Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-08-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu ger jag mig, du är fanimej otrolig. Du har inte svarat på något sånt. Eftersom det går inte. Det är en omöjlighet att på AVSTÅND se om en person avser att byta fil eller fortsätta i samma fil för det går inte. Som jag förklarat för dig 60 ton, stillastående, då måste man planera långt innan. Snälla förklara, bara idag körde jag igenom en massa rondeller av alla modeller och ingen utövade dina regler, förutom en som blinkade vänster genom hela rondellen och hela vägen ut genom utfarten också.

Precis det jag oroar mig för, när jag ser ett vänsterblink av personen i ytterfilen trycker jag direkt plattan i mattan på lastbilen eftersom det är ett solklart tecken på filbyte, ofta i avsikt för att släppa in mig i rondellen.

Jo, det har jag förklarat.

Och jo, man kan se en hel massa i trafiken om man vill. Man kan förutse att en bil ska svänga i en närstående korsning även fast den inte blinkar ännu. Bara genom att se hur bilen kör, fordonsplacering, hastighetsändring, hur föraren rör sig i bilen m.m. Då blir väldigt ofta blinkersen bara en bekräftelse på det man redan visste, att den skulle svänga av där.

Jag brukar kalla det "bilarna kroppsspråk" och det är nåt en erfaren chaufför ska ha lärt sig, annars är han inte så jäkla erfaren eller duktig.

Det handlar om att se små detaljer i trafiken, ja trafikröran, och att kunna tolka dem på bästa sätt.

Jag är säker på att unga förare oftast har grava brister på detta, och där kanske vi har ett av de stora orsakerna till att så många i denna tråd inte kan förstå nästan någonting. Det har kanske inte den förmågan?? Eller så är den hölst underutvecklad.

Det handlar egentligen om samma sak som en racerförare måste klara, och de som klarar det bäst är ofta de som vinner. Att snabbt kunna läsa av sin omgivning och se tecken på vad som sker eller kan ske. Det kan handla om att läsa av vägen och redan innan kurvan vet vad man kan förvänta sig för reaktioner från bilen och alltså redan ha en plan och beredskap på motdrag för att få bilen genom kurvan på bästa snabbaste sätt.

Vid rondell så gäller samma sak, att kunna se alla mer eller mindre klara tecken i trafiken, som kan ge en vink om vad som de olika bilarna kan tänkas ska göra, var de ska, och hur. Bilar som inte blinkar kan bli lurigare, i synnerhet om det finn flera allternativ i det läget. En bil som man tydligt slår på blinkersen blir lättare, för den har gjort ett aktivt och klart synligt val.

Om du trycker plattan i mattan direkt i det läget du beskriver, så är du en idiot, och du bryter vissa trafikregler. Men det kanske du inte heller fattar??

Jag vet att det finns folk som blinkar lite hur som i rondeller, jag dem med. Men, jag kör i rondeller varje dag och de allra flesta kör normalt efter de gamla reglerna och som jag förespråkar.

Dr Tinnitus
2007-08-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag har redan sagt ett ANTAL gånger i den här tråden att ni får blinka hur ni vill, och ha den åsikten fram tills att det eventuellt kommer en förordning som säger något annat. Det gäller även mig själv och mitt sätt.

Jag rackar INTE ner på dig, jag rackar ner på ditt sätt att totalt idiotförklara alla som inte anser att det är som du anser.
Som sagt, jag har läst och förstått allt du har sagt men jag är fortfarande inte enig med dig. Kan inte DU inse att det trots din argumentation ändå kommer att finnas andra åsikter än dina egna, och jag håller på min.

Jag har inte rakryggat erkänt att VB kan vara någon räddning, för att jag inte anser att det är det.
Du hävdar att vänsterblink när man ligger i ytterfil underlättar, för att man då i innerfil kan se om personen ska svänga ut eller ej. Där är jag inte enig med dig, då jag anser att vare sig det blinkas eller ej så ska fordonet inte förflyttas i sidled förrän det faktiskt är fritt att göra det.
Och varför? Det ska jag förklara för dig en sista gång. För att det är våran åsikt.

