2007-07-22, 22:43
Citat:
Det jag anser att "vänsterblinksanhängare" förenklar bort är ett par saker:
1) Det är inte alla cirkulationsplatser som har fyra in/utfarter, det finns cirkulationer med både fler och färre. Vart ska du ut när du blinkar vänster i en cirkulation med fem in/utfarter? Avfart nr 3 eller 4 eller kanske till och med nr 5 (då du har kört vilse och ska tillbaka igen)?
Ursprungligen postat av MiniHD
Det jag anser att "vänsterblinksanhängare" förenklar bort är ett par saker:
1) Det är inte alla cirkulationsplatser som har fyra in/utfarter, det finns cirkulationer med både fler och färre. Vart ska du ut när du blinkar vänster i en cirkulation med fem in/utfarter? Avfart nr 3 eller 4 eller kanske till och med nr 5 (då du har kört vilse och ska tillbaka igen)?
När jag blinkar vänster så betyder det att jag inte är på väg ut genom nästa utfart. Om det finns en, två eller fem andra utfarter är väl egentligen oväsentligt? Det borde i min mening ändå ge en säker indikation åt övriga trafikanter att jag tänker fortsätta i rondellen.
Citat:
Det är, enligt Vägverket, inte otillåtet att blinka vänster före en cirkulationsplats, men det enda ställe jag kan se någon nytta med förfarandet är i en liten cirkulationsplats inne i tätort där man bara har fyra in/utfarter och man har god sikt. I övrigt hittar jag inte ett enda argument i den här tråden som stödjer förfarandet att blinka vänster före/i en cirkulationsplats (utom filbytet).
Jag blinkar vänster inne i en rondell och uppskattar när andra gör det väsentligen för en orsak. En massa krattor kör tokfel i rondeller. Blinkar inte ut, blinkar inte vid filbyten, kastar sig plötsligt från innerfil till utfart, osv.
Ska jag t.ex. svänga höger i en rondell men ser en bil komma körandes i rondellen med vänster blinkers på så vet jag att den bilen inte tänker köra av rondellen på samma ställe som jag. Är det en tvåfilig rondell och bilen kör i innerfil så kan jag använda ytterfilen och köra igenom hur smidigt som helst, blinkar bilen inte så måste jag stanna då jag inte vet om bilen tänker köra rakt fram och ta samma avfart som jag. Har jag god marginal till den kommande bilen så kan jag köra igenom innan den hinner passera även om det är enfiligt eller bilen är i yttre körfältet, eftersom jag vet om att jag inte kommer hindra bilen i utfarten innan jag hunnit accelerera.
Tilläg: Många i den här tråden verkar förutsätta att alla kör i rondeller helt enligt gällande regelverk. Vore det så väl, ja då skulle vänsterblinkande naturligtvis inte behövas.