fil på in och utfart, men dubbla filer i CP. Fundera på hur ditt svar funkar på det?

Likaså finns det CP med inga filer i CP men brett nog för två bilar i bredd, och tänkt att man ska kunna ha två ”filer” även om de inte är utmålade. Samt dubbla målade filer på in och ut
2019-02-25, 02:57
Medlem
Citat:

Finns CP med bara en fil men bred nog för två bilar i bredd, och tänkt för två bilar i bredd, men omålade filer, och dubbla målade in och ut.
2019-02-25, 06:06
Medlem
Om Cirkulationsplatsen är bred nog för två bilar i bredd men saknar vägmarkeringar för två filer beror det på att man inte skall köra två bilar i bredd i den. Cirkulationsplatsen är då bred för att lastbilar och bussar skall kunna ta sig fram smidigt i den. Åkareplatsen i Göteborg är ett sådant exempel. Mercedesförare som Doktorn ställer sig där 2 eller 3 bilar i bredd med resultatet att hela cirkulationsplatsen blockeras för bussar och sen sprider sig störningarna genom hela centrala stan med stillastående trafik kilometrar därifrån. Så funkar ni vänsterblinkare. Ni tänker inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in