Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-07-30, 21:38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Nu är du som alla andra i tråden. Svarar inte på frågan och kommer istället till slut till samma ställe som samtliga VB-företrädare.

Du hade tom fetmarkerat men lyckades ändå inte svara på frågan. Hur får ett VB dig att slippa stanna?

Ska vi göra ett nytt försök (ni andra får oxå gärna svara) att svara på den frågan, utan att komma till det där med getter för femtielfte gången.

Jag är, fortfarande, inte emot VB som ni verkar tro. Men jag får ju aldrig svar på frågan och därför diskuterar (frågar) jag vidare. Men då är man tydligen emot VB. Låter ju för fan som när man är emot fortsatt massiv invandring (från ALLA länder), då är man tydligen rasist.

Jag kan ge mitt svar under tiden:
Om jag dundrar in med en timmerlastbil mot en c-plats i högtrafik så hoppas jag att alla som kommer lämna c-platsen innan där jag står, blinkar HÖGER. DÅ kommer jag slippa stanna om det kommer så pass många att jag kan smita in.
Men kommer det bilar som blinkar vänster så kommer jag få stanna. Så även om alla bilar som ska vidare runt lyckas blinka vänster så kommer det inte hjälpa mig att INTE behöva stanna min timmerbil.

Så kan du nu förklara för mig hur du kommer kunna agera annorlunda när det kommer bilar som blinkar vänster och som gör att du kan köra in i c-platsen? För vänsterblinkar dom så slipper ju du (med flera i tråden) stanna?
1.För det första,så är det fruktansvärt många som inte blinkar alls i cpl'en.
2.Om det nu finns de som BLINKAR vänster,så är det ju högre trolighetsfaktor på att den även blinkar höger.
3.Ett VB kan även underlätta om den som Vb-ar kommer in i sin infart och du står i 2an och ska ut 3an och den som Vb-ar ska ut i 4an (eller senare)
4.Planerad körning...Känsla..Erfarenhet..är olika saker som gör att man ofta,inte alltid kan avgöra vart en bil är på väg,även utan blinkningar,dock underlättar det ju enormt om de blinkar!!
5.Men nej,ett VB innebär inte att man kan köra in i en cpl "hej vilt"..
2010-07-30, 21:53
Medlem
orvarens avatar
Citat:
1. Inte mitt fel att du har skrivsvårigheter.

3. Jo, det har de egentligen. Och jag tycker egentligen att det rimmar lite illa att trafikskolor lär ut att vänsterblinka när man inte har för avsikt att byta till filen som ligger till vänster. Det är något som lever kvar sen "vägkorsningsdefinitionen". Om en utebliven VB ligger till grund för en trafikolycka beror det på att den andre inte vet hur man får köra i en c-plats.
Nej,det är inte säkert! Den som kommer i cpl'en kan även ha hållt för hög hastighet i förhållande till trafiksituationen OSV...

En tvåfilig cpl,borde man väl blinka vänster i om man ska in i den inre filen,då man ju faktiskt passerar en fil på väg dit?
(Trots att det inte finns någon LAG som säger att man MÅSTE det..Det är ju trots allt tillåtet att ha samlag med getter,men man måste ju inte! )
2010-07-30, 22:16
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Helt omöjligt eftersom du raderat filen...

Jag har inte raderat, vettefan varför den inte fungerar längre... gjorde det för en timme sen. Finns det kanske nån bandbreddsbegränsning på imgshack?

EDIT: Nu funkar den ju!

http://img223.imageshack.us/img223/1...korningrv4.jpg
2010-07-30, 22:30
Medlem
Citat:
1. Inte mitt fel att du har skrivsvårigheter.

3. Jo, det har de egentligen. Och jag tycker egentligen att det rimmar lite illa att trafikskolor lär ut att vänsterblinka när man inte har för avsikt att byta till filen som ligger till vänster. Det är något som lever kvar sen "vägkorsningsdefinitionen". Om en utebliven VB ligger till grund för en trafikolycka beror det på att den andre inte vet hur man får köra i en c-plats.

1. Nja, det är helt enkelt så att du inte har läst vad jag skrivit. Men jag ör inte ensam om att ha förklarat det, och du fattar fortfarande inte. Ingemar Stenmark sa en gång "Int' lönt å förklar' för en som int' begrip", vilket verkar passa bra.

3. Nej det är ju det de inte har. Den ligger kvar, ja. Eftersom det är LÄMPLIGT att VBa.
Du tycker alltså det rimmar illa att vi lär ut trafiksäkert beteende, helt i enlighet med Trafikverkets inspektörer. Okej... Vi lär också ut eleverna att titta vänster->höger->vänster i högerregelskorsningar. Det är ju då enligt samma resonemang HELT onödigt eftersom vi bara har väjningsplikt mot dem som kommer från höger.
2010-07-30, 22:34
Medlem
Citat:
För att lösa detta så behövs en lagändring. Bla så MÅSTE man blinka vänster om man inte ska ut via första utfarten. Och blinkar man inte vänster så utgår "lämna företräde" för dom som står och väntar på att få åka in.

Det där är ju så fel resonerat det kan bli. Om man, som du säger MÅSTE blinka VB om man inte ska ut 1a utfarten så kvarstår ju problemet. Då vet ju inte David86 och orvaren om bilen ska köra "rakt fram" (då de kan tuffa på med sina 60tonnare) eller "vänster" i cirkulationsplatsen.