Och nej, vi kan inte enas om det, hur mycket du än vill. Jag ändrar inte min åsikt för att någon som anser sig vara överlägsen i trafiken säger något som jag inte håller med om. Det finns inte tillstymmelse från din sida heller, skall ju tilläggas, till att göra något liknande för motsatsen. (Och innan du ens försöker påpeka det, nej jag går inte emot dig på grund av det, jag endast påpekar det)

Sätt du mig på ignore du. Behagar du inte diskutera med någon som inte har samma åsikt som dig får det stå för dig.

Ja du, det enklaste jag kan gör är väl bara att beklaga att du inte nått den nivå av upplysthet och erfarenhet jag har av trafik och verklighet. Att du därmed inte är kapabel att förstå är ju naturligt.

Kanske du kan mer om några år, jag hoppas det....

Jo, jag har vad jag vet mer än en gång erkänt och förklarat att jag förstår att t ex. VB i rondell kan missuppfattas. Vilket torde vara att erkänna att även andra kan ha rätt i en diskussion. Att den möjliga missuppfattningen ändå inte skapar någon risk som är allvarligare den som kan uppstå om folk inte använder VB vid vidare färd i yttern, kan ju inte jag klandras för...

Sen är det ju anmärkningsvärt minst sagt, att du alltså inte kan inse och erkänna att en VB i yttern kan vara räddningen från att få en bil från innern i vänstersidan. Jag diskuterar gärna, men jag finner det rätt meningslöst när de jag diskuterar med inte kan se eller förstå ens en så enkel sak.

Dr Tinnitus
2007-08-02, 11:39
Medlem
Nu har jag ju satt turbo75 på min ignore, vilket var en befrielse. Men, jag är ju en nyfiken en, så jag tjuvkikar ju ibland ändå på vad denne gynnare skriver.

Och se vad han skriver i dessa två inlägg när han besvarar två andra användare. Kan det bli mer tydligt att han vänder kappan efter vinden och bara är ute efter att till varje pris inte vika en tum från sin uppfattning, oavsett hur många bevis på att han har fel som läggs fram. Han drar sig inte ens för att skriva rena motsägelserna.....

Jag har fetstilat det mest intressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Citat:
Ursprungligen postat av karlsberg
Och vips efter att du har lämnat rondellen så kommer nästa bil bakom dig och personen i vänsterfil blir osäker, stannar upp och ger upphov till köbildning.
Men du kan ju fortfarande inte byta fil även om du vet att jag ska lämna rondellen. Jag finns ju kvar i filen.

Om man stannar i rondellen för att man inte kan byta, istället för att ta varvet runt och försöka igen (eller klämma sig ut tidigare i högerfilen) så kanske Dr Tinnitus har rätt i att vissa inte borde ha körkort.

Alldeles efter så svarar han en annan användare så här....

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Menar du allvar här? Eller har du skrivit fel?

Vi är överens om att man kan (men inte bör) köra trekvartsvarv i högerfilen. Men man kan väl ändå inte blinka vänster i högerfilen, eftersom det betyder att man ämnar byta fil till den vänstra. Om någon ligger i innerfilen och blinkar vänster kan man ju i alla fall inte missförstå det (även om det nu inte hjälper en eftersom man inte såg var han kom in i rondellen), men blinkar han vänster i högerfilen utan avsikt att förflytta sig vänsterut sabbar han ju för alla bakom.

Menar du att han enbart blinkar vänster i högerfilen just innan rondellen kommer ju det också missförstås som att han ämnar byta till vänsterfil. Man kan för fan inte blinka vänster i högerfilen utan avsikt att byta till eller korsa vänsterfilen.
Välkommen till Dr Tinnitus ignorelista.

För att spä på din post lite så kan ju en VB i högerfilen lura en som är på väg in. Dvs han kan ju tro att han som kommer åkandes i rondellen med VB ämnar byta till vänsterfil. Och då blir ju högerfilen ledig och han åker ut i rondellen. SMACK!!!

Summerar man detta så säger alltså turbo75 i det första inlägget att ingen kan/ska åka in i en annan fil även om en bil blinkar, för den finns ju kvar där tills den åkt ut.

