Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-05-25, 00:13
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner33
Jarå, det håller jag med om. Men det är ju just därför jag säger att ALLA ska använda vänsterblink. Självklart måste det till en lag också men så länge den inte finns kan väl folk blinka vänster som de flesta redan gör. Jag stannar oftast även när det är en som inte använder vänsterblink men ibland slinker jag ut framför dem när man riktigt SER hur de ger fan i att använda blinkersen samtidigt som man inte har en aning om vart de ska pga deras icke befintliga spårval och hastighetsanpassning osv.

Alla kommer inte börja vänsterblinka i rondeller. Alltså kan du inte räkna med att bilen inte "svänger vänster", vilket innebär att du måste vänta hursomhelst. Om du kör ut framför en som inte vänsterblinkar har du dåligt omdöme.
2013-05-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Exakt samma argumentation kan du tillämpa på en motorväg. Blinkar du vänster när du inte skall köra av en avfart på motorvägen? Eller betyder vänsterblink på motorväg att man skall köra av på den tredje motorvägsavfarten?

Om vänsterblink vore så bra som du påstår skulle man ju blinka vänster så snart man kört in i cirkulationsplatsen tills man blinkar höger. Eller hur? Hur många gör det?
Jag ser inte liknelsen, i rondellen är det inte alltför ovanligt att bilen i högra körfältet fortsätter i rondellen medans bilen i vänster körfält kör ut ur rondellen genom att korsa den andra bilens körfält och orsakar en olycka. Att bilar i vänstra körfältet på motorvägen får för sig att köra ut i en avfart trots att där finns en bil mellan honom och avfarten kan inte anses vara så vanligt att man ska behöva varna med blinkers att man finns där, eller hur? Situationen är vad jag vet rätt så unik för just cirkulationsplatser. Ifall det faktiskt skulle vara på väg att hända på en motorväg är det snarare tuta konstant, räcka finger och blinka med helljus som gäller....

I enfiliga rondeller där jag inte ska svänga av i första avfarten blinkar jag i princip alltid vänster tills jag passerat den sista avfarten innan min, då jag slår igång högerblink (detta går i princip på automatik för min del). I tvåfiliga rondeller anpassar jag det till behovet och hur trafiken ser ut, ser jag att jag har en bil till vänster om mig som riskerar köra ut ur rondellen genom att gena genom mitt körfält blinkar jag vänster så denna inte gör något dumt, ser jag något tungt fordon vänta i en påfart slår jag på vänsterblink för att visa denna att han kan vänta en stund/anpassa sin fart så att han inte behöver stanna. Helt enkelt efter sunt förnuft och rådande trafiksituation.
2013-05-25, 23:27
Medlem
Roadrunner33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Alla kommer inte börja vänsterblinka i rondeller. Alltså kan du inte räkna med att bilen inte "svänger vänster", vilket innebär att du måste vänta hursomhelst. Om du kör ut framför en som inte vänsterblinkar har du dåligt omdöme.

Jag kör i de allra flesta fall inte ut framför dem nej, men vissa förtjänar det, i vissa trafiksituationer. En olycka uppstår ändå inte som du kanske förstår.
2013-05-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,att det finns mer att "hålla reda" på gällande tunga fordon är ju en sak,så som kör/vilo tider,BK-klassningar av vägar osv,osv,men om jag endast hade B-kort taget innan "zebra lagen" kom,så hade jag kunnat köra över folk på övergångsställen och hävda att jag "inget visste"? .unsure: Väldigt skeptisk till det...

Dra en jämförelse med att hålla upp en dörr för någon som kommer med händerna fulla..

Det finns ingen lag som säger att man måste,men det kan ju underlätta för den som har händerna fulla.. Det är däremot inte olagligt att göra det.

Samma med att på ett korrekt sätt blinka vänster.
(Att blinka vänster tills man kört genom och ut ur rondellen,är ju fel,lika så att köra full,för fort osv..Men det hör ju också till OffT..)

Zebralagen: Nej där faller det tillbaks på trafiklagstiftningens grundprincip att inte köra så att andra kan komma till skada. Det finns dock fall där folk som klivit rakt ut på övergångställen utan att se sig för har bedömts som vållande till trafikolyckan då de enligt lagar och regler skall stanna vid övergångsstället och bedöma om det är säkert att gå ut i vägbanan. Har själv haft körkort sedan långt innan zebralagen och de nya generationerna skulle definitivt behöva titta på Anita och Televinken då de inte verkar ha fått någon som helst trafikkunskap i skolorna. Detta har dock ingenting att göra med det faktum att tungchaufförer kan avkrävas och faktiskt avkrävs ett högre ansvar då de framför fordon som har väldigt mycket mer massa och lätt kan orsaka död.
2013-05-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För att adressera "problemet" med CPL innehållandes två körfält, ja det kan misstolkas av eventuella bilar i innersta körfältet som kommer tro att du ska byta körfält in i hans, MEN, det är bättre än risken att personen i innersta körfältet tänker köra ut ur CPL, tror att du också tänker göra det och då oundvikligen kommer köra in i din sida (även om det blir hans skuld då han bytat körfält så gör det ändå ont att få en bil in i förardörren). Han har alltså stor nytta av ditt VB eftersom oavsett om det signalerar ett körfältsbyte eller att du tänker fortsätta i CPL kommer det leda till att han upptäcker att du inte tänker köra ut ur CPL.