Bästa lösningen är egentligen faktiskt att betrakta cpl som en korsning, med tillägget att alltid HB när du ska ut.
2010-07-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Jag har inte raderat, vettefan varför den inte fungerar längre... gjorde det för en timme sen. Finns det kanske nån bandbreddsbegränsning på imgshack?

EDIT: Nu funkar den ju!

http://img223.imageshack.us/img223/1...korningrv4.jpg

Du blinkar höger för tidigt. Han trodde att du skulle köra "rakt fram" när du blinkar så tidigt. Du har alltså lurat honom och skapat en trafikfarlig situation (han har dock fortfarande väjningsplikt).

Bättre är faktiskt att påbörja körfältsbytet i cpl UTAN att använda blinkers, för att undvika missförstånd.

Edit: missuppfattade din bild och förklaring lite. Men mitt påstående kvarstår om körfältsbyte/blinkers.
Senast redigerad av Skalman71 2010-07-30 kl. 22:40.
2010-07-30, 23:48
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det där är ju så fel resonerat det kan bli. Om man, som du säger MÅSTE blinka VB om man inte ska ut 1a utfarten så kvarstår ju problemet. Då vet ju inte David86 och orvaren om bilen ska köra "rakt fram" (då de kan tuffa på med sina 60tonnare) eller "vänster" i cirkulationsplatsen.

Bästa lösningen är egentligen faktiskt att betrakta cpl som en korsning, med tillägget att alltid HB när du ska ut.

Så om en bil kommer som inte blinkar, hur ska David86 och Orvaren då agera...
Nej, den var inte så bra.
2010-07-30, 23:50
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du blinkar höger för tidigt. Han trodde att du skulle köra "rakt fram" när du blinkar så tidigt. Du har alltså lurat honom och skapat en trafikfarlig situation (han har dock fortfarande väjningsplikt).

Bättre är faktiskt att påbörja körfältsbytet i cpl UTAN att använda blinkers, för att undvika missförstånd.

Edit: missuppfattade din bild och förklaring lite. Men mitt påstående kvarstår om körfältsbyte/blinkers.

Så Herr Körskolelärare uppmanar folk till att bryta mot trafikreglerna som gäller vid körfältsbyte. Lär du ut det även vid körlektioner? Nä, nu låter jag nog trollet köra vidare......
2010-07-31, 00:00
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nej,det är inte säkert! Den som kommer i cpl'en kan även ha hållt för hög hastighet i förhållande till trafiksituationen OSV...

En tvåfilig cpl,borde man väl blinka vänster i om man ska in i den inre filen,då man ju faktiskt passerar en fil på väg dit?
(Trots att det inte finns någon LAG som säger att man MÅSTE det..Det är ju trots allt tillåtet att ha samlag med getter,men man måste ju inte! )

Ja, han kan ju ha kört rattfull oxå.....suck.

Fast nu tar man ju inte vänster när man kör in i en c-plats utan man åker in och lägger sig i vänsterfilen direkt.

Står jag tex på en infart till en tvåfilig väg så blinkar jag ju inte först höger för att sen direkt blinka vänster om jag från infarten direkt korsar högerfilen och lägger mig i vänsterfilen. Har jag aldrig sett någon någonsin göra vid dom tillfällena detta inträffat. Har ett gäng sådana vägar där jag bor och härjar.
2010-07-31, 00:10
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Sök på mina tidigare inlägg i tråden så finner du en fin bild med svaret på din fråga!

EDIT: Här är bilden: http://img223.imageshack.us/img223/1...korningrv4.jpg

Är du fortfarande full?
Har jag någonsin nämnt att jag är förbannad över att folk blinkar vänster? Blinka på ni.

Men du får nog mer ingående förklara hur den röda bilen slipper stanna/sakta in för att du blinkar vänster. Du ska ju vidare runt om du blinkar vänster och då kan han ju inte köra in. Dvs blinkar du vänster får han stanna/sakta in. VB får dig alltså inte att slippa stanna.

Nä, återigen kom ni tillbaka till detta: "Hade jag inte blinkt vänster kanske jag skulle köra rakt fram (börjat blinka höger vid den gula punkten) och han hade stannat i onödan."
HÖGERblinket.
2010-07-31, 03:04
Medlem
Bookes avatar
Blinkar VÄNSTER för att markera att jag inte tänker ta av vid nästa avfart. Sedan när det är dags att ta av så blinkar jag HÖGER i stället
2010-07-31, 03:21
Medlem
Citat:
Så Herr Körskolelärare uppmanar folk till att bryta mot trafikreglerna som gäller vid körfältsbyte. Lär du ut det även vid körlektioner? Nä, nu låter jag nog trollet köra vidare......

Svar ja, om det behövs för att inte skapa en farlig situation.

Om du har att välja mellan att tänja lite på reglerna och att riskera att skapa en farlig situation så är det självklart bättre att tänja på reglerna lite om det krävs. Säkerheten får inte äventyras. Blinkar man för tidigt så kommer det att missförstås.
På samma sätt lär jag ut att, om situationen kräver, det är ok att tillfälligt överskrida hastigheten något på motorväg för att lösa en situation.

Naturligtvis är det inte något som jag hittat på ur tomma intet, troll kan du vara själv. Jag är fullständigt seriös och har jobbat ett antal år med detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in