Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 22:43
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD

Det jag anser att "vänsterblinksanhängare" förenklar bort är ett par saker:

1) Det är inte alla cirkulationsplatser som har fyra in/utfarter, det finns cirkulationer med både fler och färre. Vart ska du ut när du blinkar vänster i en cirkulation med fem in/utfarter? Avfart nr 3 eller 4 eller kanske till och med nr 5 (då du har kört vilse och ska tillbaka igen)?

När jag blinkar vänster så betyder det att jag inte är på väg ut genom nästa utfart. Om det finns en, två eller fem andra utfarter är väl egentligen oväsentligt? Det borde i min mening ändå ge en säker indikation åt övriga trafikanter att jag tänker fortsätta i rondellen.

Citat:
Det är, enligt Vägverket, inte otillåtet att blinka vänster före en cirkulationsplats, men det enda ställe jag kan se någon nytta med förfarandet är i en liten cirkulationsplats inne i tätort där man bara har fyra in/utfarter och man har god sikt. I övrigt hittar jag inte ett enda argument i den här tråden som stödjer förfarandet att blinka vänster före/i en cirkulationsplats (utom filbytet).

Jag blinkar vänster inne i en rondell och uppskattar när andra gör det väsentligen för en orsak. En massa krattor kör tokfel i rondeller. Blinkar inte ut, blinkar inte vid filbyten, kastar sig plötsligt från innerfil till utfart, osv.

Ska jag t.ex. svänga höger i en rondell men ser en bil komma körandes i rondellen med vänster blinkers på så vet jag att den bilen inte tänker köra av rondellen på samma ställe som jag. Är det en tvåfilig rondell och bilen kör i innerfil så kan jag använda ytterfilen och köra igenom hur smidigt som helst, blinkar bilen inte så måste jag stanna då jag inte vet om bilen tänker köra rakt fram och ta samma avfart som jag. Har jag god marginal till den kommande bilen så kan jag köra igenom innan den hinner passera även om det är enfiligt eller bilen är i yttre körfältet, eftersom jag vet om att jag inte kommer hindra bilen i utfarten innan jag hunnit accelerera.

Tilläg: Många i den här tråden verkar förutsätta att alla kör i rondeller helt enligt gällande regelverk. Vore det så väl, ja då skulle vänsterblinkande naturligtvis inte behövas.
2007-07-22, 22:45
Medlem
sqeezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Huruvida du ska fortsätta köra i rondellen eller inte betecknas med högerblinkers vid utfart, ingenting annat. Jag vet inte hur många gånger jag sett nåt pucko sitta och blinka vänster i en rondell, sen plötsligt kör han ut! Han tänker väl att det räcker att blinka vänster eftersom han tycker att han "svängde vänster" i rondellen. Såna idioter borde arkebuseras.
Så bara för att personen i fråga slutar blinka vänster i rondellen så kommer han börja blinka höger när han ska ut?

Verkar vara väldigt många som stor bakom dig i denna diskussion.

Haft körkort länge eller?
2007-07-22, 23:08
Medlem
Jag vill förtydliga att jag definitivt inte tror att andra kommer att köra enligt regelverket. Jag ser också till att försöka köra så förtänksamt att jag förhoppningsvis inte ska drabbas av andras nycker och hittills har jag klarat mig undan. En god tes är att se alla med(mot)trafikanter som idioter och förvänta sig vad som helst!! (OBS, ironi!)

Det jag inte kan köpa är att vänsterblinkandet förtydligar i cirkulationskörningen. Det är många som anser det och fortsätter att blinka vänster och jag, personligen, tycker att det är olyckligt eftersom det rimligtvis ställer till det för yngre körkortsinnehavare som (förhoppningsvis) har blivit eller kommer bli utbildade enligt VV:s nuvarande regler.

Jag förstår era argument och förstår hur ni tänker, men jag håller inte med att det förenklar på något sett eftersom det är detsamma som att inte blinka alls så länge du inte kör ut eller byter fil. Det innebär ju dessutom att ni kommer att fortsätta att använda den mest vänstra filen inom all överskådlig framtid oavsett om den är mest lämplig eller inte (eftersom ni inte gärna kan använda någon annan fil utan att ställa till otydligheter). Det kanske inte alltid är lämpligt att byta fil innan en cirkulation och då blir ju det en ökad risk före cirkulationen med en tveksamt ökad tydlighet i cirkulationen och ytterligare ett filbyte på vägen ut.

