2007-11-25, 20:14
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Vill du hellre riskera livet när du går på en match som i Italien? Måste man bete sig som ett svin för att anses vara en fotbollsfan, tydligen bland er, läs gärna mitt inlägg ovan.
riskera livet?

Sist någon dog på läktaren i en italiensk ligamatch var väl någon gång under mitten av 90-talet. Riskerna är väldigt små , jämför gärna med diverse musikfestivaler som samlar stora antal åskådare. Med detta vill jag inte sagt att italiensk fotboll har stora problem, för det har man. Men jag efterfrågar lite propotioner.

Jag försvarar alltid italiensk fotboll. Men just de usla publiksiffrorna kan jag bara inte alltid försvara. Det är någonting jag skäms över.
Citera
2007-11-25, 20:22
Medlem
Cagliari gjorde en bra match mot Milan, men Pirlos briljans i slutminuterna gav Milan segern. Inte mycket att orda om, segern var inte orättvis även om oavgjort naturligtvis hade känts bättre för mig. Medan Milan spelade med legender som Maldini, Cafu och Ronaldo så mötte Cagliari upp med ungdomar som Acquafresca, Matri och Foggia. Milan förbereder sig inför att ta nästa internationella titel, samtidigt som det är dags för CL. Men det var också tydligt att de är i desperat behov av trepoängare i Serie A. Jag tror att när säsongen är slut ligger de på den fjärdeplats i tabellen som de nu jagar.

Angående inlägget om läktarsituationen så är det vackert och klokt att ställa frågor, men att komma med säkra påståenden om att Serie A har den sämsta läktarkulturen är att stolt paradera med sin okunnighet.

Aktuella siffror finns här:

http://www.european-football-statistics.co.uk/attn/current/aveita.htm

Denna säsong har publiken i Serie A alltså ökat med 23% jämfört med förra. Båda säsongerna har dock förryckts pga avstängningar av curvor, bortapublik, spel inför helt tomma läktare osv. Mer grundläggande anledningar är de omoderna arenorna (klubbarna äger inte sina arenor), och inkompetens kring säkerheten vid köp av biljetter och vid insläpp.

Om framförallt Bologna går upp till Serie A, så finns i praktiken alla de stora publika lagen samlade. Om man dessutom slipper publikavstängningar (dvs får kontroll över våldet) samt får ordning på insläpp och köp av biljetter så kommer snittet fortfarande vara under 30.000 i snitt, men närma sig några snäpp.

Med bättre arenor (som nu Juventus kommer att fixa) så kommer det att fortsätta att vandra uppåt. Men för att detta ska kunna hända så krävs en mängd åtgärder, och stora investeringar. Allt detta skrivet i stora drag och med breda penslar.

Det finns massor att skriva om detta, vilket jag dock inte tänker göra just nu.
Citera
2007-11-25, 22:40
Medlem
Fula Gubbens avatar
Suveränt spel av Juventus ikväll, grattis till eventuella fans här på FB... utöver spelet så syntes det tydligt att laget har en bra stämning och sammanhållning, t o m Nedved verkade på bra humör... kanske kan bli en scudetto i alla fall

- F.G
Citera
2007-11-25, 23:12
Medlem
Luffsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Suveränt spel av Juventus ikväll, grattis till eventuella fans här på FB... utöver spelet så syntes det tydligt att laget har en bra stämning och sammanhållning, t o m Nedved verkade på bra humör... kanske kan bli en scudetto i alla fall

- F.G

Vad hände mellan Palladino och Del Piero? Såg dessvärre inte matchen ikväll.
Citera
2007-11-25, 23:43
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Med bättre arenor (som nu Juventus kommer att fixa)...

Är det där helt klart? Trodde planererna hamnade i frysboxen (temporärt, var det jag sist hörde...) då EM gick till Polen/Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Sist någon dog på läktaren i en italiensk ligamatch var väl någon gång under mitten av 90-talet.

Njae. Skrev om det i ett tidigare inlägg, typ för 3 sidor sedan. Senaste dödsfallet inträffade förra, eller förrförra säsongen. Men ändå har du naturligtvis rätt i sak, kommer man in på arenan så överlever man sannolikt under matchens gång.
Dock så riskerar man ju nära på just livet när man går på fotboll. Kanske inte bokstavligt talat men risken (eller chansen, beroende på person...) att se en fight utanför arenan är väl åtminstone 95-procentig. Och råkar man då vara på fel plats, eller har familjen med sig, så snuddar man nog ändå vid en känsla som påminner om det Relay skrev - att man riskerar livet för att se en match.