I det andra inlägget så vänder han på steken, och säger att folk kan luras att åka in för att en bil blinkar, och det då kan smälla.

Men, även i andra inlägget så finns ju bilen kvar tills den verkligen åkt ut. Och då måste samma sak gälla som han skriver i sitt första. Att man inte kan/ska åka ut eller byta fil, även om det blinkas att den andra ska flytta sig på nåt vis, förens detta verkligen har skett. Bilen är ju kvar ända tills den har åkt ut eller flyttat sig i båda fallen.

Hur ska han ha det nu amatören....

Som jag sagt tidigare, så är det inte meningsfull att försöka föra en diskussion med folk som bara ska bjäbba emot, som inte kan/vill förstå ens det enklaste. Och som härmed bevisligen inte ens förstår vad de själva skriver...

Dr Tinnitus
2007-08-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Menar du allvar här? Eller har du skrivit fel?

Vi är överens om att man kan (men inte bör) köra trekvartsvarv i högerfilen. Men man kan väl ändå inte blinka vänster i högerfilen, eftersom det betyder att man ämnar byta fil till den vänstra. Om någon ligger i innerfilen och blinkar vänster kan man ju i alla fall inte missförstå det (även om det nu inte hjälper en eftersom man inte såg var han kom in i rondellen), men blinkar han vänster i högerfilen utan avsikt att förflytta sig vänsterut sabbar han ju för alla bakom.

Menar du att han enbart blinkar vänster i högerfilen just innan rondellen kommer ju det också missförstås som att han ämnar byta till vänsterfil. Man kan för fan inte blinka vänster i högerfilen utan avsikt att byta till eller korsa vänsterfilen.

Jag missade att svara i det förra svaret på det jag markerat i cursivt ovan, och tiden för att editera har gått ut, så jag tar det här.

Men du har rätt i att det i det läget inte är vettigt att blinka VB redan på väg in mot rondellen i ytterfil. Det kan då mer misstas för filbyte än nåt annat. Då är det bättre att köra in i rondellen i yttern och sen senast där de som ska ut höger normalt slår på sin HB, så slår man på VB för att uppmärksamma andra på att man ska göra nåt annat, nåt som folk inte riktig förväntar sig om det råkar vara en väldigt frekvent utfart på gång. Då varslas andra (en som ligger i innern och ska vidare runt) om att "han ska i vart fall inte ut i kommande utfart, kanske filbyte, bäst att hålla koll, eller vidare, bäst att hålla koll.." Och en som tänkt sig att åka ut på kommande tvåfiliga utfart "oj fan, ska han inte ut, jäklar jag skulle just börja svänga ju. Fan, måste sakta ner och ut bakom honom, ingen bakom bra. Jäkla tur han blinkade...."

Dr Tinnitus
2007-08-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Summerar man detta så säger alltså turbo75 i det första inlägget att ingen kan/ska åka in i en annan fil även om en bil blinkar, för den finns ju kvar där tills den åkt ut.

I det andra inlägget så vänder han på steken, och säger att folk kan luras att åka in för att en bil blinkar, och det då kan smälla.

Men, även i andra inlägget så finns ju bilen kvar tills den verkligen åkt ut. Och då måste samma sak gälla som han skriver i sitt första. Att man inte kan/ska åka ut eller byta fil, även om det blinkas att den andra ska flytta sig på nåt vis, förens detta verkligen har skett. Bilen är ju kvar ända tills den har åkt ut eller flyttat sig i båda fallen.

Hur ska han ha det nu amatören....

Dr Tinnitus

Okej, du förstod uppenbarligen inte att jag drev med dig.

Ni VB-anhängare verkar ju bara köra när ni TROR att en förare ska lämna filen ni vill in i. Ville bara varna er att en VB där kanske inte betyder att han ska byta fil. Bara så att ni inte bara kör. Ni verkar ju han en förkärlek till det.

Men det är väl jag som är amatören. Kankse snart ska börja lista allt vi blivit kallad för här. Trots att det inte är vi som bryter mot reglerna. Amatör, var ordet.
2007-08-02, 12:11
Medlem
Citat:
Jag missade att svara i det förra svaret på det jag markerat i cursivt ovan, och tiden för att editera har gått ut, så jag tar det här.

