Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-24, 23:01
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Är man inne i rondellen spelar det ingen roll, högerregeln gäller och de som ska in i rondellen ska lämna företräda åt de som åker runt inne oavsett om de blinkar, tutar eller backar i rondellhelvetet.. sen om man vill bjuda sina medtrafikanter på en fin gest kan man med hjälp av blinkrarna visa hur man ämnar föra sitt fordon..

Nu du, min gode Sam Lowry, har du väl ändå fått högerregeln helt om bakfoten?

Högerregeln gäller på gator som inte är huvudled och innebär att man ska lämne företräde åt dom som kommer från höger i en korsning. Det har absolut inget med rondeller att göra
2007-07-24, 23:02
Medlem
felpost
2007-07-24, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nu du, min gode Sam Lowry, har du väl ändå fått högerregeln helt om bakfoten?

Högerregeln gäller på gator som inte är huvudled och innebär att man ska lämne företräde åt dom som kommer från höger i en korsning. Det har absolut inget med rondeller att göra
Så du menar att man inte har väjningsplikt mot bilarna i höger fil i en rondell? Du gör mig osäker nu, har alltid haft så för mig.. att man kan byta till vänsterfil och förvänta sig att de ska släppa in en men man kan inte ta för givet att man blir insläppt åt höger och därmed riskerar att få åka ett varv till..
2007-07-24, 23:09
Medlem
core_s avatar
Citat:
Så du menar att man inte har väjningsplikt mot bilarna i höger fil i en rondell? Du gör mig osäker nu, har alltid haft så för mig.. att man kan byta till vänsterfil och förvänta sig att de ska släppa in en men man kan inte ta för givet att man blir insläppt åt höger och därmed riskerar att få åka ett varv till..
När det kommer till filbyte har trafikanterna skyldighet att underlätta för andra trafikanter som visar sin avsikt att byta fil, även om det är inne i en rondell.

Men att dom som ska in i rondellen ska lämna företräde har inget med högerregeln att göra. Det är en helt vanlig väjningsplikt det handlar om då.
2007-07-24, 23:14
Bannlyst
Citat:
När det kommer till filbyte har trafikanterna skyldighet att underlätta för andra trafikanter som visar sin avsikt att byta fil, även om det är inne i en rondell.

Men att dom som ska in i rondellen ska lämna företräde har inget med högerregeln att göra. Det är en helt vanlig väjningsplikt det handlar om då.
Ja, när man ska in i rondellen har man väjningsplikt för allt, precis som jag skrev..

men har man inte någon väjningsplikt åt bilarna i höger fil? finns det regler för rak tvåfilig väg borde de tillämpas inne i rondellen också.. tur jag inte kör bil när jag är så här stukad, nu vet jag knappt vilken sida man rekommenderas att köra på..
2007-07-24, 23:19
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ja, när man ska in i rondellen har man väjningsplikt för allt, precis som jag skrev..

men har man inte någon väjningsplikt åt bilarna i höger fil? finns det regler för rak tvåfilig väg borde de tillämpas inne i rondellen också.. tur jag inte kör bil när jag är så här stukad, nu vet jag knappt vilken sida man rekommenderas att köra på..

Nu är jag helt lost på hur du menar. Höger fil? Du får inte byta fil hur som helst i en korsning. Är det tvåfiligt fram till rondellen är det ju tvåfiligt även in i rondellen, och då behöver du ju knappast lämna företräde för någon.

Edit
Utom för dom inne i rondellen då givetvis
2007-07-24, 23:21
Bannlyst
Citat:
Nu är jag helt lost på hur du menar. Höger fil? Du får inte byta fil hur som helst i en korsning. Är det tvåfiligt fram till rondellen är det ju tvåfiligt även in i rondellen, och då behöver du ju knappast lämna företräde för någon.
Om jag ska rakt fram eller till vänster i en tvåfilig rondell kan jag välja antingen höger eller vänster fil.. om jag åker i vänster fil och ska rakt fram och han bredvid mig ska till vänster trots att han åker i höger fil, vad händer då(vid andra avfarten där jag ska av)?
2007-07-24, 23:23
Medlem
core_s avatar
Citat:
Om jag ska rakt fram eller till vänster i en tvåfilig rondell kan jag välja antingen höger eller vänster fil.. om jag åker i vänster fil och ska rakt fram och han bredvid mig ska till vänster trots att han åker i höger fil, vad händer då(vid andra avfarten där jag ska av)?

Han får göra ett filbyte inne i rondellen, och då har man skyldighet att underlätta för dennes filbyte oavsett från vilken fil han kommer
2007-07-24, 23:24
Medlem
Zaxxons avatar
Hur är det med en rondell med 2 filer och jag ligger i högra (yttre), får jag cirkulera vänster runt runt genom hela rondellen ? Har tagit för givet att man bara får göra det om man ligger i vänstra filen. Dvs. om man ligger i högra så ska man lämna rondellen vid första bästa avfart.
2007-07-24, 23:27
Bannlyst
Citat:
Han får göra ett filbyte inne i rondellen, och då har man skyldighet att underlätta för dennes filbyte oavsett från vilken fil han kommer
Men då har ju han skyldighet att underlätta för mig också? Det är ju jag som behöver byta filer trots att jag inte kör "fel"..Så vem har mest skyldighet? Vi förutsätter att vi åker relativt jämsides in och igenom rondellen. Hamnar jag i den situationen finner jag mig att ta ett extravarv.. fast iofs lägger jag mig aldrig planerat i vänster fil annat än om jag ska till vänster, som man ska alltså, men långt från alla kör som man ska..
2007-07-24, 23:29
Medlem
core_s avatar
Citat:
Men då har ju han skyldighet att underlätta för mig också? Så vem har mest skyldighet? Vi förutsätter att vi åker relativt jämsides in och igenom rondellen. Hamnar jag i den situationen finner jag mig att ta ett extravarv.. fast iofs lägger jag mig aldrig planerat i vänster fil annat än om jag ska till vänster, som man ska alltså, men långt från alla kör som man ska..
Men du ska ju inte göra något filbyte i det läget.
Slår han på blinkersen visar han att han vill över till vänsterfilen, och då skall bilarna där underlätta genom det. Givetvis får ju även han anpassa sitt fordon för att underlätta det hela, men ligger ni jämsides så är ju givetvis det mest logiska att han saktar ner, du hamnar framför och den eventuella bilen bakom dig saktar ner han också och låter honom köra in i filen
2007-07-24, 23:35
Bannlyst
Citat:
Men du ska ju inte göra något filbyte i det läget.
Slår han på blinkersen visar han att han vill över till vänsterfilen, och då skall bilarna där underlätta genom det. Givetvis får ju även han anpassa sitt fordon för att underlätta det hela, men ligger ni jämsides så är ju givetvis det mest logiska att han saktar ner, du hamnar framför och den eventuella bilen bakom dig saktar ner han också och låter honom köra in i filen
Men alltså..

När vi närmar oss rondellen jämsides, jag till vänster och X till höger, har jag tänkt köra rakt fram genom rondellen medan han ska till vänster. När vi kommit till andra avfarten där jag ska av ligger han kvar i höger fil som jag måste korsa för att ta mig ur rondellen, han i sin tur struntar i att byta fil och det kan inte jag göra nåt åt.. ska han då bromsa och släppa mig före? eller ska jag låta bli att göra plåtskador och ta ett extravarv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in