Bilar i innersta körfältet kan definitivt inte se om du blinkar höger om dom ligger bredvid dig.

Nej, eftersom vänsterblinket kan betyda två olika saker i två olika fall. Högerblinket är entydigt i dessa båda fall. Antingen skall man byta körfält till det högra eller om man ligger i det högra skall man ta av till höger. Vid vänsterblink så vet folk inte om du vill byta körfält eller bara kör som en stofil. Stofilerna fick t.ex inte ligga i det yttersta körfältet och åka hela "rondellen runt". Då klarade man inte uppkörningen. Idag är det fullt tillåtet att göra så. Gör man det med "vänsterblink" på i en cirkulationsplats med många körfält så blir förvirringen total. Testa, det är rätt så skoj.
2013-05-26, 23:32
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Jag ser inte liknelsen, i rondellen är det inte alltför ovanligt att bilen i högra körfältet fortsätter i rondellen medans bilen i vänster körfält kör ut ur rondellen genom att korsa den andra bilens körfält och orsakar en olycka. Att bilar i vänstra körfältet på motorvägen får för sig att köra ut i en avfart trots att där finns en bil mellan honom och avfarten kan inte anses vara så vanligt att man ska behöva varna med blinkers att man finns där, eller hur? Situationen är vad jag vet rätt så unik för just cirkulationsplatser. Ifall det faktiskt skulle vara på väg att hända på en motorväg är det snarare tuta konstant, räcka finger och blinka med helljus som gäller....

I enfiliga rondeller där jag inte ska svänga av i första avfarten blinkar jag i princip alltid vänster tills jag passerat den sista avfarten innan min, då jag slår igång högerblink (detta går i princip på automatik för min del). I tvåfiliga rondeller anpassar jag det till behovet och hur trafiken ser ut, ser jag att jag har en bil till vänster om mig som riskerar köra ut ur rondellen genom att gena genom mitt körfält blinkar jag vänster så denna inte gör något dumt, ser jag något tungt fordon vänta i en påfart slår jag på vänsterblink för att visa denna att han kan vänta en stund/anpassa sin fart så att han inte behöver stanna. Helt enkelt efter sunt förnuft och rådande trafiksituation.

Om du blinkar vänster i den högra filen kommer ju bilen till vänster om dig tro att du skall göra ett körfältsbyte. Det är ju det du signalerat. Du skapar troligen bara förvirring genom ditt körsätt.

Vänsterblink fyller som sagt viss funktion i mindre enfiliga rondeller och hjälper främst tunga fordon.

Såsom du blinkar i enfiliga rondeller så fintar du ju även lastbilschaffisarna. De vill veta om du tänker "svänga vänster" (det vill säga inte svänga "höger" eller "rakt fram").

Kontentan: Det blir troligen bättre om du slutar blinka vänster i rondeller, förutom vid körfältsbyten...
2013-05-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Nej, eftersom vänsterblinket kan betyda två olika saker i två olika fall. Högerblinket är entydigt i dessa båda fall. Antingen skall man byta körfält till det högra eller om man ligger i det högra skall man ta av till höger. Vid vänsterblink så vet folk inte om du vill byta körfält eller bara kör som en stofil. Stofilerna fick t.ex inte ligga i det yttersta körfältet och åka hela "rondellen runt". Då klarade man inte uppkörningen. Idag är det fullt tillåtet att göra så. Gör man det med "vänsterblink" på i en cirkulationsplats med många körfält så blir förvirringen total. Testa, det är rätt så skoj.
Av flera skäl är det farligt att göra ett vänstervarv i en CPL med lång lastbil i innerfilen eftersom när man ska byta körfält till det högra är allt till höger om släpet i en död vinkel, där kan ligga en skolbuss utan att du ser den. Därför är det rimligare att göra vänstervarvet i ytterfilen. Jag kan garantera dig att jag avvärjt 10+ olyckor genom att blinka vänster i de läget eftersom bilen i innerfilen tänkt köra ut ur CPL från innerfilen när jag tänkt fortsätta i CPL.