Argumentet att "så länge jag blinkar vänster ska jag inte ut ur cirkulationen" (vilket kan tolkas som acceptans av cirkulationen som enkelriktad väg och inte en korsning) är ju inte samma sak som argumenteras av de som väljer att se cirkulationen som en fyrvägskorsning, då man ska blinka vänster när man ska ut åt vänster. Med andra ord lär det finnas olika skolor även inom vänsterblinkaranhängarna. Vad är skillnaden där? Ni som ser cirkulationen som en korsning, hur resonerar ni när ni ska av efter avfart nummer tre?
2007-07-23, 01:55
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Exakt så här jävla dumt blir det när myndigheterna lägger all energi på bara en sak, hastighet. Ingen har en aning om vad som är rätt, uppenbarligen inte ens sådana som har tagit körkort de senste åren.
Så här ÄR det: När man är inne i rondellen är man inne i en egen väg. Därför skall man blinka när man kör UT. Det är inte förbjudet att blinka exempelvis vänster när man kör in i rondellen för att visa sin avsikt, men när man kör ut skall man blinka HÖGER! Inte vänster!
Uppfattat?

Du har naturligtvis helt rätt. Kan tillägga att Vägverket har haft intensiva interna debatter om hur man ska skriva reglerna för rondellkörning och som läget är idag så vann byråkraterna över den som var praktiker.

Jag har pratat med en av de som var involverad (och blev "överkörd") när de hade ute förslaget på remiss.
2007-07-23, 01:58
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
I en tvåfilig rondell får man inte ligga i ytterfil och svänga vänster...

Du har helt fel, det får man absolut göra. Jag anser att det är helt vansinnigt, men tillåtet är det...
2007-07-23, 02:03
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Huvudsaken är att man blinkar höger när man ska ut ur rondellen, det är ju där lagkravet finns numera.

Om jag ska svänga vänster, sett från min ursprungliga färdriktning, så blinkar jag vänster, tills dess att det är dags att blinka höger.

Anledningen är enkel, det gör det tydligare för mina medtrafikanter vart jag är på väg och om någon är behjälpt av det så är det ju bra, om någon inte är behjälpt därför att de inte vet var jag startade så gör det ju varken från eller till. Det finns alltså två möjligheter: Antingen gör det nytta eller så gör det varken nytta eller skada. Väljer jag att inte blinka vänster så finns ju bara en möjlighet: Det gör varken nytta eller skada. Då känns det ju dumt att inte välja det alternativet som möjligen kan göra nytta.

Återigen ett mycket klokt inlägg.
2007-07-23, 02:05
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Ska man svänga vänster i en rondell ska man först blinka vänster, och sedan åt höger när man passerat avfarten rakt fram, så de som kommer från motsatt håll ser att man ska åt det hållet. Det är i alla fall vad jag fick lära mig när jag tog körkort och det är så jag gör.

Edit: Gjorde en skiss, den gröna sträckan blinkas det vänster, den blå blinkas det höger.

http://img513.imageshack.us/img513/7922/rondellqo8.gif
2007-07-23, 02:07
Medlem
Amazon-mannens avatar
A above, so below. Blinkar med stolthet åt vänster vid vänstersväng i rondell och åt höger vid utfart från rondell. Basta!
2007-07-23, 02:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag vill förtydliga att jag definitivt inte tror att andra kommer att köra enligt regelverket. Jag ser också till att försöka köra så förtänksamt att jag förhoppningsvis inte ska drabbas av andras nycker och hittills har jag klarat mig undan. En god tes är att se alla med(mot)trafikanter som idioter och förvänta sig vad som helst!! (OBS, ironi!)

Det jag inte kan köpa är att vänsterblinkandet förtydligar i cirkulationskörningen. Det är många som anser det och fortsätter att blinka vänster och jag, personligen, tycker att det är olyckligt eftersom det rimligtvis ställer till det för yngre körkortsinnehavare som (förhoppningsvis) har blivit eller kommer bli utbildade enligt VV:s nuvarande regler.

Jag förstår era argument och förstår hur ni tänker, men jag håller inte med att det förenklar på något sett eftersom det är detsamma som att inte blinka alls så länge du inte kör ut eller byter fil. Det innebär ju dessutom att ni kommer att fortsätta att använda den mest vänstra filen inom all överskådlig framtid oavsett om den är mest lämplig eller inte (eftersom ni inte gärna kan använda någon annan fil utan att ställa till otydligheter). Det kanske inte alltid är lämpligt att byta fil innan en cirkulation och då blir ju det en ökad risk före cirkulationen med en tveksamt ökad tydlighet i cirkulationen och ytterligare ett filbyte på vägen ut.

Argumentet att "så länge jag blinkar vänster ska jag inte ut ur cirkulationen" (vilket kan tolkas som acceptans av cirkulationen som enkelriktad väg och inte en korsning) är ju inte samma sak som argumenteras av de som väljer att se cirkulationen som en fyrvägskorsning, då man ska blinka vänster när man ska ut åt vänster. Med andra ord lär det finnas olika skolor även inom vänsterblinkaranhängarna. Vad är skillnaden där? Ni som ser cirkulationen som en korsning, hur resonerar ni när ni ska av efter avfart nummer tre?