Men du har rätt i att det i det läget inte är vettigt att blinka VB redan på väg in mot rondellen i ytterfil. Det kan då mer misstas för filbyte än nåt annat. Då är det bättre att köra in i rondellen i yttern och sen senast där de som ska ut höger normalt slår på sin HB, så slår man på VB för att uppmärksamma andra på att man ska göra nåt annat, nåt som folk inte riktig förväntar sig om det råkar vara en väldigt frekvent utfart på gång. Då varslas andra (en som ligger i innern och ska vidare runt) om att "han ska i vart fall inte ut i kommande utfart, kanske filbyte, bäst att hålla koll, eller vidare, bäst att hålla koll.." Och en som tänkt sig att åka ut på kommande tvåfiliga utfart "oj fan, ska han inte ut, jäklar jag skulle just börja svänga ju. Fan, måste sakta ner och ut bakom honom, ingen bakom bra. Jäkla tur han blinkade...."

Dr Tinnitus

Är det inte lättare att lägga sig i högerfilen direkt när man ska "rakt fram", istället för att hålla på med det där tänkandet varenda jävla gång + att hålla koll på om bilen blinkar. Gör den det måste man bromsa in och passa in bakom bilen. Bilarna bakom dig som vill vidare runt blir irriterade.

Tycker du detta verkar vara ett säkrare körsätt än att lägga sig direkt i högerfilen och åka ut därifrån istället?
2007-08-02, 12:25
Medlem
Citat:
Okej, du förstod uppenbarligen inte att jag drev med dig.

Ni VB-anhängare verkar ju bara köra när ni TROR att en förare ska lämna filen ni vill in i. Ville bara varna er att en VB där kanske inte betyder att han ska byta fil. Bara så att ni inte bara kör. Ni verkar ju han en förkärlek till det.

Men det är väl jag som är amatören. Kankse snart ska börja lista allt vi blivit kallad för här. Trots att det inte är vi som bryter mot reglerna. Amatör, var ordet.

Om du drev med mig eller inte, så undanröjer det inte att det du faktiskt skrev var totalt motsägelsefullt. Jag har alltid sagt att folk kan missuppfatta saker i trafiken, och i rondeller. Även VB. Men man måste kunna avgöra vilka missuppfattningar som kan bli farligast, och jobba för att förhindra dessa.

Öh... jo, om du får för dig att göra nåt i en rondell som kan överaska andra, alltså oväntade manövrar, så ska du upplysa om detta genom att ge tecken med t ex. blinkers. Jag lade ju in den lagtexten tidigare, förstod du inte den, eller vill du inte veta av den?

Får du alltså plötsligt för dig att i ytterfil skita i en utfart i en helt tvåfilig rondell och istället fortsätta vidare. Och du anar att detta kanske kan överraska bilar snett innanför dig, som antagligen ska ut på den närmaste vanligaste utfarten och som inte kan om du högerblinkar eller inte. Då är du ska du upplysa om att du plötsligt ska göra nåt som kan skapa missförstånd och fara, genom att blinka vänster för att du ska vidare.

Jag kollade detta igår med en bekant som är polis, och med en körskolelärare här i stan.

Om du inte gör detta och det sker en krock, så kan du få delad eller i värsta fall hela skulden, beroende på aktuella omständigheter.

Du är på min ignore fortfarande, så se detta svar som ett rent undantag.

Dr Tinnitus
2007-08-02, 12:40
Medlem
Citat:
Är det inte lättare att lägga sig i högerfilen direkt när man ska "rakt fram", istället för att hålla på med det där tänkandet varenda jävla gång + att hålla koll på om bilen blinkar. Gör den det måste man bromsa in och passa in bakom bilen. Bilarna bakom dig som vill vidare runt blir irriterade.

Tycker du detta verkar vara ett säkrare körsätt än att lägga sig direkt i högerfilen och åka ut därifrån istället?

Undantag nummer två....

Du har rätt på ett sätt, men du har uppenbart inte tänkt till ordentligt ändå, tyvärr.

Jag antar att du bor på landet va? Eller i en småstad?