Ni ska alla ha ett faktum klart för er, vänsterblink hjälper lastbilschaufförer, det är ett FAKTUM som inte är diskutabelt här. Så länge det inte ramlar in en hel hög CE chaufförer som kan dementera detta ska ni sluta dra upp detta i tråden.
2013-05-27, 12:15
Medlem
grimars avatar
Citat:
Av flera skäl är det farligt att göra ett vänstervarv i en CPL med lång lastbil i innerfilen eftersom när man ska byta körfält till det högra är allt till höger om släpet i en död vinkel, där kan ligga en skolbuss utan att du ser den. Därför är det rimligare att göra vänstervarvet i ytterfilen. Jag kan garantera dig att jag avvärjt 10+ olyckor genom att blinka vänster i de läget eftersom bilen i innerfilen tänkt köra ut ur CPL från innerfilen när jag tänkt fortsätta i CPL.

Ni ska alla ha ett faktum klart för er, vänsterblink hjälper lastbilschaufförer, det är ett FAKTUM som inte är diskutabelt här. Så länge det inte ramlar in en hel hög CE chaufförer som kan dementera detta ska ni sluta dra upp detta i tråden.

+1!
De lär nog fortsätta bjäbba om det här. Man kan inte lugga en skallig..
Tror inte de som gapar högst här är yrkesförare i tunga fordon. Möjligtvis någon enstaka 'världsmästare'..
2013-05-28, 00:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Zebralagen: Nej där faller det tillbaks på trafiklagstiftningens grundprincip att inte köra så att andra kan komma till skada. Det finns dock fall där folk som klivit rakt ut på övergångställen utan att se sig för har bedömts som vållande till trafikolyckan då de enligt lagar och regler skall stanna vid övergångsstället och bedöma om det är säkert att gå ut i vägbanan. Har själv haft körkort sedan långt innan zebralagen och de nya generationerna skulle definitivt behöva titta på Anita och Televinken då de inte verkar ha fått någon som helst trafikkunskap i skolorna. Detta har dock ingenting att göra med det faktum att tungchaufförer kan avkrävas och faktiskt avkrävs ett högre ansvar då de framför fordon som har väldigt mycket mer massa och lätt kan orsaka död.
Ha,ha,ha! ja helt klart!

Men vad är det som dessa "yra" B-kortsinnehavare kan "svära sig fria" från genom att skylla på att "de inte visste",är jag nyfiken på?
(jag menar att det skulle vara bra att veta,så man kan undvika dessa situationer)

Jag har inte som vana att köra ihjäl folk,snarare så undviker jag,ofta flera gånger i veckan,att köra ihjäl idioter,som missar huvudleder,högerregeln osv,osv..,men det blir ju tyvärr OffT det med..
2013-05-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha! ja helt klart!

Men vad är det som dessa "yra" B-kortsinnehavare kan "svära sig fria" från genom att skylla på att "de inte visste",är jag nyfiken på?
(jag menar att det skulle vara bra att veta,så man kan undvika dessa situationer)

Jag har inte som vana att köra ihjäl folk,snarare så undviker jag,ofta flera gånger i veckan,att köra ihjäl idioter,som missar huvudleder,högerregeln osv,osv..,men det blir ju tyvärr OffT det med..

Alla regler och lagar som tillkommit efter det att ett (upp till) B-behörighet teoriprov avlagts och körkort utfärdats. Är inte säker på BE. De kan i rätten hävda att de inte visste att man numera måste stanna för gående vid övergångsställen t.ex. De går då fria eftersom de inte är skyldiga att känna till det tydligen.
2013-05-28, 14:08
Medlem
Citat:

Tunga fordon skall ges plats i cirkulationsplatser. Det är bara att ta ner farten så att inga olyckor sker. De idioter som inte fattar detta kommer att tränga sig på ändå, även om du har vänsterblink på och det är dessa som brukar fastna under släpet.
2013-05-28, 15:25
Medlem
Citat:
Tunga fordon skall ges plats i cirkulationsplatser. Det är bara att ta ner farten så att inga olyckor sker. De idioter som inte fattar detta kommer att tränga sig på ändå, även om du har vänsterblink på och det är dessa som brukar fastna under släpet.
Jag har sett många bilar stanna när mina vänsterblinkers gått på, risken att dom felaktigt tror att jag kommer köra ut ur CPL minskar väsentligt om jag blinkar vänster. Sen om dom tror jag kommer byta körfält eller om jag kommer fortsätta i CPL är oväsentligt eftersom slutresultatet blir detsamma, en olycka har avvärjts.

Tunga fordon skall ges plats i alla lägen men i dagsläget känns det mer som att folk är ute efter motsatsen, stjäla plats så dom kan komma förbi snabbt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in