Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 22:17
Medlem
polemarchoss avatar
Men för fan....Om man kör i en rondell så är man oftast i en plantering och då spelar det ingen roll om man blinkar eller inte. Man har oftast större problem då, bl.a lackskador på bilen efter kantstenar och liknande. Ibland så står det också en skulptur eller liknande i rondellen.

Om man däremot håller sig på vägen och kör i en cirkulationsplats så är det inte fel att blinka då man svänger till vänster. Dock så är det inte fel att INTE blinka när man svänger vänster i den nämnda cirkulationsplatsen. Man får alltså enligt förordningarna göra både och.
2007-07-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
I en tvåfilig rondell får man inte ligga i ytterfil och svänga vänster...

Den enda styrningen på i vilken fil du får/ska ligga i för att åka ut på 1:a, 2:a eller 3:e utfarten finns på skyltar före cirkulationsplatsen. Finns det inte några skyltar med anvisningar så är det helt upp till dig att välja det körfält som passar dig bäst. Om du ligger i högerfil före cirkulationen, det finns inga skyltar, ska ut på tredje infarten och du finner det lämpligt så är det helt upp till dig om du vill ligga kvar i högerfilen istället för att göra manövrer i form av två filbyten (från höger till vänster fil före och sen tillbaka inne i rondellen).

Det jag anser att "vänsterblinksanhängare" förenklar bort är ett par saker:

1) Det är inte alla cirkulationsplatser som har fyra in/utfarter, det finns cirkulationer med både fler och färre. Vart ska du ut när du blinkar vänster i en cirkulation med fem in/utfarter? Avfart nr 3 eller 4 eller kanske till och med nr 5 (då du har kört vilse och ska tillbaka igen)?

2) Många cirkulationsplatser pryds idag av allehanda dekorationer och konstverk inne i rondellen, dvs jag kan inte se över till motstående påfarter och jag kan alltså inte se var den ivrigt vänsterblinkande bilisten körde in. Således måste jag i alla fall vänta till bilisten blinkar höger för att svänga ut innan jag kan vara säker på att jag kan (eller inte kan) köra. Med andra ord ingen skillnad mot de regler som VV föreskriver, vänsterblinket hjälper inte, det kan endast vara förvirrande.

3) Sist men inte minst (och läs detta nu noga och försök att förstå att inget är konstant): En cirkulationsplats är en enkelriktad väg som löper runt en rondell. En cirkulationsplats är INTE att betrakta som en korsning längre (ja, även jag har lärt mig detta när jag tog körkort - jag har fått lära om och det går, prova ni!). Citat www.vv.se "En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols.".

Således, i en cirkulationsplats behöver man inte blinka när man kör in. Man är skyldig att ge tecken vid filbyte och när man lämnar cirkulationsplatsen. Man är fri att välja det körfält som är mest lämpligt så länge skyltar inte ger anvisning om vilket körfält som ska användas.

Det är, enligt Vägverket, inte otillåtet att blinka vänster före en cirkulationsplats, men det enda ställe jag kan se någon nytta med förfarandet är i en liten cirkulationsplats inne i tätort där man bara har fyra in/utfarter och man har god sikt. I övrigt hittar jag inte ett enda argument i den här tråden som stödjer förfarandet att blinka vänster före/i en cirkulationsplats (utom filbytet).
2007-07-22, 22:24
Bannlyst
Tror många blinkar för dom har inte förstått att rondellen bara går åt ett håll.....
2007-07-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Det jag anser att "vänsterblinksanhängare" förenklar bort är ett par saker:

1) Det är inte alla cirkulationsplatser som har fyra in/utfarter, det finns cirkulationer med både fler och färre. Vart ska du ut när du blinkar vänster i en cirkulation med fem in/utfarter? Avfart nr 3 eller 4 eller kanske till och med nr 5 (då du har kört vilse och ska tillbaka igen)?

Om jag blinkar vänster vid infart i cirkulationsplatsen fortsätter jag med detta tills jag avser svänga ut ur rondellen åt höger.
Dvs, vilket påpekats av "vänsterblinksanhängare" vid ett flertal tillfällen, så länge jag blinkar vänster avser jag att fortsätta cirkulera.

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
2) Många cirkulationsplatser pryds idag av allehanda dekorationer och konstverk inne i rondellen, dvs jag kan inte se över till motstående påfarter och jag kan alltså inte se var den ivrigt vänsterblinkande bilisten körde in. Således måste jag i alla fall vänta till bilisten blinkar höger för att svänga ut innan jag kan vara säker på att jag kan (eller inte kan) köra. Med andra ord ingen skillnad mot de regler som VV föreskriver, vänsterblinket hjälper inte, det kan endast vara förvirrande.

