Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-02-24, 10:18
Medlem
Har precis börjar att ta några körlektioner, och han jag kör med sa att man skulle blinka om man inte skulle rakt fram eller höger direkt.
2009-02-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zens
Har precis börjar att ta några körlektioner, och han jag kör med sa att man skulle blinka om man inte skulle rakt fram eller höger direkt.

Då tycker jag att du ska be honom läsa trafikreglerna!! Sådana körskolelärare borde få kicken.
2009-02-24, 11:45
Medlem
Empresss avatar
Inte för att jag tror att de hjälper att överbevisa besserwissrana som anser att man "ska" blinka vänster i en rondell.. Men ni har ändå fel fel fel fel i ert påstående om att man "ska" blinka vänster.

En liten broschyr som är från Vägverket som de även lagt ut som PDF format så finns det inget som säger att man skall blinka vänster i rondell..

http://www.vv.se/filer/publikationer...tionsplats.pdf

Kanske något att trycka upp i näsan på körskollärare som lär ut fel med anno 2009..
2009-02-24, 11:59
Medlem
My name is Earls avatar
Jag tycker det är skitkonstigt att man aldrig har kört en informationskampanj i taktt med att antalet rondellar har ökat lavinartat, när man införde "zebralagen" visade man ju "reklamfilmar" titt somm tät.
2009-02-24, 12:02
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Olycksrisken ökar ju självklart när det finns förare där ute som fortfarande tillämpar exakt de regler som dem lärde sig hos sina bilskolelärare för 30 år sedan, som ändrats. Just av den anledningen " jag lärde mig så, därför är det så".
Tiderna förändras för tusen, anpassning är det enda rätta.

Om du skulle syfta på vänstertrafik så skulle du ha en poäng. Nu är det bara trams om en detalj som inte spelar någon roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Inte för att jag tror att de hjälper att överbevisa besserwissrana som anser att man "ska" blinka vänster i en rondell.. Men ni har ändå fel fel fel fel i ert påstående om att man "ska" blinka vänster.

Syftar du på mig också då? Det är väl inte många i denna tråd som påstår att man "ska" blinka vänster, de försvarar bara sin åsikt att det underlättar.

Jag blinkar inte vänster i rondeller, men jag har inga problem med folk som gör det. Som sagt, get a life.
2009-02-24, 12:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov
Så här är det alltså enligt:

- Vägverket Borlänge:

cirkulationen ses som en egen väg

cirkulationen - dess storlek och utformning är avgörande - dock lämnas inget besked om hur stor cirkulationen ska vara för att betraktas som en vägkorsning

anvisningarna betydelse anges inte

tecken behöver inte ges vid vänstersväng

- Vägverket Stockholm:

betraktar cirkulationen som en vägkorsning med tanke på placering

tecken ska ges vid vänstersväng

anvisningar nämns och ska följas

Att man inte säger samma sak beror på att Vägverket skall ha "högt i tak".

Vi kan mao käbbla om samma sak i åratal, ingen kan ha rätt eller fel enligt Vägverket. Personligen tycker jag att Vägverket Stockholm har den korrekta synen, och ni (TS, mfl idioter) som föredrar Borlängemodellen får tydligen göra det utan påföljd - men märk väl att ni inte har så rätt, i lagens mening, som ni tycks tro om man ska utgå från vad som sagts i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag tycker det är skitkonstigt att man aldrig har kört en informationskampanj i taktt med att antalet rondellar har ökat lavinartat, när man införde "zebralagen" visade man ju "reklamfilmar" titt somm tät.
Kanske beror på att inte ens VV själva har bestämt sej för vad som gäller....
2009-02-24, 12:48
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kanske beror på att inte ens VV själva har bestämt sej för vad som gäller....
Man får väl lita på att foldern som finns på deras hemsida är vad som gäller.
2009-02-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Om du skulle syfta på vänstertrafik så skulle du ha en poäng. Nu är det bara trams om en detalj som inte spelar någon roll.

Det är inte vänstertrafiken jag syftar på. Det är Principen att man ska följa dom regler som finns i trafiken, Principen att ta reda på nya händelser inom trafikregler osv, den skyldighet du har som förare att ta del av dom nya reglerna osv osv osv.
DET är min poäng.
2009-02-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Antar att de bötfällde dem som blinkade vänster när de i själva verket svängde höger (lämnade cirkulationsplatsen) ?

nej de som blinkade vänster..
2009-02-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inhed
nej de som blinkade vänster..

Bra initiativ av polisen.
2009-02-24, 20:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Bra initiativ av polisen.
Skulle vara intressant att få veta vilket lagrum de stödjer den aktiviteten på.
2009-02-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skulle vara intressant att få veta vilket lagrum de stödjer den aktiviteten på.

Dom vill väl se till att folk använder sig utav den information om hur man kör igenom en cirkulationsplats som vägverket givit ut, svårare än så är det inte. Men folk vägrar ju inse att saker och ting ändras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in