Givetvis är det i grunden säkrare och bättre på alla vis om man redan i god tid före en rondell lägger sig i rätt fil, och om man då ska rakt på så är ju yttern en god idé.

Men det är inte alltid det, tyvärr.

Hur tror du det skulle se ut i större städers rondeller under rusningstrafik om alla vid tvåfiliga vägar där det fortsätter tvåfiligt in igenom och ut från rondeller, om alla som skulle rakt igenom skulle byta till högerfil genom rondellen, och sen tillbaka till vänsterfil igen. Förstår du vilket oerhört kaos det skulle skapa, med enorma köer m.m.

Man har ju gjort två filer många gånger enbart för att det ska kunna svälja fler bilar, att två filer ska kunna leda bilar sida vid sida in igenom och ut från rondellerna och vidare tvåfiligt.

På andra ställen kanske man ska ut rakt på, men sedan till vänster i nästa korsning eller rondell, men de ligger så tätt att det blir svårt att hinna ordna byte till vänsterfil efter rondellen. Då lägger man sig i vänstern före rondellen så är det redan gjort där man har plats att göra det.

Kör man långtradare så kan man ibland tvingas välja vänsterfil klart tidigare än med vanlig bil, just för att man annars kanske inte får chans att byta senare.

Allt detta borde inte heller vara så svårt att begripa, så att du inte heller klarade att förstå varför det är tvåfiligt och att folk kör och behöver köra tvåfiligt i rondeller. Visar ju bara ännu en gång att det är mycket du inte förstår i trafiken. Man ska inte behöva förklara så enkla saker för folk som har körkort.

Dr Tinnitus
2007-08-02, 12:48
Medlem
Citat:
Om du drev med mig eller inte, så undanröjer det inte att det du faktiskt skrev var totalt motsägelsefullt. Jag har alltid sagt att folk kan missuppfatta saker i trafiken, och i rondeller. Även VB. Men man måste kunna avgöra vilka missuppfattningar som kan bli farligast, och jobba för att förhindra dessa.

Öh... jo, om du får för dig att göra nåt i en rondell som kan överaska andra, alltså oväntade manövrar, så ska du upplysa om detta genom att ge tecken med t ex. blinkers. Jag lade ju in den lagtexten tidigare, förstod du inte den, eller vill du inte veta av den?

Får du alltså plötsligt för dig att i ytterfil skita i en utfart i en helt tvåfilig rondell och istället fortsätta vidare. Och du anar att detta kanske kan överraska bilar snett innanför dig, som antagligen ska ut på den närmaste vanligaste utfarten och som inte kan om du högerblinkar eller inte. Då är du ska du upplysa om att du plötsligt ska göra nåt som kan skapa missförstånd och fara, genom att blinka vänster för att du ska vidare.

Jag kollade detta igår med en bekant som är polis, och med en körskolelärare här i stan.

Om du inte gör detta och det sker en krock, så kan du få delad eller i värsta fall hela skulden, beroende på aktuella omständigheter.

Du är på min ignore fortfarande, så se detta svar som ett rent undantag.

Dr Tinnitus

Nej, jag sket inte i lagtexten. Men jag gör ju inga överraskande, oväntade manövrar. Jag gör ju som lagen säger i rondellen. Dvs jag blinkar där jag SKA blinka och jag blinkar inte när jag ska åka rakt fram, dvs vidare runt.

Det är ju du mfl som står för dom när ni kastar er ut ur rondellen från vänsterfilen, och då ibland utan högerblink. Dvs det är ju ni som ska visa med blinkersen vad ni vill göra, eftersom ett filbyte sker.

Har tyvärr ingen bilskolärare i min närhet, däremot är min arbetskamrats farsa polis och han säger helt emot dina poliser. Även den jag prata med på vägverket säger "att den som orsakar en krock genom att köra in i en annan bil i en annan fil är vållande. Även om en blinkning skulle underlätta så ligger ansvaret fortfarande på den som byter fil".

Skiter fullständigt om du har mig på ignore eller inte. Förstår inte grejen med det eftersom folk iaf läser posterna.
2007-08-02, 12:55
Medlem
Citat:
Undantag nummer två....

