Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
I en tvåfilig rondell får man inte ligga i ytterfil och svänga vänster...
Den enda styrningen på i vilken fil du får/ska ligga i för att åka ut på 1:a, 2:a eller 3:e utfarten finns på skyltar före cirkulationsplatsen. Finns det inte några skyltar med anvisningar så är det helt upp till dig att välja det körfält som passar dig bäst. Om du ligger i högerfil före cirkulationen, det finns inga skyltar, ska ut på tredje infarten och du finner det lämpligt så är det helt upp till dig om du vill ligga kvar i högerfilen istället för att göra manövrer i form av två filbyten (från höger till vänster fil före och sen tillbaka inne i rondellen).
Det jag anser att "vänsterblinksanhängare" förenklar bort är ett par saker:
1) Det är inte alla cirkulationsplatser som har fyra in/utfarter, det finns cirkulationer med både fler och färre. Vart ska du ut när du blinkar vänster i en cirkulation med fem in/utfarter? Avfart nr 3 eller 4 eller kanske till och med nr 5 (då du har kört vilse och ska tillbaka igen)?
2) Många cirkulationsplatser pryds idag av allehanda dekorationer och konstverk inne i rondellen, dvs jag kan inte se över till motstående påfarter och jag kan alltså inte se var den ivrigt vänsterblinkande bilisten körde in. Således måste jag i alla fall vänta till bilisten blinkar höger för att svänga ut innan jag kan vara säker på att jag kan (eller inte kan) köra. Med andra ord ingen skillnad mot de regler som VV föreskriver, vänsterblinket hjälper inte, det kan endast vara förvirrande.
3) Sist men inte minst (och läs detta nu noga och försök att förstå att inget är konstant): En cirkulationsplats är en enkelriktad väg som löper runt en rondell. En cirkulationsplats är INTE att betrakta som en korsning längre (ja, även jag har lärt mig detta när jag tog körkort - jag har fått lära om och det går, prova ni!).
Citat www.vv.se "En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols.".
Således, i en cirkulationsplats behöver man inte blinka när man kör in. Man är skyldig att ge tecken vid filbyte och när man lämnar cirkulationsplatsen. Man är fri att välja det körfält som är mest lämpligt så länge skyltar inte ger anvisning om vilket körfält som ska användas.
Det är, enligt Vägverket, inte otillåtet att blinka vänster före en cirkulationsplats, men det enda ställe jag kan se någon nytta med förfarandet är i en liten cirkulationsplats inne i tätort där man bara har fyra in/utfarter och man har god sikt. I övrigt hittar jag inte ett enda argument i den här tråden som stödjer förfarandet att blinka vänster före/i en cirkulationsplats (utom filbytet).