Och just det har ju kanske blivit 200 % sämre de senaste åren. Så ärligt talat - hur skulle publiksiffrorna INTE kunna sjunka kontra för 5-10 år sedan? Samtidigt är det att göra lite lätt för sig... Ex Romas CUCS och Napolis CUCB härjade ju då siffrorna var avsevärt bättre... Och som Brille sa så är siffrorna på väg uppåt. Ligans snitt påverkas givetvis av de tunga comeback´ande klubbarna så intressantare känns ändå att jämföra lag för lag gentemot tidigare år. Och faktum är ju att de flesta går framåt.

Inter gör det dock inte, men där har den mest attraktiva matchen å andra sidan varit den mot Napoli. Så deras snitt lär höjas med andra ord. Förklaringen till Lazios problem stavas ju Lotito eller IRR beroende på hur man vill se det. Atalanta lider delvis av Inters problem, alltså brist på hittills spelade stormatcher (förra året drog matchen mot Udinese 10481, i år 11377...) och samma gäller Udinese (det fjärde och sista laget som går minus). De sistnämnda har mött skitlag, och de mest publikdragande matcherna är de mot Napoli och Palermo - respektive lags geografiskt sett längsta bortamatch. Dock ska det sägas att samma matcher förra året drog lite mer än vad matcherna gjort i år.

Slutsats. Juve, Napoli och Genoa kommer ge ligan ett publikmässigt uppsving. Detsamma fixar (i stort sett alla) lagena själva. Summan av allt? 19711 ifjol, 23623 idag (beroende på källa) men i slutändan kanske tom 25 000.

Och då lider ligan av problem inga andra (av de "stora" ländernas) ligor ens är i närheten av (hur många tusen får inte se matcherna iom tomma läktare/bortasektioner?). Inte så illa trots allt.
Citera
2007-11-26, 00:34
Medlem
Någon som har film på vad som hände med Del Piero och Palladino?
Citera
2007-11-26, 05:05
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Del Piero RASAR efter utebliven passning och SKALLAR Palladino:

http://www.zshare.net/download/51617908e41b8b/

Nej då, det var nog mer en slags faderlig tillrättavisning i all välmening. Palladino är ju tänkt som nån slags arvtagare till Del Piero. Fint spel av Juventus ikväll annars, att demolisera ett lag av Palermos klass på det viset ger en fingervisning om vilken kvalitet laget besitter.
Citera
2007-11-26, 05:40
Medlem
Juventus imponerar med sin stabilitet och inställning. Medan de andra topplagen blir splittrade av europaspel och skador så fortsätter Juventus trumma på i Serie A. Vilket inhopp av Del Piero, två mål och en assist på sitt relativt korta inhopp. Dessutom hann han markera sin status som kapten genom att tillrättavisa Palladino. Gubben kan definitivt fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av zach
Är det där helt klart? Trodde planererna hamnade i frysboxen (temporärt, var det jag sist hörde...) då EM gick till Polen/Ukraina.

Du kan absolut ha rätt, jag har inte stenkoll på Juventus planer. Sådana saker brukar inte vara huggna i sten i Italien, utan kan ändras ett antal gånger.

http://www.channel4.com/sport/football_italia/nov16g.html

http://it.wikipedia.org/wiki/Stadio_delle_Alpi#La_ristrutturazione
Citera
2007-11-26, 15:30
Medlem
Eastons avatar
Jag är så grymt besviken på Milans liga spel!
Citera
2007-11-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffsen
Vad hände mellan Palladino och Del Piero? Såg dessvärre inte matchen ikväll.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Någon som har film på vad som hände med Del Piero och Palladino?

Nu även på Youtube.
Kort sammanfattning av Juventus mot Palermo:

http://www.youtube.com/watch?v=e039TsoEXs0

Vid ca 2:50 inträffar ”Del Piero/Palladino–incidenten”.

Enbart incidenten:

http://www.youtube.com/watch?v=6j__pmOlq7M
Citera
2007-11-27, 12:37
Medlem
Hirvis avatar
Det var väl typ Molinaro som missade ett inlägg och Paladino skällde ut honom efter det vilket fick Del piero att lacka.
Citera
2007-11-27, 13:26
Medlem
Nahibos avatar
såg väl inte speciellt farligt ut? klart dom måste få sätta ner foten om någon uppför sig fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in