Om man ska av vid avfart nummer tre så ligger man i innerfilen med vänsterblinkers till dess att man passerat avfart nummer två eftersom man precis efter den (där måste man anväbda speglarna och högerblinkers) lägger sig i högerfilen.

När man sedan kommer till avfart nummer tre med höger blinkers pålagen så glider man bara ur rondellen och alla trafikanter i rondellen och de som avser att köra in i påfart nummer tre vet precis vad du håller på med. PÅ det sättet minimerar man risken för plåtskador väsentligt.
2007-07-23, 02:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Mycket bra inlägg jag håller med om.
Det finns ju tydligen inga egentliga regler för detta, men iaf rekommendation och om alla följde dessa så skulle det ju bli sådär klart och tydligt som man vill.
Alltså, att blinka vänster i en rondell är totalt onödigt, eftersom det inte säger nåt mer än om du inte blinkar vänster.
Blinka höger är ett krav däremot, för att visa när du ska ur rond...cirkulationsplatsen.
Så varför göra det?
Visst, man kan se det som att man förenklar för andra och det håller jag med om aldrig är fel i trafiken, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att folk som inte känner till reglerna får skylla sig själv om det skulle bli plåtskador av ett felaktigt beteende.
Lite grann som att köpa en diesel och bli tvärförbannad när man får skatten...
2007-07-23, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om man ska av vid avfart nummer tre så ligger man i innerfilen med vänsterblinkers till dess att man passerat avfart nummer två eftersom man precis efter den (där måste man anväbda speglarna och högerblinkers) lägger sig i högerfilen.

När man sedan kommer till avfart nummer tre med höger blinkers pålagen så glider man bara ur rondellen och alla trafikanter i rondellen och de som avser att köra in i påfart nummer tre vet precis vad du håller på med. PÅ det sättet minimerar man risken för plåtskador väsentligt.

Jag är med på det, det var avfarter efter nr 3 som frågan gällde. Hur resonerar ni där.
2007-07-23, 07:05
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coneHBS
Ursprungligen postat av Xstar
MAN... KAN... INTE... SVÄNGA... VÄNSTER... I... EN... RONDELL!!!

(bara en massa högersvängar)

har för mig om man vrider lite på ratten så är det en sväng.För man kör iaf inte rakt i en rondell =)

/coneHBS

Tack, du är dagens idiot. Så du blinkar i kurvor också? Måste se ganska kul ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
För mig som har full behörighet på körkortet och har haft körkort sen -78 och kör ca 4000-6000 mil om året i allehanda fordon, stora som små, så är det beklämmande att se att du kan så lite om spelreglerna i trafiken, skrivna som oskrivna. Men, du har ju uppenbarligen inte haft körkort mer än en kort tid får man förmoda? Och då känns det ju i viss mån betryggande att du så långt från mig som Täby, så är kanske risken att vi ska stöta på varandra i trafiken.... :-)

Kul att se att så många har motsatta åsikter som din ang. rondellkörningen. Men de kanske är lite mer erfarna i trafiken än dig?

Dr Tinnitus

Känner igen folk som dig i trafiken. Gamla gubbar och gummar som haft körkort sen 1800-talet och därför tror att de på något sätt är mer "erfarna". Vad du totalt missat är att trafikregler ändrats lite de senaste åren. Du tycker att det är beklämmande att jag "kan så lite om spelreglerna i trafiken". Har du ens läst mina inlägg? Kan du hitta en enda sak jag skrivit som inte stämmer överens med gällande trafikregler? Eller känner du bara att du måste säga emot för sakens skull?

Angående erfarenhet. Min mormor och min morfar har båda haft körkort dubbelt så länge som du, och min mormor vet knappt hur blinkers fungerar då det inte fanns på hennes tid. Hon har inte heller någon aning om hur servosystemet fungerar, så om hon försöker köra en någorlunda ny bil svänger hon så hårt att ratten går sönder. Min morfar tog körkort när det fanns cirka 1 000 bilar i hela Sverige, och du kan ju själv tänka dig hur trafikreglerna såg ut på den tiden. Men vänta, det gör inget... de är båda "erfarna". God bless!

EDIT: Och ni som fortfarande inbillar er att man kan svänga vänster i rondell - det GÅR inte att svänga vänster i en rondell. Tänk er själva en rondell av lite större modell, med 6 utfarter. Där finns det inget "vänster" och inget "rakt fram" och att blinka vänster skulle bara vara förvirrande och missvisande. Och även om det inte finns så pass många stora rondeller i Sverige märker man ju att hela principen med vänstersväng i rondell faller när man drar det lite längre. Det ska i och för sig inte behövas - det är bara att inse att man endast kan svänga höger ur en rondell och inget annat, så förstår man att hela iden med att sitta och blinka vänster åker ut genom fönstret. Att byta fil mitt i rondellen är en annan historia, men det är ju inte direkt det vi pratar om. Hursomhelst, jag fascineras av vissa människors otroliga envishet och oförmåga att ta till sig solklar logik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in