Se ovan. Den "ivrigt" vänsterblinkande bilisten avser inte att byta fil eller köra ut ur cirkulation där du står, så förutsatt att det finns minst två filer, var så god och kör in..
2007-07-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
MAN... KAN... INTE... SVÄNGA... VÄNSTER... I... EN... RONDELL!!!

(bara en massa högersvängar)

För mig som har full behörighet på körkortet och har haft körkort sen -78 och kör ca 4000-6000 mil om året i allehanda fordon, stora som små, så är det beklämmande att se att du kan så lite om spelreglerna i trafiken, skrivna som oskrivna. Men, du har ju uppenbarligen inte haft körkort mer än en kort tid får man förmoda? Och då känns det ju i viss mån betryggande att du så långt från mig som Täby, så är kanske risken att vi ska stöta på varandra i trafiken.... :-)

Kul att se att så många har motsatta åsikter som din ang. rondellkörningen. Men de kanske är lite mer erfarna i trafiken än dig?

Dr Tinnitus
2007-07-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
Om jag blinkar vänster vid infart i cirkulationsplatsen fortsätter jag med detta tills jag avser svänga ut ur rondellen åt höger.
Dvs, vilket påpekats av "vänsterblinksanhängare" vid ett flertal tillfällen, så länge jag blinkar vänster avser jag att fortsätta cirkulera.

Se ovan.

Ja, och förklarara nu för mig vad det blir för skillnad om du inte blinkar vänster och istället bara blinkar höger när du ska ut? Så länge du inte blinkar ska du ju ingenstans, blinkar gör du vid filbyte och utfart enligt de nya reglerna. Således bör jag anta att så länge du inte blinkar ska du fortsätta i cirkulationsplatsen. (Du förutsätter dessutom, antar jag, att du alltid ligger i den vänstra filen i en flerfilig cirkulationsplats då det annars skulle vara missledande att blinka vänster.)

Edit: Bara för att förekomma Dr Tinnitus, jag har haft mitt körkort i snart 15 år och kört de mest underliga fordonskombinationer under den tiden.
2007-07-22, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
Tror många blinkar för dom har inte förstått att rondellen bara går åt ett håll.....

Har du skygglappar på dig eller?
2007-07-22, 22:36
Medlem
sqeezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Klart man blinkar vänster i en rondell om man ska till vänster. Förr så var detta ett KRAV, något som dom nu tagit bort p.g.a. EU-anpassning. Blinkers handlar om att underlätta för andra trafikanter, hur fan kan du bli störd på att nån visar vart han ska?

Själv blir jag irriterad på dom som inte blinkar vänster, varför inte visa vart man ska??
Jag står bakom dig till 100%
2007-07-22, 22:37
Medlem
miklons avatar
Huvudsaken är att man blinkar höger när man ska ut ur rondellen, det är ju där lagkravet finns numera.

Om jag ska svänga vänster, sett från min ursprungliga färdriktning, så blinkar jag vänster, tills dess att det är dags att blinka höger.

Anledningen är enkel, det gör det tydligare för mina medtrafikanter vart jag är på väg och om någon är behjälpt av det så är det ju bra, om någon inte är behjälpt därför att de inte vet var jag startade så gör det ju varken från eller till. Det finns alltså två möjligheter: Antingen gör det nytta eller så gör det varken nytta eller skada. Väljer jag att inte blinka vänster så finns ju bara en möjlighet: Det gör varken nytta eller skada. Då känns det ju dumt att inte välja det alternativet som möjligen kan göra nytta.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaellerhur
Har du skygglappar på dig eller?

?
Bannlyst
Genom att blinka vänster ger jag ju tydlig information till de som vill köra in i rondellen att jag inte tänker svänga av innan dem, utan fortsätta till jag blinkar höger. Dessutom ger jag tydlig information om att jag är uppmärksam och vill att andra också ska vara det. Om någon kör i en rondell utan att blinka åt något håll måste jag ju anstränga mig för att ta reda på vad personen egentligen vill, och om personen kanske bara glömt blinka.
2007-07-22, 22:43
Medlem
Ursprungligen postat av Xstar
MAN... KAN... INTE... SVÄNGA... VÄNSTER... I... EN... RONDELL!!!

(bara en massa högersvängar)

har för mig om man vrider lite på ratten så är det en sväng.För man kör iaf inte rakt i en rondell =)

/coneHBS

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in