Du har rätt på ett sätt, men du har uppenbart inte tänkt till ordentligt ändå, tyvärr.

Jag antar att du bor på landet va? Eller i en småstad?

Givetvis är det i grunden säkrare och bättre på alla vis om man redan i god tid före en rondell lägger sig i rätt fil, och om man då ska rakt på så är ju yttern en god idé.

Men det är inte alltid det, tyvärr.

Hur tror du det skulle se ut i större städers rondeller under rusningstrafik om alla vid tvåfiliga vägar där det fortsätter tvåfiligt in igenom och ut från rondeller, om alla som skulle rakt igenom skulle byta till högerfil genom rondellen, och sen tillbaka till vänsterfil igen. Förstår du vilket oerhört kaos det skulle skapa, med enorma köer m.m.

Man har ju gjort två filer många gånger enbart för att det ska kunna svälja fler bilar, att två filer ska kunna leda bilar sida vid sida in igenom och ut från rondellerna och vidare tvåfiligt.

På andra ställen kanske man ska ut rakt på, men sedan till vänster i nästa korsning eller rondell, men de ligger så tätt att det blir svårt att hinna ordna byte till vänsterfil efter rondellen. Då lägger man sig i vänstern före rondellen så är det redan gjort där man har plats att göra det.

Kör man långtradare så kan man ibland tvingas välja vänsterfil klart tidigare än med vanlig bil, just för att man annars kanske inte får chans att byta senare.

Allt detta borde inte heller vara så svårt att begripa, så att du inte heller klarade att förstå varför det är tvåfiligt och att folk kör och behöver köra tvåfiligt i rondeller. Visar ju bara ännu en gång att det är mycket du inte förstår i trafiken. Man ska inte behöva förklara så enkla saker för folk som har körkort.

Dr Tinnitus

Kort svar:

Men nu har vv ändrat på reglerna och vi ska följa dom. Trots att dom nya är sämre än dom gamla kan vi inte köra enligt dom gamla och skita i dom nya.

Ja, båda körfälten ska användas för att det ska flyta smidigare, men man måste likförbannat lämna företräde till dom som vill fortsätta runt i rondellen.
Jag däremot skulle nog inte få för mig att ta högerfil runt i en rondell i rusning eftersom det finns allt för många av sådana som dig.
2007-08-02, 13:04
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Tyvärr är det ingen sarkasm från min sida.
Du skräms ju när du uppenbarligen inte vetat om att vi bytt direktiv i rondellen för över 8 år sen.
Reglerna kanske inte är just så, men man kan fortfarande - och borde! - åka dit på vårdslöshet i trafik om man inte vänsterblinkar i små rondeller.
skulle/ska skriva mer, men hinner inte...

F.ö. förstår jag hur man kan irriterar sig på folk som inte blinkar vänster, eftersom de utgör en trafikfara. Men hur kan man irritera sig på folk som gör det?! Bländas de av ljuset? Epelepsianfall av blinkandet?
2007-08-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Reglerna kanske inte är just så, men man kan fortfarande - och borde! - åka dit på vårdslöshet i trafik om man inte vänsterblinkar i små rondeller.
skulle/ska skriva mer, men hinner inte...

F.ö. förstår jag hur man kan irriterar sig på folk som inte blinkar vänster, eftersom de utgör en trafikfara. Men hur kan man irritera sig på folk som gör det?! Bländas de av ljuset? Epelepsianfall av blinkandet?

Jag irriterar mig inte på folk som gör det. Jag irriterar mig på folk som kräver att jag SKA göra det och kommer med anledningar till varför.

Och dom anledningarna kan man sortera bort ifall man gick på grundproblemet istället. Att vv eller media gick ut och förklarade/informerade hur det ligger till sen 8 år tillbaka så att folk kör enligt reglerna. Då behöver man ingen vänsterblink.
Det har man inte gjort och därför är förvirringen total. Man informerade ju om zebralagen.

Men eftersom inte ens vv verkar kunna svara på vissa frågor och sätter upp skyltar och målar pilar utanför rondellerna som är nästan tvärtemot hur man får köra i rondellen så förstår jag att dom inte vill försöka sig på en informationskampanj.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in