2007-08-02, 11:06
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu ger jag mig, du är fanimej otrolig. Du har inte svarat på något sånt. Eftersom det går inte. Det är en omöjlighet att på AVSTÅND se om en person avser att byta fil eller fortsätta i samma fil för det går inte. Som jag förklarat för dig 60 ton, stillastående, då måste man planera långt innan. Snälla förklara, bara idag körde jag igenom en massa rondeller av alla modeller och ingen utövade dina regler, förutom en som blinkade vänster genom hela rondellen och hela vägen ut genom utfarten också.
Precis det jag oroar mig för, när jag ser ett vänsterblink av personen i ytterfilen trycker jag direkt plattan i mattan på lastbilen eftersom det är ett solklart tecken på filbyte, ofta i avsikt för att släppa in mig i rondellen.
Precis det jag oroar mig för, när jag ser ett vänsterblink av personen i ytterfilen trycker jag direkt plattan i mattan på lastbilen eftersom det är ett solklart tecken på filbyte, ofta i avsikt för att släppa in mig i rondellen.
Jo, det har jag förklarat.
Och jo, man kan se en hel massa i trafiken om man vill. Man kan förutse att en bil ska svänga i en närstående korsning även fast den inte blinkar ännu. Bara genom att se hur bilen kör, fordonsplacering, hastighetsändring, hur föraren rör sig i bilen m.m. Då blir väldigt ofta blinkersen bara en bekräftelse på det man redan visste, att den skulle svänga av där.
Jag brukar kalla det "bilarna kroppsspråk" och det är nåt en erfaren chaufför ska ha lärt sig, annars är han inte så jäkla erfaren eller duktig.
Det handlar om att se små detaljer i trafiken, ja trafikröran, och att kunna tolka dem på bästa sätt.
Jag är säker på att unga förare oftast har grava brister på detta, och där kanske vi har ett av de stora orsakerna till att så många i denna tråd inte kan förstå nästan någonting. Det har kanske inte den förmågan?? Eller så är den hölst underutvecklad.
Det handlar egentligen om samma sak som en racerförare måste klara, och de som klarar det bäst är ofta de som vinner. Att snabbt kunna läsa av sin omgivning och se tecken på vad som sker eller kan ske. Det kan handla om att läsa av vägen och redan innan kurvan vet vad man kan förvänta sig för reaktioner från bilen och alltså redan ha en plan och beredskap på motdrag för att få bilen genom kurvan på bästa snabbaste sätt.
Vid rondell så gäller samma sak, att kunna se alla mer eller mindre klara tecken i trafiken, som kan ge en vink om vad som de olika bilarna kan tänkas ska göra, var de ska, och hur. Bilar som inte blinkar kan bli lurigare, i synnerhet om det finn flera allternativ i det läget. En bil som man tydligt slår på blinkersen blir lättare, för den har gjort ett aktivt och klart synligt val.
Om du trycker plattan i mattan direkt i det läget du beskriver, så är du en idiot, och du bryter vissa trafikregler. Men det kanske du inte heller fattar??
Jag vet att det finns folk som blinkar lite hur som i rondeller, jag dem med. Men, jag kör i rondeller varje dag och de allra flesta kör normalt efter de gamla reglerna och som jag förespråkar.
Dr Tinnitus