Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-09-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Då tycker jag att alla bör sänka farten med minst 10km/h när gatubelysningen är tänd. Det skulle verka för mindre olyckor och kan även underlätta för medtrafikanter som står och väntar att få åka in på vägen. Så gör inte folk det så följer man inte grundregeln?

Skulle vilja veta när du blinkar höger om du ska ta första avfarten i en cirkulationsplats.

Bara för att något inte specifikt står i de lagtexter vi har, så betyder det inte att det är fel att göra så, och inte heller betyder det att det försvårar för övriga trafikanter.

Du verkar ha en avvikande åsikt endast för att ha det.
2010-09-24, 22:42
Medlem
Citat:
Visst har jag. Känns dom igen...

Nej.
2010-09-24, 22:45
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Jag rättar dig då du har fel.
Okay.... Om du nu ska rätta mig så kan du väl åtminstone berätta vad som är rätt då?
2010-09-24, 23:04
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Okay.... Om du nu ska rätta mig så kan du väl åtminstone berätta vad som är rätt då?

Du skrev "SKA". Det var det som var felet.
2010-09-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du drar slutsatsen att det är på väg bort eftersom det inte uttryckligen står i någon publikation att man bör blinka vänster. Ja, den slutsatsen kan du ju få dra, men den blir inte mer sann för det. Men någon källa på ditt påstående hittade du inte, du bara gissar att det är så. Verkligheten är dock en annan.

Du påstår vidare att jag lär ut fel till mina elever. På vilket sätt menar du att det är fel att blinka vänster? Den frågan klarade du inte heller av att svara på.
Har jag någon gång påstått att man blir kuggad för att inte blinka vänster i en cirkulationsplats? Du får lära dig skillnaden mellan ETT KRAV och EN REKOMMENDATION.

Du svarade heller inte på min fråga om du blinkar höger när du stannar till vid vägkanten. Gör du det eller gör du inte det? Och varför gör du som du gör?

Och, ja, jag har naturligtvis läst publikationen som ni länkar till gång på gång. Det ingår liksom i jobbet att hålla sig ajour med alla bra och dåliga saker som publiceras av trst/trv. Men som du kanske vet så är trst och trv inte samma sak, och båda är stora byråkratikolosser där ena handen inte alltid vet vad andra handen gör.
Jag tycker du borde knalla ner till närmsta trv-kontor och fråga de som jobbar med uppkörningar rakt ut hur de helst ser att eleverna agerar när de svänger "vänster" i en cirkulationsplats. Det har jag bett er om flera gånger men det är INGEN av er som gjort det, ni är livrädda för att få ett direkt svar från en körkortsförrättare.

Hur var det med läsförståelsen?
2010-09-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Hur var det med läsförståelsen?

Jotack, den är bra. Hur vore det om du svarade på mina frågor istället?

* Jag efterfrågade en källa på ditt påstående att VB minskar. Du gissade bara. 2/3 svarar i pollen att de blinkar vänster. Tycker du det verkar vara att "vänsterblinkandet är på väg att försvinna"?
Tycker du en liten publikation från trst som beskriver de obligatoriska momenten i cpl-körning är ett bevis på minskande vänsterblinkning?
Att publikationen säger "det finns inget krav..." är långt ifrån samma sak som att säga "du bör inte...". Den normala tolkningen av påståendet "det finns inget krav..." är att man inte måste, men att man kanske bör göra det ändå. Hur står det egentligen till med DIN läsförståelse?

* Du säger att jag lär ut fel men kan inte motivera det.

Är det för svåra frågor?

V.g. stannandet vid kanten så finns det inget uttalat krav på att göra det. Ändå gör du det ibland. Hyckleri på hög nivå DU GÖR FEL, DET STÅR JU INTE I LAGEN ATT DU SKA BLINKA NÄR DU STANNAR VID KANTEN!
Missade att du faktiskt hade svarat på detta. Well, well, då är det bara 2 enkla frågor kvar ju, såvida du inte vill diskutera ditt hyckleri något mera
Senast redigerad av Skalman71 2010-09-25 kl. 00:02.
2010-09-25, 06:36
Bannlyst
Citat:
2/3 svarar i pollen att de blinkar vänster. Tycker du det verkar vara att "vänsterblinkandet är på väg att försvinna"?

ha ha ...tycker detta argument ligger helt i linje med din intelligensnivå.

det måste kännas bra att kunna plocka fram det argumentet när du sitter där i övningsbilen med din elev:

- V-blinka ditt as!!! det är viktigt vettu!!! 2/3 på flashback kan ju inte ha fel fattaru väl!!!
2010-09-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
du får nog köra jävligt många varv innan du hittar en vänsteravfart du

Om du tänker längre än vad nästan är lång så förstår du vad jag menar.
2010-09-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
ha ha ...tycker detta argument ligger helt i linje med din intelligensnivå.

det måste kännas bra att kunna plocka fram det argumentet när du sitter där i övningsbilen med din elev:

- V-blinka ditt as!!! det är viktigt vettu!!! 2/3 på flashback kan ju inte ha fel fattaru väl!!!

Det stämmer tämligen väl med verkligheten också även om jag inte räknat. Det stora flertalet blinkar vänster eftersom de blivit lärda det. Jag avverkar 5000 mil om året varav en hel del tid i cirkulationsplatser, stora som små.

Du har fått förklarat för dig ett antal gånger fördelarna med att blinka vänster, men du förstår inte utan bara maler på med dina fantasier och personangrepp. Det är i och för sig ganska representativt för din typ av person. Din pappa är säkert starkare än min pappa också.
Senast redigerad av Skalman71 2010-09-25 kl. 09:14.
2010-09-25, 09:21
Medlem
Tournis avatar
Skulle snarare påstå att de största idioterna i trafiken är de som inte blinkar åt vänster i rondeller och som för övrigt verkar ha fel på blinkern. Finns puckon som inte blinkar vid byte av fil ens.
2010-09-25, 10:02
Bannlyst
Citat:
Det stämmer tämligen väl med verkligheten också även om jag inte räknat. Det stora flertalet blinkar vänster eftersom de blivit lärda det. Jag avverkar 5000 mil om året varav en hel del tid i cirkulationsplatser, stora som små.

Du har fått förklarat för dig ett antal gånger fördelarna med att blinka vänster, * men du förstår inte utan bara maler på med dina fantasier och personangrepp. Det är i och för sig ganska representativt för din typ av person. Din pappa är säkert starkare än min pappa också.

* ja, det där kom ju verkligen från rätt person

du har fått förklarat för dej ett antal ggr fördelarna med att köra korrekt och inte hitta på egna trafikfarliga manövrar, men det är som att prata med en vägg. Du kan inte tänka fritt utan refererar allt du blivit itutad genom åren av folk som inte heller kunde tänka logiskt och förnuftigt ang. rondellkörning.
2010-09-25, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av takra
Om du tänker längre än vad nästan är lång så förstår du vad jag menar.

ska jag tänka längre pga att du sysslar med tankefel?

tankefelet: du blinkar vänster för att du tror att du svänger av till vänster, vilket är helt fel. Du svänger av till höööööger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in