Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Blinkers ska användas vid väsentlig sidoförflyttning där det ej kan missförstås. Och eftersom vi redan konstaterat att man hamnar i rabatten om man svänger mer till väster så KAN det inte missförstås. Man avser att fortsätta köra i rondellen.
Svänger man höger i rondell, blinka höger hela tiden.
Ska man rakt fram, blinka höger när du närmar dig din utfart.
Ska man vänster, blinka vänster, blinka höger när du närmar dig din utfart.

När det är tvåfiligt gäller det förstås lite andra regler. Är det två filer som svänger av vid en utfart och man ligger i vänster så kan det missförstås av folk i högerfilen att man vill svänga in där när man egentligen bara vill ligga kvar i sin fil.

Eftersom skåne är ett jävligt rondelltätt landskap fullt med människor som är idioter och som man inte kan lita på trafiken så är det viktigt att vara tydlig där.

Jeep håller med där. Jag kör på det viset och även om det "riktiga" sättet är annorlunda nu, kommer jag att fortsätta att blinka vänster, för jag anser det vara mycket mer trafiksäkert.
2007-07-22, 21:11
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Och du, glömde du läsa den här?
http://publikationswebbutik.vv.se/up...lats_utg_5.pdf

Finns inte noterat någonstans att man ska blinka vänster inne i rondellen (jag säger heller inte att det är förbjudet) men jag ifrågasätter däremot blinkandet.
Cirkulationsplatsen är kort och gott en vänsterkurva, och i en vänsterkurva blinkar man inte. Blinkersen skickar man till när man vill ut ut rondellen eller ska byta fil.

Törs jag fråga hur ni beter er när ni ligger i en tvåfilig rondell, och ligger i ytterfil? Blinkar ni vänster då också, utan att byta fil?

I en tvåfilig rondell får man inte ligga i ytterfil och svänga vänster...
2007-07-22, 21:15
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
I en tvåfilig rondell får man inte ligga i ytterfil och svänga vänster...

Här i vår lilla stad så har vi en sådan. Men då är det ju markerat att man får svänga vänster från båda filer, annars är det ju inte tillåtet som du säger.
2007-07-22, 21:34
Medlem
Xstars avatar
MAN... KAN... INTE... SVÄNGA... VÄNSTER... I... EN... RONDELL!!!

(bara en massa högersvängar)
2007-07-22, 21:34
Medlem
handimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Jag blir också irriterad av personer som blinkar vänster när dom befinner sig i en rondell. Men det beror oftast på att jag då inte kan se förbi rondellen till infarten av cirkulationsplatsen.
Inte rondell, cirkulationsplats
Visst kan man blinka vänster i en rondell, men bara när man avser byta körbana från en yttre till en inre. Ur rondellen kommer man bara med högersvängar, det är liksom hela vitsen med rondellen, att eliminera de farliga vänstersvängarna.

Sen blinka vänster innan infart till rondell, det ser jag inget fel med om man avser att "ta" en inre körbana, men direkt vilseledande om man vill lägga sig i den yttre rondellfilen.

Detta var mina amatörbetraktelser
2007-07-22, 21:41
Bannlyst
Det innebär att man ska åka trekvarts varv i rondellen och alltså ska svänga vänster, plocka bort själva rondellen och se det som en vanlig vägkorsning, då kanske även en flane som du greppar saken. Att blinka vänster i en rondell är den gamla modellen som gällde innan man gjorde om reglerna. Tycker personligen att dom reglerna var vettigare och tydligare, således tänker jag fortsätta visa mina avsikterna och vara tydlig i varthän jag tänkt åka i rondellen, även om det nu tydligen finns någon promille av trafikanterna som inget begriper. En rondell är och har alltid varit en vägkorsning, den råkar bara vara en rund sådan förstår du, nincompoop!
2007-07-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Jag använder vänsterblinkern i rondell för att visa vart jag är på väg.

Exempel:
Jag kör in i en tvåfilig rondell med in/utfarter i de fyra vädersträcken från söder och ska åka ut åt väster.

Eftersom jag blinkar vänster före norra utfarten så kan alla som kommer från öster och ska norrut lugnt åka på utan att vara rädda att jag kommer att ta den norra avfarten (skulle jag åka norrut så hade våra vägar möjligtvis korsat och de hade i så fall haft väjningsplikt gentemot mig).

Alltså underlättar mitt vänsterblinkande flytet i rondellen.
Du har väjningsplikt mot trafiken som kommer från öster och kör ut norrut om du ligger i innerfilen och tänker köra ut norrut. Du korsar deras fil (ytterfilen) och eftersom du genomför ett filbyte har du väjningsplikt mot trafiken i filen du kör in i. Så om du inte kommer ut pga det är bilar i den filen får du banka dig själv på huvudet för att du inte la dig i ytterfilen och köra ett varv extra runt.

Sen finns det rondeller där filerna "följer med" ut i avfarterna, men där brukar samma princip gälla då innerfilen automatiskt svänger vänster tills denna filen automatiskt blir ytterfilen.
2007-07-22, 21:44
Medlem
totens avatar
Är du dum eller XD? klart som fan man ska blinka vänster om man inte ska till höger.... kolla på skyltarna där ser du ju för fan tom att det är en pil till vänster.. lärde du dig inte det? blinka åt samma hål pilen visar...
2007-07-22, 21:44
Medlem
tapirs avatar
Jag blinkar vänster, för att jag svänger vänster, jag bra tar ut svängen lite.
2007-07-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Och du, glömde du läsa den här?
http://publikationswebbutik.vv.se/up...lats_utg_5.pdf

Finns inte noterat någonstans att man ska blinka vänster inne i rondellen (jag säger heller inte att det är förbjudet) men jag ifrågasätter däremot blinkandet.
Cirkulationsplatsen är kort och gott en vänsterkurva, och i en vänsterkurva blinkar man inte. Blinkersen skickar man till när man vill ut ut rondellen eller ska byta fil.

Törs jag fråga hur ni beter er när ni ligger i en tvåfilig rondell, och ligger i ytterfil? Blinkar ni vänster då också, utan att byta fil?

Jo jag läste faktiskt det där strax innan jag postade mitt inlägg.

Nej, jag använder inte blinkers om jag ligger i ytterfil och skall svänga vänster. Vanligtvis lägger man sig i vänsterfil om man ska till vänster (se länken du har i ditt inlägg t ex).
2007-07-22, 21:56
Medlem
Secs avatar
HAHAHA..verkar som om trådskaparen valde att överge sin tråd??
Klart som FAN man ska blinka vänster om man ska till vänster!!!????
2007-07-22, 22:10
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
MAN... KAN... INTE... SVÄNGA... VÄNSTER... I... EN... RONDELL!!!

(bara en massa högersvängar)
Nej men man ska visa vart man ska efter rondeläventyret, så om du ska vänster blinkar du vänster innan kör in i rondellen och när du ska ut blinkar du höger.

Jag ska ta reda på din indentitet och dra in ditt körkort tills du lärt trafikvett

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in