Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-09-25, 23:47
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Kan säga att det inte finns en enda jävel som blinkar höger i dom där korsningarna, förutom du och dina elever. Varför blinka när man ska fortsätta på huvudleden.
Jag gör

När jag kör rakt i rondeller så blinkar jag ibland, man ska ju blinka men känns lite onödigt oftast.
2010-09-25, 23:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Jag gör

När jag kör rakt i rondeller så blinkar jag ibland, man ska ju blinka men känns lite onödigt oftast.
Varför känns det mer onödigt att blinka höger vid den utfarten, den skiljer väl inte från någon annan? De som står i infarten efter är väl lika intresserade av var du ska köra ur, oavsett var du kom i från?
2010-09-25, 23:56
Medlem
Då de flesta rondeller är tvåfiliga så ska man lägga sig i rätt fil och inte blinka vänster utan man blinkar när man ska UT ur ronedellen
2010-09-26, 00:02
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
För att man ska. Visste du inte det?

Orkade inte redigera där uppe. Bjöd på den då jag tänkte på fel sorts korsning.

De korsningar jag hade i åtanke och där inte en käft blinkar när dom ska följa huvudleden är när dom ser ut så här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...g-i-korsning1/

För oftast så är det en kurva istället för en sk rätvinklad korsning. Så det är mera som att vägen svänger kraftigt. Möjligt att det ska blinkas i dessa oxå men i dom två som vi har runt där jag bor blinkar inte ens polisen. Alla vet var man ska när man närmar sig dessa "korsningar".

Sen att man ska blinka i "din" korsning förstår jag. För där blir det ju problem med att visa var man ska iom att avtagsvägarna på vänster sida ligger på samma ställe. Dvs blinkar du vänster så vet man ju inte vilken av dom två avtagsvägarna man ämnar att åka in i.
2010-09-26, 00:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tada-tada
Då de flesta rondeller är tvåfiliga så ska man lägga sig i rätt fil och inte blinka vänster utan man blinkar när man ska UT ur ronedellen
Fakta eller gissning? Jag skulle vilja säga att den vanligaste typen av cirkulationsplats är den enfiliga, omgjorda gatukorsningen.
2010-09-26, 00:08
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fakta eller gissning? Jag skulle vilja säga att den vanligaste typen av cirkulationsplats är den enfiliga, omgjorda gatukorsningen.

Skulle nästan också våga sätta min vänstra pungkula på att de flesta är enfiliga.
2010-09-26, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Orkade inte redigera där uppe. Bjöd på den då jag tänkte på fel sorts korsning.

De korsningar jag hade i åtanke och där inte en käft blinkar när dom ska följa huvudleden är när dom ser ut så här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...g-i-korsning1/

Man SKA även blinka i din korsning. Visste du inte det heller? Kanske dags att lämna in körkortet, eller vad det var du sa till någon som inte hade riktig koll på reglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av deman
ännu ett starkt argument...^^

säger inte att jag gör si eller så i sånna korsningar. blir lite olika beroende på mitt humör

Det är ett väldigt starkt argument om du nu inte visste det. Ni följer inte lagen när ni skiter i att blinka.
Intressant iakttagelse att ni båda spyr galla över personer som är extra hjälpsamma i exempelvis cirkulationsplatser, medan ni själva skiter i att följa reglerna i andra liknande situationer. Nåja, ni har i alla fall visat era rätta ansikten.

Nu kan ni i alla fall klappa er själva på axeln och säga att ni lärt er något nytt i ämnet trafikkunskap idag. Men er trovärdighet i ämnet steg inte precis i graderna.
2010-09-26, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71

Det är ett väldigt starkt argument om du nu inte visste det. Ni följer inte lagen när ni skiter i att blinka.
Intressant iakttagelse att ni båda spyr galla över personer som är extra hjälpsamma i exempelvis cirkulationsplatser, medan ni själva skiter i att följa reglerna i andra liknande situationer. Nåja, ni har i alla fall visat era rätta ansikten.

Nu kan ni i alla fall klappa er själva på axeln och säga att ni lärt er något nytt i ämnet trafikkunskap idag. Men er trovärdighet i ämnet steg inte precis i graderna.

gick det för dej nu?

inget starkt argument att säga "att man SKA göra si eller så". jag är en tänkande och ifrågasättande person som vill vet VARFÖR ur ett trafiklogiskt perspektiv - inte för att det står i lagen. när jag kör enligt regelboken i en rondell är det för att där är reglerna helt logiska, vettiga och trafiksäkrast.

tänker inte ge mej in i en diskussion om "din korsning" eftersom det inte hör till ämnet, men kan bara säga att den typen av korsning inte på långa vägar är lika vanliga som en cpl och problemen som kan uppstå där inte alls står i proportion till en de vid en cpl. och det kanske viktigaste av allt - jag stör mej inte på folk som blinkar i en sån typ av korsning och de framstår inte som lika äckliga.

och btw - jag har inte lärt mej nånting av dej
Senast redigerad av deman 2010-09-26 kl. 09:08.
2010-09-26, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

beror nog på var du bor. inte säkert att rondellhysterin har slagit igenom ute på bygden.
2010-09-26, 10:06
Medlem
The Rig Vedas avatar
I Danmark har de trafikljus vid infarterna till cirkulationsplatsen.
Ganska patetiskt.
2010-09-26, 10:11
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Ganska patetiskt.
På deras hastighetsskyltar så står det även ex: "100 km". Danskar.
2010-09-26, 10:11
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Ganska patetiskt.

Och i flerfiliga cikulationsplatser har de trafikljus I rondellen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in